artic M.C gose modd!

beckvall

Välkänd medlem
4 maj 2010
778
0
16
sundsvall
första tanken var ej så. men förmodligen måste jag lägga på det nu har ja märkt. =) blir 2 lager väv på insidan på dethär sen =)
 

beckvall

Välkänd medlem
4 maj 2010
778
0
16
sundsvall
så nu ha man fått hem driv axeln svarvad. så alla hjul är samma storlek.... så nu kuggar de inte alls! =)
ha även gjort ett spad fäste och bakljushållare. och lite annat små plock =)

har även inhandlat med polyester och glasfiber så huven skal göras klar i helgen är de tänkt. och på söndag är de tänkt att ja ska svarva upp förbränningsutrymmena från 14,8-1 till ca 12,5-1 sen ska tändning och soppan ändras så man får lite mer effekt =)



 

shadowline

Välkänd medlem
18 jan 2011
168
0
6
så nu ha man fått hem driv axeln svarvad. så alla hjul är samma storlek.... så nu kuggar de inte alls! =)
ha även gjort ett spad fäste och bakljushållare. och lite annat små plock =)

har även inhandlat med polyester och glasfiber så huven skal göras klar i helgen är de tänkt. och på söndag är de tänkt att ja ska svarva upp förbränningsutrymmena från 14,8-1 till ca 12,5-1 sen ska tändning och soppan ändras så man får lite mer effekt =)







fan så gött bygge! 10 p för den du!
 

Mhimili

Välkänd medlem
22 jan 2011
184
0
6
Sundsvall
Blir ju riktigt snyggt de där! Gillar fotstegen, lyftbågen bak och hur du smalade av buken :) Vart i Sundsvall bor du om man vågar fråga?
 

beckvall

Välkänd medlem
4 maj 2010
778
0
16
sundsvall
kommer en lite uppdate från kvällens bravader.
jaha va ute och körde. vettentemp på 50 grader. gav full gass den rusade till 8800 rpm. sen harklade den till och gick ner på 7100 rpm......

sen tillbaka in i garaget och rev motorn för att kolla. inga skador på något? dock ett läkande insug och på samma sida som de ett grässtrå i huvudmunstycket?!???!!?? och den andra förgasaren hängde sig så de ran in soppa IGEN! nu blir de alvar och allt ska gås igenom en gång till.

blir tokig. fattar inte vad det kan vara.

gjorde också en ny insats i slutburken. den vart allafall lite tystare. men fortfarande ett jävla ljud!



 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.764
844
113
Kramfors
Den svarta kolvens sida ser ut att ha gått snålt (grässtrå?) och jag antar den blankspolade flödade?

Mycket kolsvart sot inikerar snålgång på tvåtakt (lite tvärom tycker man) Lite lagomt sot i mitten kolv med blankspolat ut från insugare är optimalt.

Passupp så du inte stryper dämparen för mycket! På bilden ser det lite väl strypt ut men det kan vara missvisande. Du bör ha hål genom dämparen som motsvarar minst 48-50mm hål rakt igenom på denna där motorn,,Räkna på aria så blir det bra. Har du ovanligt grova stingerrör kan du gå ev ner mer i dim på dämpare. Hur grova stingerrör har dessa pipor inv mått?

Som regel när man stryper dämparen måste man gå upp i bestyckning. Säkrast är att gå upp 10% till en början och bestycka ner sig igen vid behov. Högre mottryck laddar pipan hårdare och varmare därav mer soppa den behöver.

Med mer strypt dämpare eller stingers får man snabbare effektuppbyggnad och som regel några fler hk i lite kortare register. Stryper man för mycket blir den rapp men kan tappa effekt vid lite längre fullgas typ mer än 200m. Känn efter noga om den tappar lilla minsta effekt efter en viss sträcka för då är det fara för kolvgrillning.

Men går den fullt ut även 400m + så "kan" den ha hyffsat rätt motstånd ,,men man måste kolla utblåset då o då om den bygger sot runt under ringarna och om du ser spikmärken på kolven och lyssna noga om den spikar.

Mycket fränt bygge !!
 

beckvall

Välkänd medlem
4 maj 2010
778
0
16
sundsvall
ja exakt den sotiga va den som gick snålt. men när de gäller innerröret i dämparen så har de en ID på 80mm och "väggarna" har sånt avstånd att de är lungt =) ID stinger på pipan är 32mm och ID stinger på burken är 30mm och en längd på 7 cm. okej de ksa jga vara försiktig med!

men nu är de ju så att ja ha komp förhållande på 14,8-1 lite väl mycke... jag tänker svarva ner förbränningsrummet lite till 12,5-1 ca men vad ska ma ha för slags jigg för att hålla i toppen till det? jag har sett att du ha svarva dina men såg ingen jigg (A).

man får tacka =)
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.213
1.046
113
Stora Blåsjön
På toppar som tändstiftet är centrerat på så kan man sätta fast toppen med hjälp av tändstiftsgängan.
 

beckvall

Välkänd medlem
4 maj 2010
778
0
16
sundsvall
så nu är topparna "frästa" vebo edition. ha även lagt på ett lager glasfiber på huven. och ni få säga vad ni vill om min "fräs" men den funka tog tock lite tid ^^ i brist på verktyg improvisera! de är mitt måtto. så nu är kompförhållandet på 12,51-1.... 25,5 cc förbränningsrum. och den går fortfaren inte över 55 graders värme i motorn... ha en bil termostat på 88 grader då orginal va paj och kostar 1048.

kan de va för hög bestyckning mon tro? ha inte hunnit kolla stiften än.






och en film på testrepan efter bearbetningen kommer snart =)
 

beckvall

Välkänd medlem
4 maj 2010
778
0
16
sundsvall
nja den gå fruktansvärt fett! skulle gissa på 40 storlekar för myck och båda nålarna är i botten XD och tändningen ska efter lite mera sen lär de bli lite mer =) men den går ändå bra tycker jag ^^