Arctic Cat ZRT 600

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.880
880
113
Kramfors

Ja denna ZRT600 förmodar jag är original och då skall deninte varvas mer än 8500 rpm , och bara för den har kort slaglängd innebär intedet hög kolvhastighet , det har samband med slag , vevstaks längd och varvtal ,har själv ett program och kan räkna ut kolvhastighet i olika förhållandenmellan slag , vevstake och varvtal och hur tändnings förskjutningen blir likaså , så zrt 600 är inte extrem på såsätt , men har mycket från MC sidan då man tog fram den och har en fin karaktäroch bra med pover .



Men mer än 3 % standard kan jag tycka bli för mycket !



Du beskriver ju mycket olja som possetiva fördelar , men dåskall man inte glömma dom negativa också ! . hur mycket sotbelägning man får påkolvtoppen , stiften , det riskeras att slå igen , detta är är väldigt fin avvägningsom man kanske inte som nybörjare bör laborera för mycket med .

Om man nu inte har en extrem motor och vet vad man håller påmed !! ..



Sen är en cross motor något mer extremare än en skotermotor, det tas ut lite mer där och det är ju en tävlings maskin , en standard skoterär ju inte så extrem och inte rekommenderat kolvbyte efter ex 30 tim …



Är man osäker kan man köra lite mer än 2% , max 3% , men somsagt , upp till var och en , men för den ovane skruvaren kanske man bör hållaigen från överkurser .

Fastän det kan vara bra information så kan det blir förmycket för en del ..



Lycka till med nyför värvet , har du bara koll på saker ochting kommer det gå bra ..
:ciao:
En skotermotor har betydligt högre trimgrad än en mc crossmotor. En cross 250cc ligger runt 185gr i utblåsport och lägre i komförhållande + genomsnitt lägre varvtal. En zrt600 eller alla andra sportskotrar har runt 196-200gr utblåsdurr och högre kompförhållanden.

En zrt och alla andra skotrar ger ca 5% oljeinbland på full gas för att klara fulla varv så 3% är igentligen för låg inbland direkt i tank. Men man blir ju tvungen att gå ner i % pga rök och pris.

Igenslagena stift och sot får man om man köper för Racig olja och kör för lungt. Till allroundåka köper man olja som förbränns även vid lägre temp = fiskörning . De flesta oljer ute i handeln har ju rätt låg flampunkt och sotar då lite även vid lungn körning.
 

Mr Racing

Välkänd medlem
5 mar 2011
260
0
16
Ja det låter kanon .
blanda i 2-3 % olja i tanken + olje pumpens inblanding , så kör du nog ganska säkert med ca 5 % vid lugn körning och ca 8 % vid full gas .

För tanken var väll att få i gång pumpen och blanda i tanken oxå .

Säkert vad som behövs för en standard skoter ....ju mer olja desto bättre ..
Speciellt för orginal motorer :bigsmile: .

:ciao:
 
A

axelsson_vpg

Ja det låter kanon .
blanda i 2-3 % olja i tanken + olje pumpens inblanding , så kör du nog ganska säkert med ca 5 % vid lugn körning och ca 8 % vid full gas .

För tanken var väll att få i gång pumpen och blanda i tanken oxå .


Säkert vad som behövs för en standard skoter ....ju mer olja desto bättre ..
Speciellt för orginal motorer :bigsmile: .

:ciao:



Ja jävlar... Sj skulle ja aldrig köra med mer än 2-2.4 % oljeblandning. Finns väl ingen anledning... :S 8% vid fullgas, vilket är ofta är ju nästan 1 dl / litern.

Säg att den drar 4-5 liter milen, de är ju fan en halvliter olja per mil! haha :D

ca. 60 kr i olja per mil + 4 x 14,5 = tot per mil: 118 kr!!

10 mil avverkar man utan svårigheter under en tur: 1180 kr.

Jag säger inte att man kör skoter för att spara pengar men......
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.880
880
113
Kramfors
Ja det låter kanon .
blanda i 2-3 % olja i tanken + olje pumpens inblanding , så kör du nog ganska säkert med ca 5 % vid lugn körning och ca 8 % vid full gas .

För tanken var väll att få i gång pumpen och blanda i tanken oxå .

Säkert vad som behövs för en standard skoter ....ju mer olja desto bättre ..
Speciellt för orginal motorer :bigsmile: .

:ciao:
Ta och läs tråden ordentligt innan ni dumförklarar folk. Trådskaparen ska ju köra pumpen och oljan tillbaka till oljebehållaren (runtrunt) för att vattenpumpen ska få smörj.

Den enda olja skotern får är från blandning direkt i tank och då är 3% igentligen för lite för att smörja från ca 7000v och uppöver på denna slaglängd och stakelängd. Den skulle igentligen behöva samma mängd olja som den får från org pumpen på full gas vilket är minst 5% som alla andra skotrar har i oljeinblanding på full gas.
.Vissa Nyare skotrar 2010-uppöver har ännu högre inblandning som ligger på förskräckliga 4-5% i genomsnitt MED oljepump! De ger säkert 7% på full gas.
Tillverkarna har kompenserat låg bränsleförbrukning med mer olja idiotiskt nog så folk blir ruinerade på oljan.

Man ska veta det att en helt standard sportskoter har väldigt hög trimgrad ,portarna är väldigt stora och höga + maxat kompförhållande så kolvarna har väldigt lite cylinderfoder att stödja sig på. Därav den korta livslängden på skotermotorer jämfört med lågtrimmade båtmotorer som går 7ggr längre tid innan renovering.

Båtmotorer däremot kan man köra på 1-2% oljeiblandning på då de bara varvar runt 5500v och har små portar = mycket cylinderyta.

Crosshojar har under årens lopp visat sig hålla bra på följande inblandningar. OBS Helsyntetolja
Mindre inbland än så förkortar livslängden markant .
Detta hämtat från välkända tävlingstall

80cc 4,5-5%
125cc 4,5-5%
250cc 3%
500cc 2%
 

Mr Racing

Välkänd medlem
5 mar 2011
260
0
16

Ja du dum förklarar väll många lika mycket i sådana fall omdu känner så !! ..

Har läst och följt länken bra , kanske du skulle titta tillden också ,, för det pratades om , och många tycker han skall få i gångoljepumpen så den funkar , och blanda i en liiiiiiiten skvätt olja i tanken försäkerhets skull !!! ,, har du missat de pratet ! ?


Lika så det du menar att en cross motor inte är extremare änen skotermotor ,, mig vetligt varvar en cross upp mot 11 000rpm , har kanha ett komp till 16:1 ,, tycker ju jag är lite mer extremt än en zrt 600 somvarvar 8500 rpm och har ett kompförhållande på 12-13,5:1 .

Körs dessutom helt annorlunda dessutom , förstår inte varfördu blandar in massa andra saker ? . som cross motorer och annat , då detdiskuteras en helt standard zrt 600 ???? ..


Man kan ju jämföra saker och ting som är likvärdig , inte enelefant mot en myra , diskutera skotermotorer , inte cross och båtmotorer , harju inte lika mycket gemensamt som en skoter motor och helt andra förhållanden,,,


Men du verkar ju vara expert på allt du , och din 10år gamlaThundercat med extrema porthöjer och höga varv som hinkar i sig olja , verkar varaden bästa referenspunkten som finns till vad du än jämför med här på forumet .

Borde ta Världspatent på den du Boost och sälja det till skoter motor tillverkarnasom verkar gå åt helt fel håll med sina ider ,med minder bränsle och oljeförbrukning och teknik ideer som dom har ..


Jag har nog förstånd för att förstå saker och ting rätt braoch en hel del kunskap , mer än du kanske tror , så börja inte snackadumförklaring här .


Men sitt gärna här du och försök spela Forum Guru Kung ,

:ciao:
 

k-len

Välkänd medlem
12 jul 2005
8.891
38
48
36
mellansel
www.skoterlon.nu
jadu, Kombi, villa, vovve, barn, kärring samt bebis påväg... därför:p

Edit: Touringmaskin + skoter pulka också.. så ja, man måste hålla sig uppdaterad hur man ska bete sig för att få vara familjefar helt enkelt:blink1:
 

m0ngoloid

Välkänd medlem
13 aug 2010
5.346
2
38
Norsjö
bebis på väg = köp tutte , blöjor , mat , skoter
kompi = okey då.
vovve = bra som barnvakt
kärring = kan man ju undra ibland varför man har :D
Touringmaskinen = ge till frugan så hon blir nöj :D

Svårare än så äre inte ;D
 

k-len

Välkänd medlem
12 jul 2005
8.891
38
48
36
mellansel
www.skoterlon.nu
haha, ja om de ändå vore så lätt. Men frugan vill inte ha touringmaskinen, då det är den som står i min signatur:p (King Caten är för vek i förlängningen för att dra pulka, så de blir thundercatens jobb) :p

Topic: Hur går det med ZRTn?
 

Smithhh

Aktiv medlem
8 nov 2011
96
0
6
Småland
Börjar bli en lång tråd med mycket matnyttig information samt lite mindre kontroversiellt hehe!
Jag kommer att köra UTAN oljepumpen kopplad på insugen. Kommer att blanda DIREKT i tanken. Siktar på 3,5-4% olja. Delsyntet räcker eller är det nödvändigt med helsyntet?
Tänkte på det där lagret som styr hastighetsmätaren. Är det detta man ska handla då? http://www.skoterdelen.com/drivaxellagersats-arctic-cat-p-25569.aspx?externalsearch=1
Är det lager nummer 8 på denna sprängskissen eller är jag helt fel ute? (Troligtvis)
http://www.arcticcatpartshouse.com/#/Arctic_Cat/1996_ZRT_600_(96ZRF-1996)/DRIVEN_CLUTCH/96ZRF-1996-21-32/4421320727-037

Tack för att ni hjälper en nybörjare :)
 

k-len

Välkänd medlem
12 jul 2005
8.891
38
48
36
mellansel
www.skoterlon.nu
Det är fel. Du ska inte ta fram skisserna över variatorn. Utan för "drive shaft".

Sitter på mobilen nu men är ingen snabbare än mig så kan jag länka skiss och nummer då jag sitter vid en datorn.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.880
880
113
Kramfors
Börjar bli en lång tråd med mycket matnyttig information samt lite mindre kontroversiellt hehe!
Jag kommer att köra UTAN oljepumpen kopplad på insugen. Kommer att blanda DIREKT i tanken. Siktar på 3,5-4% olja. Delsyntet räcker eller är det nödvändigt med helsyntet?
Tänkte på det där lagret som styr hastighetsmätaren. Är det detta man ska handla då? http://www.skoterdelen.com/drivaxellagersats-arctic-cat-p-25569.aspx?externalsearch=1
Är det lager nummer 8 på denna sprängskissen eller är jag helt fel ute? (Troligtvis)
http://www.arcticcatpartshouse.com/#/Arctic_Cat/1996_ZRT_600_(96ZRF-1996)/DRIVEN_CLUTCH/96ZRF-1996-21-32/4421320727-037

Tack för att ni hjälper en nybörjare :)
Bra då läste och fattade jag rätt att du tänkte blanda i tank. 4% då håller den bäst och skyddar från slitage ganska bra även på full gas.

Lagersatsen hade bra pris tycker jag och är dina slut så köp helt klart ny sats för skär detta lager kan drivaxeln gå av.

Ursäkta att jag tuggar vidare i trimgraden på en zrt 600 och alla andra sportskotrar men jag måste försvara mig från MR Racing som kommer med de mest underliga siffror jag hört.

250 cross varvar liknande en zrt600a 8500v men har sin maxeffekt bet lägre i varv . De har även lägre portar och längre pipa för att kunna dra bra i bottenregistret. Vanliga cross 250cc durr är 185-190gr utblås vilket är låg trimgrad. Kompförhållande brukar vara lite olika men runt 11 till 13-1 är vanligt.
16-1 kompförhållande som Mr racing påstår är endast för racingsoppa och finns bara i tävlingsstall och som trimåtgärd.

En zrt600 har ca 198-200gr utblåsdurr och komp-f är runt 11,7-1 men de har bet kortare pipa än crossmakiner och pikar effekten högre upp i varv. Dessa porttider står sig än i dag i alla skotermotorer och därför kräver dem lite högre oljeinbland än en cross på liknande cc.

Varför jag jämför skotermotorer med crossar och båtmotorer är därför vissa har fått för sig att gammla skotrar har låg trimgrad standard vilket är långt från sanningen. Jag vill bara få fram en bra förklaring till varför en skotermotor ska ha mer olja än många andra tvåtaktare.

Jag är inte felfri men jag har kört och trimmat tvåtakt i både båtracing /skoter /cross ända sedan jag var 7år och är 41 nu. De mesta fakta jag kommer med är påläst fakta och inte något jag själv hittat på i källaren.
 

Mr Racing

Välkänd medlem
5 mar 2011
260
0
16

Mina siffror är inte underliga utan finns i verkligheten ! , det är du som blandar in crossar , båtar mmi ett Skoter forum , inte jag ! .



Tala i klartext vad du jämför med om du skall göra det överhuvudtaget , finns hur många siffror som helst på de olika motorerna , allrahellst inom cross motorerna ..

Men du kanske kan hålla dig på ett Cross forum om det liggerdig så nära då Boost , tycker det är vettigare att jämföre en skotermotor meden skoter motor jag , men jag kanske hamnat på fel forum då ! eller ?????


Jag är ingen ovetande ungdom , utan försökerge tydlig info utan att snurra till det för mycket med en massa annat !!! ..

Så som du bemöter mig , bemöter jag dig om du fortsätter !

:ciao:
 

Hubbe

Välkänd medlem
23 dec 2009
440
3
18
DE-Schleswig Holstein
Boost III:

Hoppas att du tar Mr. Racing uttalande inte för allvarligt. Jag är så glad, att du meddelar alla dina erfarenheter, som är så lärorikt

Diskussioner om olje-bensin blandningen är som ett religionskrig.

Jag vill också blanda så lite olja som möjligt i bensinen. Men jag vet, alla avvikelser från optimumen är inte bra, men vad är den optimala olje-bensin blanding?

Kanske mitt i mellan dina och Mr. Racings erfarenheter?
 
Last edited:

Hubbe

Välkänd medlem
23 dec 2009
440
3
18
DE-Schleswig Holstein
Hittat denne rekommendation på TRIBORONs hemsida

http://www.triboron.se/files/manager/pdf/ratt_oljeinblandning_ny.pdf

Rätt oljeinblandning!
Tänk på att blanda rätt och utnyttja motorcykelns prestanda!
Vad är rätt oljeinblandning?
Rätt oljeinblandning styrs nästan helt av vid vilket motorvarv som cykeln arbetar. En högvarvig motor behöver mer olja än en lågvarvig. Mycket avgörs av hur länge bränsleluftblandningen befinner sig i motorn. En lågvarvig 500cc har en lång genomströmningstid och klarar sig bra på 2 % oljeinblandning under förutsättning att oljan är av hög kvalité. En mer högvarvig 125cc har kortare genomströmningstid vilket gör att mer olja behövs, ca 3,1 %. Gokart motorer som varvar mycket (upp till 22 000 v/min) vilket ger extremt kort genomströmningstid som kräver upp till 5 % oljeinblandning. En 125cc trail cykel är mycket lågvarvig och klarar 1,25 % oljeinblandning.
Följ gärna nedanstående tabell för alla vanliga 2 T oljor.
När det gäller Triboron 2 T oljor för självblandning halveras doseringen = 1 %.
OBS! Följ alltid färgen på stiftet. Färgen skall vara ljust brun, lite färg på stiftet.
Till 2- Takts motorer får endast blyfri 95- oktanig bensin användas!

Motor Cross Racing Kart
CC Trail Offroad Enduro Racing Road Racing
50-125 1,25-2,0% 2,0-3,1% 3,1-4,2% 3,1-5,0%
175-250 1,0-2,0% 2,0-2,5% 2,5-3,1% 3,1-4,2%
300-500 0,7-1,7% 2,0-2,5% 2,0-3,1% 2,5-4,2%
> 500 0,5-1,7% 1,7-2,0% 2,0-3,1% 2,5-3,1%