Oldschool lynx "mountain" turbo

WestinMX

Välkänd medlem
6 jul 2010
858
0
16
Skutskär, Sweden, Sweden
Sv: Oldschool lynx "mountain"

Nu är vintern snart här igen!

Variatorn ska renoveras för den låter verkligen skitilla på tomgång, samt att jag nog blir att bygga ett fresch air intake på den och sen bestycka den rätt vilket jag inte hann göra förra sommaren.

Vill även ha lite råare stuk på denna maskin, hur går jag tillväga?
 

WestinMX

Välkänd medlem
6 jul 2010
858
0
16
Skutskär, Sweden, Sweden
Sv: Oldschool lynx "mountain"

Då har vi denna skapelse inne igen!




På schemat:
-Nita klart buk.
-Dekaltrimma.
-Fixa elen, blev nå vajsing så lyset lagt av.
-Renovera variator då den låter som en roterande kakburk i plåt halvfull med M10 muttrar.
-Göra klar dyna, använda delar av orignal.
-Starkare lyfthandtag än 25x1,5mm aluröret som sitter där nu.
-Tillverka ny skarv mellan gren och pipa, var kan man köpa 60mm "kulkoppling" liknande de som 24mx säljer (de har bara upp till 50mm)?
 

WestinMX

Välkänd medlem
6 jul 2010
858
0
16
Skutskär, Sweden, Sweden
Sv: Oldschool lynx "mountain"

Svarvade en ny krage till "kulleden" mellan pipa och gren. Tänkte svetsa den imorgon så får se hur det blir, men bör bli lite tätare.



Har också börjat riva variatorerna ikväll, Tänkte försöka för bort lite skrammel och kanske få dom att lira bättre.
Hittade även offsetbultar för att ställa ramperna i 6 olika vinklar. någon som har erfarenhet av detta hur bra det fungerar osv?







Har grymt dålig erfarenhet av variatorer, men nu efter den fått långmatta med längre kammar osv kanske man ska satsa på en hårdare sekfjäder och varvvilligare primär?



EDIT:
Blev lite ivrig på att ta isär sekundären så sprang ut i garaget och fixade ihop ett pressverktyg och tog isär den.
Känns som att man kanske skulle bytt lite bussningar.





Sitter ju en vit fjäder i, vad ska man ha istället då?
 
Last edited:

WestinMX

Välkänd medlem
6 jul 2010
858
0
16
Skutskär, Sweden, Sweden
Sv: Oldschool lynx "mountain"

Har beställt lite variatorgrejor som förmodligen kommer i veckan.

Sen har jag även blivit lite insnöad på det här med turbo, själv är jag ju inte så kunnig på det.

1.TOPP:
behöver då köpa en ny topp eftersom att jag planade den andra. med turbo, 10:1 i komp?
På denna topp är squischbandet 9mm brett och det bör väl ej göras smalare?

2.PORTTIDER
Cylindrarna är ju uppflyttade några tiondelar nu, hur är det generelt med turbo, ska portarna upp eller ner?
Rekomenderade durationer/porttider?

3.PIPA
Bör fungera bäst att utgå från originalet. Stingern är 36mm invändigt, längden har jag ej koll på nu.
Turbon är ett 14t som suttit på s40T4 med HL avgashuset.

4.SMÖRJNING TURBO
Har sett att bland annat the dark side använder mekanisk pump, det är antagligen att föredra?

5.BRÄNSLESYSTEM
Vad ska man använda för soppapump?
Har funderat från en försörjningssnål MC soppapump för den lär ju knappt behöva ge ett tryck på 1 bar?
Malpassi förgasar btr antar jag gäller också.


Blir det nåt av det här hade jag tänkt börja lite på 0,2 i laddtryck å känna efter lite och kanske landa på 0,5bar.

Vad tror ni om det här då?
 

the_darkside

Välkänd medlem
18 okt 2009
2.410
6
38
Bollnäs
Sv: Oldschool lynx "mountain"

Försök att hålla den så "original" som möjligt, visst sänka kompet lite skadar väl inte. satsa på typ 11:1 jag kör originalkomp på min jag med 0,6bars ladd. ska du köra med glidlagrad turbo så är en mekanisk pump att föredra.
 

WestinMX

Välkänd medlem
6 jul 2010
858
0
16
Skutskär, Sweden, Sweden
Sv: Oldschool lynx "mountain"

Fungerar det bra med kuggpumpen du har?
Vad kör du för squischbredd?

Håller på kikar lite efter intercooler för tillfället.
Kan man ha intercoolern direkt på gasarna och är plenum ett måste?
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.764
844
113
Kramfors
Sv: Oldschool lynx "mountain"

T14 turbo är garanterat för liten /trång i avgashuset. Jag skulle satsa på turbo som klarar ge minst dubbla effekten av vad skotern ska ge. Välj minst så stor som klarar lev ca 300-400hk i 4taktsmotor.

Öka gärna stingergrovleken en aning (några mm) så strypningen sker i avgasturbinen istället till att börja med. Om högre piptryck önskas senare kan man strypa tillbaka stingern eller efter turbo.

Plenum måste man ha och gärna lite halvstort för det underlättar bestyckningen. Jag skulle bygga 1,5 liters plenum.

Melpasi tryckstyrd bränsletryckregulator är kanonbra.

Org porthöjd funkar bra men även 0,5mm höjd gör ingen större skada. Kompförhållandet är ber på hur högt övertryck du tänkt. 10,5-1 eller 11-1 och bara 0,5-0,6 bar lär funka.
 

WestinMX

Välkänd medlem
6 jul 2010
858
0
16
Skutskär, Sweden, Sweden
Sv: Oldschool lynx "mountain"

T14 turbo är garanterat för liten /trång i avgashuset. Jag skulle satsa på turbo som klarar ge minst dubbla effekten av vad skotern ska ge. Välj minst så stor som klarar lev ca 300-400hk i 4taktsmotor.

Öka gärna stingergrovleken en aning (några mm) så strypningen sker i avgasturbinen istället till att börja med. Om högre piptryck önskas senare kan man strypa tillbaka stingern eller efter turbo.

Plenum måste man ha och gärna lite halvstort för det underlättar bestyckningen. Jag skulle bygga 1,5 liters plenum.

Melpasi tryckstyrd bränsletryckregulator är kanonbra.

Org porthöjd funkar bra men även 0,5mm höjd gör ingen större skada. Kompförhållandet är ber på hur högt övertryck du tänkt. 10,5-1 eller 11-1 och bara 0,5-0,6 bar lär funka.
Utförligt och bra svar som vanligt boost!
Tänkte om jag ska kapa pipan och sätta en fläns för att kunna byta stinger osv, kanske till och med kan skippa stingern helt till en början (bara flänsen där stingern ska sitta med vi säger kanske 45mm hål) eller fungerar inte det?

Körde inte the dark side med ett 16t agg förut? Det är ju samma turbo fast med större kompressorhur, samt att det sitter HL avgashur på denna och de är väl ett av dom större?
Turbon jag har ska klara 280 4tHK.
Kanske värt att testa ändå eftersom jag ändå har en liggandes hemma och fattig är jag så det räcker ändå :D

Ang portarna så är ju cyllarna höjda 0.7mm, kanske blir kanon? Då sänks ju även kompet med org topp!
 

the_darkside

Välkänd medlem
18 okt 2009
2.410
6
38
Bollnäs
Sv: Oldschool lynx "mountain"

Fungerar det bra med kuggpumpen du har?
Vad kör du för squischbredd?

Håller på kikar lite efter intercooler för tillfället.
Kan man ha intercoolern direkt på gasarna och är plenum ett måste?
Pumpen jag kör med funkar kanoners, kommer inte ihåg bandbredden nu i huvet men det står i min tråd någonstans om du orkar leta;) som boost säger så är ett stort plenum att föredra, kanske även lite större än 1,5liter. på min så fick jag lov att bygga så det fick plats bara.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.764
844
113
Kramfors
Sv: Oldschool lynx "mountain"

Mih 16t snurran är på gränsen skulle jag gissa och har 14t samma avgasturbin så kan den också funka (på gränsen) . Darkside kan säkert komentera hur den for som i avgasmottryck och stingergrovlek.

Stingern skulle "jag" gjort några mm grövre i innermått,,ex om den är 36mm nu så gå upp til 40mm. Testa så och kolla piptrycket med turbo. Bygger du större än 40mm stinger finns risken att det blir toklite motstånd och den går sunkigt. Hur lång stingerröret till turbon blir är mindre viktigt. Bygg stingern så du kan ta isär/dela den och sätta in mindre rörstumpar inv.

0,7mm höjda cylindrar blir ganska bra för kompförhållandet ca 0,8 hg mindre än org. Klämspalten blir däremot lite väl hög. Men det funkar säkert hyfsat ändå.

Optimalt är urgrävd topp och org höjd på portningen.
 

the_darkside

Välkänd medlem
18 okt 2009
2.410
6
38
Bollnäs
Sv: Oldschool lynx "mountain"

Jag kör med en 16t och det funkar. gälland plenumet så har någon sagt en gång att tre gånger motorvolymen ska vara bra. testa först att ha pipan som standard, funkar det utan att mottrycket smyger iväg så är det de bästa skulle jag tro.
 

WestinMX

Välkänd medlem
6 jul 2010
858
0
16
Skutskär, Sweden, Sweden
Sv: Oldschool lynx "mountain"

1. Stingern skulle "jag" gjort några mm grövre i innermått,,ex om den är 36mm nu så gå upp til 40mm. Testa så och kolla piptrycket med turbo. Bygger du större än 40mm stinger finns risken att det blir toklite motstånd och den går sunkigt. Hur lång stingerröret till turbon blir är mindre viktigt. Bygg stingern så du kan ta isär/dela den och sätta in mindre rörstumpar inv.

2. 0,7mm höjda cylindrar blir ganska bra för kompförhållandet ca 0,8 hg mindre än org. Klämspalten blir däremot lite väl hög. Men det funkar säkert hyfsat ändå.

Optimalt är urgrävd topp och org höjd på portningen.
1.
Pga plats så kommer det bli en 180gr böj direkt efter stingern och sedan en till 90gr efter det ner till turbon.
Har tidigare använt mig av simons svetsböjar men dom är ju ruggigt dyra, 90kr/st
så funderar på att använda tryckkärlsrör/grenrörsrör/kortradieböjar som kostar ca 30kr st, dock finns dom bara i 48,3x2,6mm och 60x2,6mm. Tänkte testa att köra 48mm rören från stinger till turbo och kanske 60mm rören från turbo och ut.
kan det fungera eller blir det "väldigt lång stinger effekt" då?

2. Vet inte hur mycket jag vågar gräva ur toppen heller, försöker få tag i en till som är N/A.
Frågan är ju om man ska testa att gräva i toppen eller låta cyllarna sitta lite högre..


Jag kör med en 16t och det funkar. gälland plenumet så har någon sagt en gång att tre gånger motorvolymen ska vara bra. testa först att ha pipan som standard, funkar det utan att mottrycket smyger iväg så är det de bästa skulle jag tro.
Hade för mig det.
Testar original först för att se hur mottrycket beter sig.
 
Last edited:

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.764
844
113
Kramfors
Sv: Oldschool lynx "mountain"

Kortradieböjar bör du hålla dig borta från för dem är svåra att bedömma hur mycket de stryper flödet, och de väger bly.

Simons böjar lät ju bra och billiga. Som sagt endera org stingergrovlek eller 38mm inv maximalt 40mm.

Du kan säkert åka höjda cylindrar och orörda toppar men den blir lite slöare innan ladd.
Gräva ur toppen mäter du dig fram till med olja i förbränningsrum och svarvar ur tills du når den volym som ger ex 10,5-1 i kompförhållande.
 

WestinMX

Välkänd medlem
6 jul 2010
858
0
16
Skutskär, Sweden, Sweden
Sv: Oldschool lynx "mountain"

Kortradieböjar bör du hålla dig borta från för dem är svåra att bedömma hur mycket de stryper flödet, och de väger bly.

Simons böjar lät ju bra och billiga. Som sagt endera org stingergrovlek eller 38mm inv maximalt 40mm.

Du kan säkert åka höjda cylindrar och orörda toppar men den blir lite slöare innan ladd.
Gräva ur toppen mäter du dig fram till med olja i förbränningsrum och svarvar ur tills du når den volym som ger ex 10,5-1 i kompförhållande.
Simons svetsböjar är ju också av kortradietyp. Behöver 4st sådana och det är ju näst intill 400 spänn.
Tror ej att jag klarar mig utan ett par sådana utan att göra om pipan.
Pipan går ju nämligen förbi där turbon får plats så avgasröret måste vända tillbaka...

Vet inte hur mycket jag vågar gräva ned tanke på kylkanaler osv.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.764
844
113
Kramfors
Sv: Oldschool lynx "mountain"

Simons svetsböjar är ju också av kortradietyp. Behöver 4st sådana och det är ju näst intill 400 spänn.
Tror ej att jag klarar mig utan ett par sådana utan att göra om pipan.
Pipan går ju nämligen förbi där turbon får plats så avgasröret måste vända tillbaka...

Vet inte hur mycket jag vågar gräva ned tanke på kylkanaler osv.
Om simons har kortradie så har jag inte full koll hör jag. Mekonomens rörböjar trodde jag va simons för dem är stora i radien. Det är svårt att hitta rörböjar under 100kr st.

1 mm kan man ta ur toppen i pottan utan problem och tar du av squisbandet 1mm också så duger det. Exakt hur mycket mindre kompförhåll det ger vet i F men gissar 0,7 hg.. Ex om du har 11,7-1 "kan " det bli runt 11-1 med lite flax. Tar mat dessutom av squishbande 1mm smalare sänks flamfarten och den blir då tålig mot spikning och man kan åka 11-1 komp-f.
 

WestinMX

Välkänd medlem
6 jul 2010
858
0
16
Skutskär, Sweden, Sweden
Sv: Oldschool lynx "mountain"

1.Om simons har kortradie så har jag inte full koll hör jag. Mekonomens rörböjar trodde jag va simons för dem är stora i radien. Det är svårt att hitta rörböjar under 100kr st.

2. 1 mm kan man ta ur toppen i pottan utan problem och tar du av squisbandet 1mm också så duger det. Exakt hur mycket mindre kompförhåll det ger vet i F men gissar 0,7 hg.. Ex om du har 11,7-1 "kan " det bli runt 11-1 med lite flax. Tar mat dessutom av squishbande 1mm smalare sänks flamfarten och den blir då tålig mot spikning och man kan åka 11-1 komp-f.

1. Det finns både lång och kortradie, men just kortradieböjarna är svetsade på längden. ovala och dyra.
Fick tag i 2st 35kroners böjar också, sömlösa 48mm som ja tänkte sätta efter pipan.
Ut ur turbon blir det 2" och en liten ljuddämpare, bör fungera.

2. Finimang, hur räknar du på det där?
får testa att ta ur lite grann, så har man ju försökt iaf och det går ju som sagt annars att höja cyllarna lite.




In och utloppsfläns med kona till 2".



35kr´s rörböjen i tryckkälsstål.









Gjorde en ny ljuddämpare idag också som är lite kortare än den andra, ser ut att bli kanoners.


Hölje av aluminium och gavlar i 2mm svart plåt.



200mm dämparkropp vs den gamla 300mm.




Hade tänkt att kapa pipan strax före den första svetsen på pipan och sätta en fläns där för att kunna byta stinger och montera "turbosnabeln".
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.764
844
113
Kramfors
Sv: Oldschool lynx "mountain"

Det bör funka med 48mm inv tack vare att du har kvar org håldim i slutet av revconan. Kapa inte in 48mm rörböjen i pipan med andra ord. Enda nackdel med 48mm stinger efter revconans sluthål som jag antar är 36mm är nerkylda avgaser och tappad hastighet på avgaserna. Turbon kommer spola upp sämmre än om du kört ex 36-38mm inv mått på stingern. Avgashastighet och värme är viktig när det gäller turbo.

Man kan även svetsa igen revconan helt och ta ut stinger längre in på revconan/bellyn. Då krävs bara en mjuk stor böj ner till turbo. Det är med andra ord inte så viktigt vart man tar ut stingern ur pipan.