Man kan aldrig hålla fingrarna i styr någon gång. Köpte mig en MXZ 583-96 i fjol strax innan jul av en gammal klasskompis som hade flyttat 70mil söder ut och lämnat kvar skotern. Den såg fräsch och gick som bara den då den blev körd sist och jag fick den för 15k vilket jag tyckte var en bra affär. Det enda som var att mattan var lite dålig och sen att hastighetsmätaren var väck visste jag. Tog hem den och gjorde en snabb genomgång av det hela innan man for ut på en tur. Gick som en klocka hela tiden, men då jag var ute med kusin och åkte den fjärde gången så dog skotern bara och det slutade i att jag fick ringa min farbror som fick komma med traktorn och hämta upp skotern som var stendöd mitt ute på en åker i 1meter djupsnö. Då vi fick in skotern i garaget så plocka vi isär toppen och fick se att ena kolven hade smält sönder ganska bra.
Gjorde några samtal runt och lämnade till slut in motorn hos Ski-doos ÅF i stan. Meken där skulle kolla hur illa det var och vad det skulle hamna på att repa. Efter tre veckor av samtal och frågor om han kollat upp motorn är så blev jag less och hämtade motorn och det visade sig att han inte ens hade flyttat den från bordet. Ringde runt lite efter en 583motor utan resultat så mina tankar föll på en Rotax 670motor. gjorde några inlägg här på snowmobile om vad det var jag skulle måsta göra för att få i den motorn. fick tag i en 99as 670motor på Ådalens bildemontering och dom skicka upp den efter någon dag, men då fick jag en 850 motor till en Volvo istället och min motor hamnade uppe i Umeå. Fick tillslut min motor efter lite domderingar. Ju mera jag och en kompis Dennis plocka isär skotern så fann vi bara mer fel, Boggin var knäckt och det mesta var inte alls i något bra skick. Det sluta ganska bra med mkt åkning efter två månader i garaget, men nu blir de lite mera som skall göras om.
FAS 1:
- Motor 583 till 670
- Avgassystem
- förgasare 40mm
- Boggi från en Mach Z
- matta sleten 32 till 38 (Går dit en 38 utan mod)
- CDI, tändspole
- egna styrstål
- Styrhöjare
- Lappa ihop huv
- lagrat om drivaxel
- Fixat hel & halv ljus
FAS 2:
- Ny 44 matta
- 8 kugg non-slip (9kugg orginal ej non-slip)
- nya drop brackets
- Lite renovering motor
- nya skidor
- Nya dämpare
- special dyna
- Styrhöjare & styre
- Lite målning
- Funderar på egen huv
Före bilder
Efter bilder från FAS 1
Gjorde några samtal runt och lämnade till slut in motorn hos Ski-doos ÅF i stan. Meken där skulle kolla hur illa det var och vad det skulle hamna på att repa. Efter tre veckor av samtal och frågor om han kollat upp motorn är så blev jag less och hämtade motorn och det visade sig att han inte ens hade flyttat den från bordet. Ringde runt lite efter en 583motor utan resultat så mina tankar föll på en Rotax 670motor. gjorde några inlägg här på snowmobile om vad det var jag skulle måsta göra för att få i den motorn. fick tag i en 99as 670motor på Ådalens bildemontering och dom skicka upp den efter någon dag, men då fick jag en 850 motor till en Volvo istället och min motor hamnade uppe i Umeå. Fick tillslut min motor efter lite domderingar. Ju mera jag och en kompis Dennis plocka isär skotern så fann vi bara mer fel, Boggin var knäckt och det mesta var inte alls i något bra skick. Det sluta ganska bra med mkt åkning efter två månader i garaget, men nu blir de lite mera som skall göras om.
FAS 1:
- Motor 583 till 670
- Avgassystem
- förgasare 40mm
- Boggi från en Mach Z
- matta sleten 32 till 38 (Går dit en 38 utan mod)
- CDI, tändspole
- egna styrstål
- Styrhöjare
- Lappa ihop huv
- lagrat om drivaxel
- Fixat hel & halv ljus
FAS 2:
- Ny 44 matta
- 8 kugg non-slip (9kugg orginal ej non-slip)
- nya drop brackets
- Lite renovering motor
- nya skidor
- Nya dämpare
- special dyna
- Styrhöjare & styre
- Lite målning
- Funderar på egen huv
Före bilder
Efter bilder från FAS 1