Var länge sedan jag uppdaterade här.
Har dock inte legat på latsidan utan jobbat hårt med att testa turbomatning.
Resultatet blev över förväntan. Landande på 96,86 hk vid 0,7 bar jämfört med standard 55,6 hk
Lägger upp lite bilder från projektet.
Längst ner ser ni slutresultatet.
Kör på bakmonterad turbo. Enklast eftersom avgaskrök inte behöver modofieras. Allt kommer att ersätta originalljuddämparen. Dessutom utjämnar en lång krök de avgaspulser som är negativt vid turboladdning.
Man måste lösa smörjningen av turbon. Löste detta genom att beställa ett oljefilterlock från en KTM 690. Tyvärr passade inte filtret från 690:n utan fick borra hål i filtret, flytta över packningen. Är inte riktigt nöjd med locket eftersom banjoanslutningen kommer precis mot ena bulten till motorn. Ska skissa på nya lösningar.
När det var monterat kontrollmätte jag oljetrycket. Drygt 3 bar vilket innebär att tyrbon får bra smörjning. Mitsubichi har en rekommendation på minst 2,6 bar om jag minns rätt.
Största jobbet var att utforma plenumet. Försöker att utjyttja utrymmet till max. Började med att bygga en modell i trä för att sedan tillverka ett i 2 mm aluminiumplåt. Gjorde ett uttag för stötdämparen ävern om jag inte kommer att använda den med bandkittet monterat. Bromsning går nämligen bara att göra på rullande landsväg
Plenumets volym landade på gissningsvis 4-5 liter. På den triangelformade delen ska BOV-ventilen monterad, även kallad dumpventil.
Kommer att köra med piggyback bränsleinsprutning, alltså samma typ spå på Tnytron. En extra EFI-box styrd av laddtryck kommer att genom en extra spridare i plenumet leverera extra bränsle. Kommer alltså inte att röra originalsprutet. Kör med Bosch blåa spridare. Spridarhylsan svetsas på ett rör som mynnar utanför plenumet.
Här ser ni bränsleröret. Extra EFI-boxen kopplas förstås till spridaren
Här ser ni spridarhylsan som mynnar precis vid insugstratten i plenumet
Eftersom effekten kommer att nära fördubblas måste kopplingstrycket dubbleras. På KTM 500:an sitter tallriksfjäder. Beställde ytterligare en och la denovanpå. Fick montera 1,5 mm spacerbrickor för att komplencera den tjockare tallriksfjädern
Svarvade en förlängningshylsa på oljepåfyllningslocket. I sidan av denna kommer oljereturen från turbon att anslutas.
Här ser ni oljeledningen från oljefiltret till turbon.
Lindade avgasband runt hela avgasröret. Förhoppningsvis kommer man slippa elda upp byxsbenet mot röret. Tror dessutom att men får lite mer effekt och respons på turbon.
Inte vacker hållare av den provisoriska intercoolern. Blir att montera en mindre när bandsatsen åker på.
Bromsning hos MCXpress.
Resultatet var lovande redan från början. Dryga 84 hk vid blygsamma 0,55 bar.
Erik kollar på lambdamätaren för att sedan få till rätt mappning.
Så var vi klara med bromsningen. Kan säga att resultatet var över förväntan! Satte nästan på pricken den teoretiska effekten. Det betyder att grejerna lirar ihop mycket bra. 96,86 bakhjulshästar vid 0,7 bar. Jag tror inte jag kommer att köra med detta laddtryck utan det blir nog snarare 0,6 bar. Tyvärr är fjädern i wastegateklockan för styv att den inte går att släppa mer. Dessutom är avgasporten till wastegaten för liten och kan inte släppa ut tillräckligt för att begränsa trycket. Är förmodligen de kraftiga avgaspulserna som orsakar detta. Ska slipa upp hålet 2-3 mm så ska det nog vara ordnat. Nu blir det att försöka anpassa kåpor och infästningar så det liknar något. Möjligen kommer tryckröret krocka med rörramen men det ska nog gå att ommodifiera.