A Pro-Ride Story, och en Ski-Doo

Chris

Moderator
15 apr 2010
5.213
3
38
Nol
Hänger inte riktigt med i svängarna. Är detta en maskin du haft tidigare eller ett nyinköp för detta bygge? :)

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.168
1.003
113
Stora Blåsjön
Nu har det blivit lite mer gjort.
Motorn urplockad:

Har börjat donat med bakdelen på skotern nu:

Bara att kapa efter linjen..

Ingen återvändo nu.

Får nog uppdatera 155 dekalen...

Mer kapa.

Klart för ikväll..

Får nog boggieskenorna imorgon :) , men fasiken vad dyra dom blev, med dyr dollar och maximal tull och moms...

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.168
1.003
113
Stora Blåsjön
Inte gjort så mycket idag, men fick hem skenorna så jag har börjat lite smått att sätta dit lite delar på dom.

Får väll se hur iceages beräkning av längden stämmer med verkligheten för jag tror det kommer bli väldigt lite kvar på sträckaren då dessa skenor är ca 20mm kortare än dom jag gjorde själva... men det är väll svårt för nötter att räkna eller något :) det kommer nog att funka men bli väldigt lite marginal kvar om man vill spänna mer.
Sen är det helt otroligt att man inte kan få hålet för det extra staget i boggien som sitter på assaulterna, är tredje gången jag beställer från iceage och har villat ha detta hålet varje gång men de lyckas aldrig få med det, ingen stor grej att mäta och borra det själv men störigt när man ber om det...

Reactions: trixa

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.168
1.003
113
Stora Blåsjön
Vad får man betala för ett par skenor när dom är hemma? Skiljer det nå nämnvärt på hur långa dom är eller?
Gick på ca 7000 när dom var hemma. Är skenorna max 144" så blir frakten billigare än på hemsidan, vilket sparar ca 100$. Priset är detsamma på skenorna om dom är korta eller långa.

kenth

Välkänd medlem
27 sept 2011
1.397
2
38
Säter
Kul att se att projektet är igång! Alltid roligt att se dina lösningar på allt, men framför allt ska det bli spännande att se vad du hittar på för godis till motorn, då det inte verkar bli turbo igen(?)...
Att skenorna är fetare i dubbel bemärkelse ser jag(jävligt coola och cleana), men vad är största anledningen till att du byter dom? Håller inte original för din åkning(slutat hoppa väl?) Eller är det bara för att få en riktigt fet boggi? Varför inte designa/tillverka egna?

Reactions: trixa

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.168
1.003
113
Stora Blåsjön
Kul att se att projektet är igång! Alltid roligt att se dina lösningar på allt, men framför allt ska det bli spännande att se vad du hittar på för godis till motorn, då det inte verkar bli turbo igen(?)...
Att skenorna är fetare i dubbel bemärkelse ser jag(jävligt coola och cleana), men vad är största anledningen till att du byter dom? Håller inte original för din åkning(slutat hoppa väl?) Eller är det bara för att få en riktigt fet boggi? Varför inte designa/tillverka egna?
Motorn har jag inga planer på än, troligen kommer jag köra stock....
Anledningen till bytet av skenorna är för att få kortare, har i princip slutat hoppa, men jag kan inte hålla mig om det är finväder och ett fint hopp väntar :) och original skenorna gillar inte alls en sne eller tung landning.

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.168
1.003
113
Stora Blåsjön
Igår fixade jag till bakpartiet.
Började med röret som ska gå mellan kylarna.

Upp med skotern på svetsbänken.

Markera ut vart det ska kapas upp.

Kapat.

Svetsat och trycktestat.

På med stänkskydd, måste fixa avslutet på tunneln..

Kapa efter linjen.

Kapat.

Ny lyftbåge som ska dit.

Reactions: lyspæra och trixa

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.168
1.003
113
Stora Blåsjön
Idag har jag hunnit med en hel del..

Bakbågen monterad och urtagen för chassieförstärkaren.

Boggien klar:

Sen var det dags att montera den främre kylaren.
Denna del som ska bort:

Borta:

Kylare som ska dit:

Där sitter den limmat och klart.

Nu står den på egna "ben":

Och som tur var så hade dom inte räknat så illa på iceage på längden på skenorna, ser helt bra ut, och då är mattan väldigt spänd nu.

Ingen som ska sälja en grävmaskin i närheten av Östersund? :)

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.168
1.003
113
Stora Blåsjön
Vad kostar en främre kylare,vilket lim använder du.
Kylaren kostar ca 5000kr ny, sen brukar dom gå att köpa beg för ca 1000-2000kr, passar från alla pro-ride chassien som har den främre kylaren.
Utöver kylaren behövs följande grejor (slangar, klämmor och ny termostat.)
3st 7081692 CLAMP, SPRINGBAND
1st 7080842 CLAMP, SPRINGBAND
1st 5413818 HOSE, CENTER COOLER/BOTTLE
1st 5414215 HOSE, BYPASS/CTR. COOLER
1st 7052222 FITTING
1st 7052433 THERMOSTAT, 120 DEGREE
kostar ca 1700kr

Sen limmet så har jag använt ett lim från 3M som ska motsvara "polaris" lim. Men efter att ha jobbat med båda limen så tycker jag polarislimmet är det bästa, då det flyter ut bättre. Dock har polarislimmet sämre hållbarhetstid och kortare jobbtid innan det torkar och dubbelt så dyrt.

Har sett några montera denna kylare utan lim, men det skulle jag inte rekommendera. Då bottenplattan är mer bärande än vad man kan tro (har själv erfarenhet om hur bärande den delen är..)

Last edited:

Tobbe...

Välkänd medlem
2 jan 2006
3.164
5
38
Västernorrland
Tycker att det var alldeles för länge sedan man såg ngn riktigt urspårad ide från det här garaget-nivån har ju liksom med åren hamnat så högt att man på ett sätt slutat förvånats liksom...
Kommer därför med lite inspiration till svamptruck 2.0 ;)

[video]https://www.youtube.com/watch?v=XKgi2g-uUBI[/video]

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.168
1.003
113
Stora Blåsjön
Tycker att det var alldeles för länge sedan man såg ngn riktigt urspårad ide från det här garaget-nivån har ju liksom med åren hamnat så högt att man på ett sätt slutat förvånats liksom...
Kommer därför med lite inspiration till svamptruck 2.0 ;)

[video]https://www.youtube.com/watch?v=XKgi2g-uUBI[/video]
haha, ja man får väll se vad man hittar på framöver :)