MXZ Gullefjun edition

Magnusson91

Välkänd medlem
8 jan 2011
916
4
18
Norrköping
Man kan aldrig hålla fingrarna i styr någon gång. Köpte mig en MXZ 583-96 i fjol strax innan jul av en gammal klasskompis som hade flyttat 70mil söder ut och lämnat kvar skotern. Den såg fräsch och gick som bara den då den blev körd sist och jag fick den för 15k vilket jag tyckte var en bra affär. Det enda som var att mattan var lite dålig och sen att hastighetsmätaren var väck visste jag. Tog hem den och gjorde en snabb genomgång av det hela innan man for ut på en tur. Gick som en klocka hela tiden, men då jag var ute med kusin och åkte den fjärde gången så dog skotern bara och det slutade i att jag fick ringa min farbror som fick komma med traktorn och hämta upp skotern som var stendöd mitt ute på en åker i 1meter djupsnö. Då vi fick in skotern i garaget så plocka vi isär toppen och fick se att ena kolven hade smält sönder ganska bra.

Gjorde några samtal runt och lämnade till slut in motorn hos Ski-doos ÅF i stan. Meken där skulle kolla hur illa det var och vad det skulle hamna på att repa. Efter tre veckor av samtal och frågor om han kollat upp motorn är så blev jag less och hämtade motorn och det visade sig att han inte ens hade flyttat den från bordet. Ringde runt lite efter en 583motor utan resultat så mina tankar föll på en Rotax 670motor. gjorde några inlägg här på snowmobile om vad det var jag skulle måsta göra för att få i den motorn. fick tag i en 99as 670motor på Ådalens bildemontering och dom skicka upp den efter någon dag, men då fick jag en 850 motor till en Volvo istället och min motor hamnade uppe i Umeå. Fick tillslut min motor efter lite domderingar. Ju mera jag och en kompis Dennis plocka isär skotern så fann vi bara mer fel, Boggin var knäckt och det mesta var inte alls i något bra skick. Det sluta ganska bra med mkt åkning efter två månader i garaget, men nu blir de lite mera som skall göras om.

FAS 1:

- Motor 583 till 670
- Avgassystem
- förgasare 40mm
- Boggi från en Mach Z
- matta sleten 32 till 38 (Går dit en 38 utan mod)
- CDI, tändspole
- egna styrstål
- Styrhöjare
- Lappa ihop huv
- lagrat om drivaxel
- Fixat hel & halv ljus

FAS 2:

- Ny 44 matta
- 8 kugg non-slip (9kugg orginal ej non-slip)
- nya drop brackets
- Lite renovering motor
- nya skidor
- Nya dämpare
- special dyna
- Styrhöjare & styre
- Lite målning
- Funderar på egen huv

Före bilder
1123.jpg
112.jpg

Efter bilder från FAS 1
DSC_2579.jpg
09082011131.jpg
DSC_2580.jpg
 

Magnusson91

Välkänd medlem
8 jan 2011
916
4
18
Norrköping
MXZ Gullefjun edition Update 1

Tänkte lägga upp lite mera så man kommer ikapp där man är nu.

Har så gott som rivit hela skotern och provat mig fram och tittat och haft mig. Ha även börja måla chassi och liknande. Köpt ett par skidor från en nyare Lynx som kommer någon gång fram över. sedan står de mellan dämpare från ett ZX chassi och från en rev 800 med X-paket. Har bytt kolvringarn packningar i motor, lagrat om kedjehuset och bytt packboxar, köpt hasighetsmätarvajer, satt dit 6" styrhöjare samt nytt styre, ny bromsslang, tagit bort kylarskydden i tunneln. I morgon blir de att måla T-armar och framvagn. Gå igenom den riktigt iaf. Slänger upp några bilder för skojs skull:)

Före målning
139.jpg

Efter målning
184.jpg
 

Magnusson91

Välkänd medlem
8 jan 2011
916
4
18
Norrköping
tycker de jag med:) Tror jag komer köra med en blandning av svart och gult. Hammarlacken är nog de bästa man kan måla med;) Söker efter en huv som är lite risig, men inte sprucken med så:)
 

Magnusson91

Välkänd medlem
8 jan 2011
916
4
18
Norrköping
MXZ Gullefjun edition update 2

Tänkte de är dags för en ny update. Har hunnit göra en uppstart för första gången sedan de blev bytt kolvringar, packningar, packboxar och o-ringar i motorn. Har hunnit måla det mesta som boggi, T-armar, målat chassit en sista gång, köpt skidor från en Nyare Lynx, Gjort egna halkskydd, renoverat kedjehuset. Så nu väntar man på 8kugg non-slip drivhjul, 24kugghjul. Funderar på att göra egna dekaler med. Är som sugen på att byta till ZX-buk och huv som är svar, men jag vet inte riktigt. Är det svårt att byta buken? Skulle egentligen ha bytt buk eftersom de är lite skador i den, men vill helt inte byta huv eftersom det är där själva Gullefjun föddes:)

Har hittat ett litet problem med att höja skotern några cm nu och det är att styrstagen tar i i nederkant mot variator och slutburken. Dom verkar ha legat och skavt där förut med. Ska man ha slipat bort så dom går fritt eller ska man försöka hitta någon lösning med plattan i motorutrymmet som stagen sitter fast i? kom gärna med lite tips och idéer:) Slänger som sagt upp lite bilder med.

Före
21092011234.jpg
Efter
22092011238.jpg
Före
20092011232.jpg
I Mitten
22092011254.jpg
Efter
23092011256.jpg
Målad boggi
23092011263.jpg
Sista målningen gjord chassi
20092011228.jpg
Halkskydd (Man sitter fast)
22092011252.jpg
Målat och borrade hål för luftning
22092011237.jpg
Renoerat och lite putsat kedjehus
22092011242.jpg
 

Magnusson91

Välkänd medlem
8 jan 2011
916
4
18
Norrköping
MXZ Gullefjun edition up date 3

Var ett tag sen de blev en up date nu, men ha hänt ganska mkt kan man säga. Fick mina efterlängtade dropbrackets som skulle vara 3mm bockad plåt och inget svetsat i de utan skulle se ut som orginal ungefär. Fick något som skulle likna dropbrackets i 4-5mm plattjärn som var ihop svetsat och vägde bly bokstavligt talat. Måtten var helt fel och ändå så hade jag talat om hur dom skule vara, gjort ritning och skrivit ut mått samt skickat med orginalfästena. Dessa kom ifrån en riktigt firma som håller på med plåt och järn jobb. Han som jag kände där skulle göra dom och har fått jagat honom i en månad om dessa. Tillslut fick jag dom och då var de något som jag inte ens kunde använda. Jag och två av mina polare gick över till en bilverkstad, fick tag i 1.5mm plåt, gick hem, måtta ut plåtbitar, skar ut dom, banka till dom och svetsa ihop dom. Tog ca 1.5 timme om ens det och jag är utbildad yrkeschafför inte någon jäkla smed eller plåtarbetsare, men skall man ha de riiktigt gjort så får man göra de själv. Hoppas ni som måste göra har bra folk att göra med om ni skall ha något liknande gjort.

Har måttat och haft oss ute i garaget,popnitat som fan och lite puts av motorutrymme. Har gjort egna halkskydd och styvat upp chassit. Vänta fortfarande på skidorna, drivhjulen, drev och letar fortfarande efter några framdämpare som är mellan 366-425mm i cc. Vet inte riktigt hur de skall vara med bakdämparen i boggin, men då jag lyfter upp skotern bak så åker dämparen ut som den ska, sen när jag ställer mig på skotern så åker den ner några cm och stannar där, men den dämpar fin fint när man rör på sig, men sen kan jag lyfta upp den så den blir högre bak igen. Är dämparen dålig eller skall dom vara så? Har inte så mkt kvar nu, mest bara grejor som jag väntar på samt lite mera målning. Slänger upp lite bilder som de sista innan man gör natt:) Plus att första snön ha kommit:peace: Kom gärna med kommentarer om vad ni tycker vett ja. Kritik kan ja ta:rock:

09102011295.jpg
Första gången med nya dropbracketsen
09102011297.jpg
Saänkt den bara 3 cm bak mot förut. Har ca 5 cm kvar till kylarna från kammarn
28092011282.jpg
Ny putsat med thinner
28092011287.jpg
Thinner funka fint de
27092011279.jpg
Gjort rejäla grejor för grepp vi
27092011280.jpg
Lär sitta fast i skotern tro ja
27092011281.jpg
Diskution mellan Dennis och lunken med en cola i handen
07102011294.jpg
Den första har jag gjort i 1.5mm plåt
Den andra beställde jag
Den tredje är orginal
09102011299.jpg
Första snön, snart dags för att rasta skotern
 

below_

Medlem
30 sept 2011
48
0
1
falun
Vart bor du och har fått snö så hära tidigt?:D

Ser även bra ut med arbetet du har gjort:D
 

jo-han

Aktiv medlem
20 jan 2009
82
0
6
Kiruna
Fint projekt blir nog riktigt bra de där :D men ser ut som att de är lite obekväm dyna du har :) De låter som att dina boggidämpare är ganska slut
 

Magnusson91

Välkänd medlem
8 jan 2011
916
4
18
Norrköping
Fint projekt blir nog riktigt bra de där :D men ser ut som att de är lite obekväm dyna du har :) De låter som att dina boggidämpare är ganska slut
okej, få se när man får byta den:p Man uppskattar då de är folk som tycker de ser bra ut:) Nja, har den varit lite mer centrerad så ha de varit kanon, men den funkar bra annars. Är en dyna från en K50 så den är fin att sitta på:p
 

jo-han

Aktiv medlem
20 jan 2009
82
0
6
Kiruna
De blir nog jävla bra de där :D jo kom 3dm i fredags så man har hunnit vara ut en sväng med skotern ;D
 

Magnusson91

Välkänd medlem
8 jan 2011
916
4
18
Norrköping
MXZ Gullefjun edition update 4

Har inte hänt så mkt idag. lagt på lite mera färg på T-armarna och chassi. Ringde till honom som jag hade köpt skidorna av för att få ett fraksedel nummer så jag kunde spåra paketet som jag väntat på i över två veckor. Visade sig att han hade sålt dom till någon annan helt plötsligt. Kan de vara så jävla svårt att ringa och säga de då eller har man så dålig koll. Man bli mest bara irriterad på sånt folk som blåser än på de sättet.

In till datorn och sökte efter ett par dämpare och nya skidor. Hittade båda sakerna och dämparna var till och med nyrenoverade och skidorna hade nya styrstål. slog till och får väl dom på onsdag tro jag. Kolla med WST i Vilhelmina om drivhjulen och dom har äntligen kommit till sverige och han på WST får dom troligen i slutet av veckan eller nästa vecka. så förhoppningsvis är allt ihopsatt och klart om 3 veckor.

Funderar på ett variatorkitt med, men vet inte riktigt då man har drevat ner ett kugg i kedjehuset eller två (vet inte vilket än) och sen en litet nerdrevning på drivaxeln. Kom med tips vilken nerdrevning på kuggen i kedjehuset jag skulle kunna ha. Åker mest bara lössnö och leker på hårt. från 25 till 24 eller 25 till 23?:ciao:

Kommer nog mera på onsdag då grejorna kommit:rock:
 

jo-han

Aktiv medlem
20 jan 2009
82
0
6
Kiruna
Sv: MXZ Gullefjun edition update 4

fan va jobbigt att han inte ringde då har man ju väntat i onödan men de verkar som du fått tag i bättre än va han skulle ha skickat :D Jag skulle drevat ner 2 eller 3 kugg direkt blir inte så stor skillnad med 1 kugg men tror du kan dreva ner 3 eller 4 kugg utan att behöva köpa ny kedja eller kapa kedjan :)
Jag drevade ner min 2kugg kände inte så mycke skillnad :D
 

Mach 1

Välkänd medlem
1 jan 2000
210
0
16
Intressant projekt. Hade en Mxz 583 -98 i 5 vintrar före jag köpte min Fusion 600 i sommar.
Skidoon är en otrolig slitstark skoter, beror förståss på hur dom blivit omskötta :) Och dom går helt okej i lössnö också, hade en 32mm matta på min!

Lycka till