LynxtuktarNs lynx 440 racing renovering/upp-piffning!

Status
Stängd för vidare inlägg.

ozzy 93

Välkänd medlem
27 jul 2009
644
0
16
Aspås
Ser bra ut! :)

Men du skulle aldrig talat om att du varvade utan rem,
för nu kommer säkert en massa tomtar och predikar om att det är förbjudet ;)
 

LynxtuktarN

Välkänd medlem
11 jan 2011
1.124
4
16
Obbola
Ser bra ut! :)

Men du skulle aldrig talat om att du varvade utan rem,
för nu kommer säkert en massa tomtar och predikar om att det är förbjudet ;)

Jo jag tänkte exakt samma sak, men jag varvade aldrig ut helt o aldrig längre än 2 sek, och ja hadd int igång han länge heller, kan även tillägga att primären satt int ens på.. vilket den borde göra, men då skotern står startklar och variatorn är på motorbolaget så är det svårt att hålla sig från en liten start=)

Men OM man nu skulle varva ut helt utan variator? vad händer då mer exakt? eller gör de nåt?

Kan tillägga att jag verkar aldrig få tag på nån matta då alla säljs typ samma dag jag mejlar på dom:mad2:
 

slut på bensin

Välkänd medlem
26 jan 2009
202
0
16
Dala Floda
Den blir väll "bara" att varva utöver det den är bestyckad för och då troligen gå snålt, Varvar du dock inte mer än vanligt kan jag inte se några problem. Lycka till med mattan, borde komma in mer på blocket nu när vintern närmar sig. :D
 

Chris

Moderator
15 apr 2010
5.213
3
38
Nol
Ja ett tips med mattaor iaf dom som är bra i pris är att ringa direkt man ser annonsen....dom som är dyra på mattorna som ligger länge kvar där funkard det att maila :)....vet av egen erfarenhet...jagade en ny matta till V Maxen då jag renoverade den....
 

LynxtuktarN

Välkänd medlem
11 jan 2011
1.124
4
16
Obbola
Den blir väll "bara" att varva utöver det den är bestyckad för och då troligen gå snålt, Varvar du dock inte mer än vanligt kan jag inte se några problem. Lycka till med mattan, borde komma in mer på blocket nu när vintern närmar sig. :D
Jo ja tänkte nåntig sånt ja me, men eftersom ja int varva ut han mkt så äre nog lugnt:D
Man tackar!

Det är därför man ringer, istället för mailar ;)
Ja ett tips med mattaor iaf dom som är bra i pris är att ringa direkt man ser annonsen....dom som är dyra på mattorna som ligger länge kvar där funkard det att maila :)....vet av egen erfarenhet...jagade en ny matta till V Maxen då jag renoverade den....
hehe jo javet att ringa är det bästa sättet, men om man då har en mobiltelefon som klipper samtalen samt har svårt att bli "uppkopplad" då man ringer (tror de heter så:weird:) så är lite kinkigt(telia....) visserligen gåre ju att ringa från hemtelefon också så ja får väl skärpa mig näre gäller att hitta rätt matta genom att ringa såfort ja ser den :bigsmile:
 

LynxtuktarN

Välkänd medlem
11 jan 2011
1.124
4
16
Obbola
Nu vare ett tag sen jag uppdatera här!

Jag har nu Äntligen fått en matta på inrullande som bör vara här nu på tisdag via bussgods, de blev en beggad 38as ripsaw som får sitta på för denna sesång.

I övrigt har jag inte gjort så mycket mer på skotern, ska fixa ny kedjehusolja, fetta om drivaxellagret och gå igenom hela skotern o se så att inga skruvar är lösa eller dylikt =)

Ska även göra ett försök att fixa en ny egen stänklapp på han om jag får tid över.

Sen så åker mattan på såfort den är hemma o sen äre bara snö som fattas =)
 

LynxtuktarN

Välkänd medlem
11 jan 2011
1.124
4
16
Obbola
smsa på en matta i fredags, nu har den anlänt till mitt garage!

Den var inprincip splitter ny med 38as kammar inte en enda skada på hela mattan! :bigsmile:

Här sitter den halvmonterad i tunneln.


Uploaded with ImageShack.us

Kan säga att imorgon så blir nog allt monterat klart i tunneln, då jag får bråka o konka som fasiken för att få allt på plats själv...:heh:
 
E

eMe181

Och vem var det som hjälpte dig att hitta mattan? ;) haha :D

kommer nog bli grymt i vinter, vi får väl ta oss en tur?
 

LynxtuktarN

Välkänd medlem
11 jan 2011
1.124
4
16
Obbola
Nu är det mesta på plats men ja undrar ungeför hur mkt kedjan ska va spänd i kedjehuset?


Uploaded with ImageShack.us

lite tid tog de men nu är han på plats!


Uploaded with ImageShack.us

fiint


Uploaded with ImageShack.us

Enda jag är orolig över är att det var fan inte så mkt spel mellan mattan o kylarn som ja trodde:wondering: så ja få hålla koll då ja ska gasa ur han senare då ja fått allt i ordning så de int tar i:bigsmile:

Har även gnagat metall i jakt på en vettig lösning på ett par insugsgummin, så nu blire att göra sig ett försök att fixa ett par i alu eller vanligt stål...men då kom ja ju inte att ha nån boost bottle, om den nu ens hjälper org
 
Last edited:

AD_

Välkänd medlem
10 mar 2009
1.080
0
16
Arjeplog/Värmland...
Ser väldigt bra ut :)
Ang. kedjan, så brukar jag spänna för hand så mycket det går och sedan ett kvarts varv med nyckel. Sedan låsa fast.
 

Polaris mannen

Välkänd medlem
5 jun 2006
980
1
16
skogskoja
Kedjan ska alltid spännas med handkraft endast!
På dessa så sitter det en sprint som låsning..Jag brukar vrida så långt jag kan för hand och sen vrida tillbaka till närmast hålet för sprinten.
Ang mattan behöver du inte vara spec orolig..krängde på en 44a på en enduro jag hade och det gick bra(svarvade ner övre boggi hjulen nån mm dock så man fick mer spel).

edit: körde 38mm kammar innan det utan problem och mods.
 

LynxtuktarN

Välkänd medlem
11 jan 2011
1.124
4
16
Obbola
Man tackar, då slipp jag nog svarva ner dom övre hjulen.

Någon som tror att det är en nackdel med insug i stål? har tillgångar till att göra ett par eller fler. Ja tänk på rost, de borde väl inte uppkomma på insidan där bensinen kommer i kontakt me stålet?
 

LynxtuktarN

Välkänd medlem
11 jan 2011
1.124
4
16
Obbola
nu har ja börja med ett par insug:bigsmile:

Kommer inte helsvarva dom ur ett enda ämne men de får ja leva med, man kan ju inte ha allt här i världen..


Uploaded with ImageShack.us

en omgång me vinkelslip o handfil så börjar de bli nåt:amuse:



Uploaded with ImageShack.us


Nu ska jag bara svarva till ett rör i rätt diameter sen så ska jag jaga rätt på någe slang mellan föggen o insuget, har inte den blekaste på vad ja ska använda där mellan, nån som vet något lämpligt slangmateral ?
 
E

eMe181

jäklar vilken fart du jobbar i, intresserad att låna min skoter i en vecka? haha :p

Insugen tror jag kommer bli helgrymma, helst när dom är hemmagjorda! :)
 

LynxtuktarN

Välkänd medlem
11 jan 2011
1.124
4
16
Obbola
Jotack, då ja väl kommer igång med nåt i garaget så yrar ja omkring som en iller nästan.. full fart

Hört att tajta uppdates gillas så här är en till!

Kollade så hållen var rätt borrade vilket dom turligt nog var


Uploaded with ImageShack.us

gjorde några packningar till insugen då man lix var i farten:bigsmile:


Uploaded with ImageShack.us

Ny kedjehuspackning, vilken olja bör jag använda i kedjehuset? wiscositet osv?


Uploaded with ImageShack.us

Ska även ta itu med sekundären, den ser ju inte så fin ut, fram med autosol!


Uploaded with ImageShack.us

Jag kollade igenom mitt sovrum också, det jag hittade då var en splitt ny packnings-sats till skotern som jag råkade impulsköpa tidigare i sommar, kan ju vara bra att ha hehe :bigsmile:


Uploaded with ImageShack.us

imorgon har jag väl gjort mer eller mindre klart insugen förhoppningsvis, lär väl också har putsat klart sekundären^^
Allt för ikväll
 

zleric

Välkänd medlem
30 maj 2008
1.856
1
38
Luleå
Angående olja i kedjehuset så beror det på hur noga du vill vara, jag kör med biltema transmissionolja =)
 

LynxtuktarN

Välkänd medlem
11 jan 2011
1.124
4
16
Obbola
Nu har jag gjort klart, lackat och monterat insugen.

Jag tyck då det blev helt okej och säskillt svårt vare inte.


Uploaded with ImageShack.us

jag tror jag ska ha klarat mig när det gäller diametern på insugsröret, org 35mm nu äre 36mm hela vägen + avrundat längst in mot reedventilen. :bigsmile:


Uploaded with ImageShack.us

Nu ska jag bara få tag på nå slangar mellan insug och förgasarna, vad tror ni om sånahär blåa silikonslangar till dumpventiler o liknande som finns på feltema? tål dom bränslet mån tro? :blink:
 
Status
Stängd för vidare inlägg.