Arctic Cat ZRT 600

JohanL_EFI

Välkänd medlem
13 feb 2009
922
0
16
Örnsköldsvik
Tycker du ska kolla på en annan maskin. Det låter ju inte som en klipp på det som är skrivit i denna tråd. Även om det var i toppskick så är det ju en specielll maskin som kanske inte är den rätta för alla. Även om jag kan förstå att du bor lite långt från många maskiner. Det är inte speciellt dyrt att få maskiner fraktade.

Smithhh

Aktiv medlem
8 nov 2011
96
0
6
Småland
Jo men det känns bra att köpa av en kille här i trakterna som är såpass ärlig också samt att priset är svårslaget.

Snackade idag med han och han sa att han hade dragit alla tre oljeslangarna rätt upp i behållaren igen. Då är det väl inga problem eller?

Tack!

k-len

Välkänd medlem
12 jul 2005
8.891
38
48
36
mellansel
www.skoterlon.nu
Rätt upp i behållaren igen? Vars hade han kopplat dessa tidigare?

Oavsett vad du väljer att göra, se till att oljepumpan fungerar, blanda INTE i tanken, justera oljepumpen om den drar mycket olja.

och du skriver att han är "såpass ärlig"?

Att han säger att han kopplade ur pumpen för att den tog mycket olja är inte att vara ärligt (i min värld i varje fall), det är en lögn. Sådant brukat folk koppla ur när man är osäker på funktionen. Tar den mycket olja använder man sig utav en 8mm ringnyckel och justerar ner pumpen.

Smithhh

Aktiv medlem
8 nov 2011
96
0
6
Småland
Han har antagligen inte ändrat någonting utan bara slutat att hälla i olja i oljetanken. Vad är detta för minus?
Då är det väl enkelt att börja använda sig utav oljepumpen igen. Hur vet man när man har justerat in rätt då?

Smithhh

Aktiv medlem
8 nov 2011
96
0
6
Småland
För att skotern rök för mycket, han sa att blandningen låg på 9%. Kanske inte hade kunskapen hur man justerar oljepumpen..
Jag tror nästan att jag hämtar den ihelgen. Ska jag då genast koppla dit allt så separat smörjningen fungerar? Och hur kontrollerar jag så att den driver runt som den ska?

k-len

Välkänd medlem
12 jul 2005
8.891
38
48
36
mellansel
www.skoterlon.nu
Finns kanske bättre sätt, då får någon skriva det isåfall. Men då jag varit osäker på oljeförbrukningen har jag gjort såhär:

1: Vänta på snön
2: Tanka i exakt antal liter (t.ex 5) med 2 % olja i för att vara safe (totalt ska allt vara 5 liter eller vad du välje)
3: Fyll oljetanken fullt
4: Kör soppatorsk i skotern.
5: Fyll upp oljetanken igen och håll koll på hur mkt du behöver fylla. Då kan du enkelt räkna ut hur många % olja det går på litrarna bensin du har i tanken.

Lite konstigt förklaring, men jag tror du fattar.

Varför du ska ha 2% olja i tanken är ju då somsagt bara OM det skulle visa sig att den inte tar någon olja från oljetanken.

A

axelsson_vpg

Varför frågar du om du redan bestämt dig? Ingen här verkar ju tycka att de är någon vidare pris/skick/skoter i helhet... :)

Mr Racing

Välkänd medlem
5 mar 2011
260
0
16
Det finns ett streck på oljepumps armen och ett på oljepumps huset som skall linjera vid rätt inställning , offta drar dom lite mer än 2% vid rätt inställning .

Det får man kolla upp som tidigare nämt , fyll bränsletanken full och oljebehållaren , kör XX antal mil , fyll på bränsle och olja , mät hur mycket det går i av respektive samt räkna ut så har du hur många % den drar .
ex 0.4dlolja/ 20 L bensin = 0,02 = 2%
Har den dragit 0,8 dl olja/ 20 L bensin =0,04 = 4% .

:ciao:

Smithhh

Aktiv medlem
8 nov 2011
96
0
6
Småland
Varför frågar du om du redan bestämt dig? Ingen här verkar ju tycka att de är någon vidare pris/skick/skoter i helhet... :)
"Jag tror nästan att jag hämtar skotern"
Om man jämför med blocket så är detta ett riktigt bra pris.
Alltså det ändå som förbryllar mig är blandningen med olja och bensin.
Hur blir det om man bara låter oljetanken sitta i kopplad som den gör men blandar i tanken? Jag förstår inte hur något skulle kunna skära, för den oljan som är i oljetanken går väl enbart till bensinen? Den smörjer väl inte något annat?

Sorry för alla nybörjarfrågor..

edvinsjolund

Välkänd medlem
8 jan 2006
5.598
4
36
41
Roknäs
Kolla att oljepumpen för separtsmörjningen fungerar. Dessa maskiner fungerar inte att bara köra med olja i tanken på då pumpen även smörjer axeln som driver både oljepumpen och vattenpumpen vilket kan leda till ett mindre haveri (been there done that). Det är ännu jävligare egentligen då det sitter backventiler för axelsmörjningen och om fel backventil går sönder så får axeln ingen smörjning och efter ett tag så stannar oljepumpen och kolvarna ryker all världens väg (been there done that).
"Jag tror nästan att jag hämtar skotern"
Om man jämför med blocket så är detta ett riktigt bra pris.
Alltså det ändå som förbryllar mig är blandningen med olja och bensin.
Hur blir det om man bara låter oljetanken sitta i kopplad som den gör men blandar i tanken? Jag förstår inte hur något skulle kunna skära, för den oljan som är i oljetanken går väl enbart till bensinen? Den smörjer väl inte något annat?

Sorry för alla nybörjarfrågor..
Läs igenom dina svar sö löser det sig nog! :)

Smithhh

Aktiv medlem
8 nov 2011
96
0
6
Småland
Har forskat lite i detta nu och har förstått innebörden, får bli att plocka ner och kolla upp ifall jag hämtar den ihelgen.
Tänkte på vid köp av skotern vad ska man göra då? Kvitto vet jag men hur är det med registrering och sånt?
Tänkte även hur man tömmer tanken på soppa, antar att det sitter soppapump?

Tack!

m0ngoloid

Välkänd medlem
13 aug 2010
5.346
2
38
Norsjö
Du skriver på ett ägarbevis när du köper skotern , kvitto kan vara bra. Tanken kan tömmas på flera sätt , du kan skruva lös tanken och vända den upp och ner för att tömma den , annars kan du "slanga" från soppa slangen som går från tanken till soppa pumpen , eller om du har en liten el pump liggandes hemma kan du koppla i den också, går lite fortare då.

A

axelsson_vpg

Har forskat lite i detta nu och har förstått innebörden, får bli att plocka ner och kolla upp ifall jag hämtar den ihelgen.
Tänkte på vid köp av skotern vad ska man göra då? Kvitto vet jag men hur är det med registrering och sånt?
Tänkte även hur man tömmer tanken på soppa, antar att det sitter soppapump?

Tack!
Så de blir köp iaf :) Hoppas du blir nöjd.

Hmm , kvitto spelar ju ingen roll så länge du skriver på papprena och postar dom sj. Ska du plocka ner tanken så är de väll bara å plugga så slipper du tömma.

Smithhh

Aktiv medlem
8 nov 2011
96
0
6
Småland
Okej, tack så mycket! Jo, det är såpass bra pris och är snuskigt sugen hehe :)
En sista fråga (iaf ikväll) han har knipsatt av slangarna från oljetanken till insugen där det blandas resten sitter kvar och är olja i, fungerar det då gubbar?

m0ngoloid

Välkänd medlem
13 aug 2010
5.346
2
38
Norsjö
Om han har knipsat av slangen så funkar det ju inte? Då måste du ju skaffa en ny slang? eller är det nått jag inte fattar ?

k-len

Välkänd medlem
12 jul 2005
8.891
38
48
36
mellansel
www.skoterlon.nu
Koppla i oljesystemet så som det var tänkt från fabrik. Leta inte efter genvägar för att göra det "lätt" för dig. Det kommer bara bli dyrt i slutändan.

Smithhh

Aktiv medlem
8 nov 2011
96
0
6
Småland
Om han har knipsat av slangen så funkar det ju inte? Då måste du ju skaffa en ny slang? eller är det nått jag inte fattar ?
Detta handlade inte om blandning av olja och bensin då han hade blandat direkt i stora tanken.
Utan detta handlade om smörjningen från oljetanken som även smörjer axeln som driver både oljepumpen och vattenpumpen. Okej, jag kommer att koppla ihop det och se hur det artar sig!
Återkommer med resultat efter helgen.
Tack såhär långt! :)