artic M.C gose modd!

LynxtuktarN

Välkänd medlem
11 jan 2011
1.124
4
16
Obbola
Ser fint ut! tråkigt bara att det ska rappla för dig ibland...

Men jag undrar hur du menar med en ditsvetsad U-profil istället för en balata? Äre helt stumsvetsat eller hur menar du? ^^

beckvall

Välkänd medlem
4 maj 2010
778
0
16
sundsvall
ja och de är bara dom sakerna jag inte ha rört som klatrar med.

men förut för att inte saxen ska gapa isär för mycket så satt en en balata rem och nu sitter de en U profil svetsad där. om du kolla på bilden på saxen så ser man den.

beckvall

Välkänd medlem
4 maj 2010
778
0
16
sundsvall
så lite mer sönderkörning idag! vred av styrleden.... materialet var sönder vridet och de va rost i sprickorna så de va gammalt å. gick dock att köra hem men inde de lättaste. och lite bilder på övriga saker. och vad tror ni om max varven och temperaturen jag har på den?

Neko

Välkänd medlem
5 jun 2011
458
2
18
Temperaturen verkar okej, kan inte säga något om varven dock.

beckvall

Välkänd medlem
4 maj 2010
778
0
16
sundsvall
så nu har ja gjort lite mer efter körningen i veckan. har även lite probel som ja inte kan lösa!
kan börja med problemen: kolvarna är renspolade efter kanterna och sotiga på toppen. som de ska vara. avgasporten är helt blank fortfarande.... blir bara som en oljig smet på den. stiften är helt perfekt lätt bruna. när man kör djupsnö så måste man typ hålla full gas annars bludrar den och vägrar varva. va kan de bero på?

har även fixa lite kylning till variatorerna då dom vart tok varma! och satt lite nät i mina luft intag.

sen känns de som luftfiltren blir blöta när man kör, men de är dom inte. blir smått tokig på dehär!

bild från när jag och @ emilbackman va ute och körde.

alexxo

Aktiv medlem
21 nov 2010
50
0
1
Om du är ute i djup snö och åker så kan snön hindra avgaserna från att lämna burken. att sätta en liten något framför avgas utloppet som híndrar snön från att lägga sig för nära brukar hjälpa.

beckvall

Välkänd medlem
4 maj 2010
778
0
16
sundsvall
Om du är ute i djup snö och åker så kan snön hindra avgaserna från att lämna burken. att sätta en liten något framför avgas utloppet som híndrar snön från att lägga sig för nära brukar hjälpa.
okej då ska jag fixa en sådan tack =)

Om dina kolvar är renspolade på kanterna så går den lite, lite för fett. Läs Tords artikel här:
http://www.tordsmotorservice.com/artiklar/2004nr3art2.pdf

Och precis som alexxo skrev, sätt en plåt framför avgasutblåset som styr bort snön, annars kan den kvävas i djupsnö.
dendär artikeln var vältigt hjälpsam tackar så mycket! =)

Last edited:

ecke12

Välkänd medlem
8 okt 2009
120
0
6
Hej
lite of topic men:

Vilken kraftlina är det?
hur var snötillgången?

så nu har ja gjort lite mer efter körningen i veckan. har även lite probel som ja inte kan lösa!
kan börja med problemen: kolvarna är renspolade efter kanterna och sotiga på toppen. som de ska vara. avgasporten är helt blank fortfarande.... blir bara som en oljig smet på den. stiften är helt perfekt lätt bruna. när man kör djupsnö så måste man typ hålla full gas annars bludrar den och vägrar varva. va kan de bero på?

har även fixa lite kylning till variatorerna då dom vart tok varma! och satt lite nät i mina luft intag.

sen känns de som luftfiltren blir blöta när man kör, men de är dom inte. blir smått tokig på dehär!

bild från när jag och @ emilbackman va ute och körde.

beckvall

Välkänd medlem
4 maj 2010
778
0
16
sundsvall
de är linan som går mellan matfors och uppåt i landet. jo de va runt 90-100 cm där vi var. dock ingen bra botten men sällan man va där och grävde =)

IQ600RRSE

Välkänd medlem
27 sept 2011
662
0
16
Ett snöskydd framför utblåset är inte det viktigaste att ha, däremot är det väldigt bra.

Men det absolut viktigaste är att ditt utblås är helt tätt mot chassit, så inga avgaser kan tränga in i motorutrymmet. Smeta gärna på värmetålig silicon runt utblåset/chassit så det håller tätt.
Så ska du se att den går bättre.

beckvall

Välkänd medlem
4 maj 2010
778
0
16
sundsvall
snöskydd och ny burk ska fixas!

jaha hänt lite mer nu på sistone! har varit ute hela helgen och kört. inga provlem alls uton att ja knäckte choke reglaget mitt ute i skogen... fick då bege mig hem.
ha även fixat med kylning i huven.... de verka funka jätte bra.

sen satta jag styrstagen upp och ner så den inte tippar ut skidorna när fjädringen slår ihop... (felmonterat när ja plocka ihop) så nu är den som en gud att köra!

sen nu ikväll så va ja ute på en tur efter styrstags ändringen... burkade i ringar och helt plötsligt så dog den va, men stannade inte utan gick på ca 5000rpm JAHA va kul. när ja stannade så rök de som om den bran... men de lukta inge, i den paniken jag hadde så röck ja up huven... och såg att prescis allt kylvatten va utspritt i motorutrymmet.... BLÄÄÄ! en slangklammer hadde gått av?!

beckvall

Välkänd medlem
4 maj 2010
778
0
16
sundsvall
ja då den går bra mycke bättre än en orginal allafall =)

hehe nja som längst ha den gått runt 8 mil problemfrit hehe! ha bogserlina och nån med en FET touring skoter till hands om de skulle bli nå ;)

beckvall

Välkänd medlem
4 maj 2010
778
0
16
sundsvall
såå nu har de hänt lite grejer igen. den har dock gått närmare 30 mil nu utan några som helst problem!

men va lite störd på att den inte vill gå upp i varv från stillastående om man gav på fullt. så va åter igen och slipade lite på vikterna. nu med mitt önskade maxvarv på 8900 dock tillslag på 6000 och vill inte öka hastighet för än vid 7500 hehe vad kan de va för fel nu då? vikterna väger 50g styck och orginal va de 50.5

och sen till nästa grej.... vilket är förgasarna! den ena av dom (vet ej vilken) hänger sig i stortsett hela tiden, GANSKA så iriterande kan ja bara tilläga! någon som har ett par mikuni TM38-40 eller något annat lämpligt så länge de INTE är mikuni VM... hat objekt NO,1 just nu.

och dehär kortet tillägnar jag min polare som nyss fått en ny M1100 turbo, kortet togs då han för 3dje gången körde fast utför! lite dåligt bär i de nya AC skidorna hehe.

här står mina 2 projekt och kramas lite i brist på plats...

och slutligen vikterna....