Projekt Snowbike "Bergshästen"

Burholm

Aktiv medlem
22 mar 2012
58
0
1
Örnsköldsvik
Flera latmansfrågor..
Avstånd mellan axlar motorkjedjesträckare.
Längd på stötdämparstång.
Ska försöka fixa material..
 
Last edited:

Wibdoo

Medlem
29 nov 2011
34
0
1
Piteå
Har precis varit i garaget och mätt med en kall i handen..:nuts:

Sträckare c/c 64 mm mellan led och drevaxel, måttet är inte ett måste men gör det helst inte kortare. Kom ihåg att även göra sträckarbulten fjädrande, våra erfarenheter är att det inte håller om systemet är stumt.
Stötdämparstag c/c ca 330 mm, längden varierar mot vilken motorcykel den sitter på. Jag tror att vi får byta stag till våra nya ktm hojar till ett som är 50-70 mm längre.

Lycka till!
 

Burholm

Aktiv medlem
22 mar 2012
58
0
1
Örnsköldsvik
Har ju en wr450 -07 så era mått borde stämma bra. Tänkte sätta bromsoket mellan ramrören som på orginalet. Då hamnar skruvarna mitt i rören med 200 mm bromskiva... Vilket i och för sig går att få till..
Orginalet ser ut att ha en väldigt liten skiva . Någon som vet hur stor den är?
Ser nästan nedsvarvad ut på bilderna på deras hemsida.
 

Håkke_B

Moderator
7 dec 2009
1.562
21
38
Piteå
www.facebook.com
Vet inte vilken diameter på bromsskiva Timbersled kör med. Våra skivor är från Ski-Doo och har en diameter på ca 220 mm.
Bromsfunktionen räcker mycket väl till för oss och det funkar säkert lika bra med en mindre skiva.
Kul förresten att se bilder på ditt bygge!

Eftersom vi ska blästra bort den blåa färgen och pulverlacka orange passade jag på att göra diverse förstärkningar.
Vi är inte överens om vår konstruktion var bra. Jag hade krökt ena örat som fäster sträckaraxeln. För Jonas del har det inte varit några problem.
Jag tog det säkra före det osäkra och svetsade en röraxel på rörramen ända ut till tunnelssidan mot kedjehuset. Nu kan den ta en del av brytkrafter. Stadigare helt enkelt.


Infästningen till svingaxeln ser jag att den ena har krökts lite. Ska sätta snedstag från rörhylsan snett upp mot rörramen som förstärkning. Kommer med bilder på detta när det är klart.
Måttade svingen på nya KTM:en. Tyvärr är det ganska stor skillnad i mått att vi måste kapa bort dessa, flytta och svetsa fast. Inget jättejobb men idén med bara byta bussningar ser inte ut att funka i detta fall. Kanske något att tänka på i utformningen av hylsorna?
 

Burholm

Aktiv medlem
22 mar 2012
58
0
1
Örnsköldsvik
Vissa nyare skotrar har väl bromskivan direkt på drivaxlen som driver mattan . Har sett att dessa är väldigt små.. Hur stor är dom? . Är ute efter hur liten törs man göra..
Med min Explorer sats använder jag nog bara bromsen när man ska korsa vägar i stort sett .. och då brukar den inte fungera då den har frusit i hop av allt vatten som runnit ned från avgassystemet..
Ska nog sikta på 180mm skiva.
 

Håkke_B

Moderator
7 dec 2009
1.562
21
38
Piteå
www.facebook.com
Jag tror man kan använda en ganska liten bromsskiva. Du har rätt i att man bomsar sällan och lite. Dom här maskinerna är ju både långsammare och lättare än skotrar så av den anledningen räcker bromskraften bra i de flesta fall. 180 mm låter rimligt.

Har du svårt att få plats med ok och skiva mellan ramrören föreslår jag att du sätter den på sidan som vi gjort.
Sedan vi monterade skyddet över oket har vi aldrig haft några problem med nedisning.
 
Last edited:

Håkke_B

Moderator
7 dec 2009
1.562
21
38
Piteå
www.facebook.com
Är det någon mer som bygger Bergshästar eller andra typer av snowbikes?
Vi är fyra här i Piteå och ytterligare fyra i Ö-vik.

Skulle vara kul att komma i kontakt med dig.
PM:a mig gärna i så fall.

Kul att vi blir fler!
 
Last edited:

Håkke_B

Moderator
7 dec 2009
1.562
21
38
Piteå
www.facebook.com
Tyvärr kan jag inte komma med några tips annat än att jag körde min YZF450 med samma bestyckning som på sommaren, funkade fint.

Däremot kommer du med största säkerhet få modifiera luftburken så inte snö tränger in.
Hade mycket problem med detta.
Det finns många idéer vad kan göra, täta, sätta extra filter typ frogskins, snorkel m.m. Prova dig fram så hittar du säkert vad som passar dig bäst. Tänk bara på att inte ansluta en slang direkt till förgasaren eftersom bestyckningen blir fel då.

Har också hört att vissa kan få lite problem med isbildning i förgasaren. Dom här hojarna har ju ingen förgasarvärme som t.ex. vissa skotrar har. Säkert inget stort problem men kan vara bra att känna till.
 

Håkke_B

Moderator
7 dec 2009
1.562
21
38
Piteå
www.facebook.com
Var länge sedan jag uppdaterade här.
Har dock inte legat på latsidan utan jobbat hårt med att testa turbomatning.
Resultatet blev över förväntan. Landande på 96,86 hk vid 0,7 bar jämfört med standard 55,6 hk
Lägger upp lite bilder från projektet.
Längst ner ser ni slutresultatet.
Kör på bakmonterad turbo. Enklast eftersom avgaskrök inte behöver modofieras. Allt kommer att ersätta originalljuddämparen. Dessutom utjämnar en lång krök de avgaspulser som är negativt vid turboladdning.



Man måste lösa smörjningen av turbon. Löste detta genom att beställa ett oljefilterlock från en KTM 690. Tyvärr passade inte filtret från 690:n utan fick borra hål i filtret, flytta över packningen. Är inte riktigt nöjd med locket eftersom banjoanslutningen kommer precis mot ena bulten till motorn. Ska skissa på nya lösningar.


När det var monterat kontrollmätte jag oljetrycket. Drygt 3 bar vilket innebär att tyrbon får bra smörjning. Mitsubichi har en rekommendation på minst 2,6 bar om jag minns rätt.



Största jobbet var att utforma plenumet. Försöker att utjyttja utrymmet till max. Började med att bygga en modell i trä för att sedan tillverka ett i 2 mm aluminiumplåt. Gjorde ett uttag för stötdämparen ävern om jag inte kommer att använda den med bandkittet monterat. Bromsning går nämligen bara att göra på rullande landsväg


Plenumets volym landade på gissningsvis 4-5 liter. På den triangelformade delen ska BOV-ventilen monterad, även kallad dumpventil.


Kommer att köra med piggyback bränsleinsprutning, alltså samma typ spå på Tnytron. En extra EFI-box styrd av laddtryck kommer att genom en extra spridare i plenumet leverera extra bränsle. Kommer alltså inte att röra originalsprutet. Kör med Bosch blåa spridare. Spridarhylsan svetsas på ett rör som mynnar utanför plenumet.


Här ser ni bränsleröret. Extra EFI-boxen kopplas förstås till spridaren



Här ser ni spridarhylsan som mynnar precis vid insugstratten i plenumet



Eftersom effekten kommer att nära fördubblas måste kopplingstrycket dubbleras. På KTM 500:an sitter tallriksfjäder. Beställde ytterligare en och la denovanpå. Fick montera 1,5 mm spacerbrickor för att komplencera den tjockare tallriksfjädern



Svarvade en förlängningshylsa på oljepåfyllningslocket. I sidan av denna kommer oljereturen från turbon att anslutas.



Här ser ni oljeledningen från oljefiltret till turbon.



Lindade avgasband runt hela avgasröret. Förhoppningsvis kommer man slippa elda upp byxsbenet mot röret. Tror dessutom att men får lite mer effekt och respons på turbon.



Inte vacker hållare av den provisoriska intercoolern. Blir att montera en mindre när bandsatsen åker på.



Bromsning hos MCXpress.
Resultatet var lovande redan från början. Dryga 84 hk vid blygsamma 0,55 bar.
Erik kollar på lambdamätaren för att sedan få till rätt mappning.



Så var vi klara med bromsningen. Kan säga att resultatet var över förväntan! Satte nästan på pricken den teoretiska effekten. Det betyder att grejerna lirar ihop mycket bra. 96,86 bakhjulshästar vid 0,7 bar. Jag tror inte jag kommer att köra med detta laddtryck utan det blir nog snarare 0,6 bar. Tyvärr är fjädern i wastegateklockan för styv att den inte går att släppa mer. Dessutom är avgasporten till wastegaten för liten och kan inte släppa ut tillräckligt för att begränsa trycket. Är förmodligen de kraftiga avgaspulserna som orsakar detta. Ska slipa upp hålet 2-3 mm så ska det nog vara ordnat. Nu blir det att försöka anpassa kåpor och infästningar så det liknar något. Möjligen kommer tryckröret krocka med rörramen men det ska nog gå att ommodifiera.

 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.697
828
113
Kramfors
Härligt bra resultat på hk vs laddtrycket bättre än så går inte:thumb:

Bakmonterat och stort plenum o ic kommer inte störa mycket tack vare att en snömoppe går tungt hela tiden. Den kommer ge övertryck från första växel och strax över tomg :)
 

Håkke_B

Moderator
7 dec 2009
1.562
21
38
Piteå
www.facebook.com
Använder samma EFI-box som på t.ex. Nytro MCX270. Kopplade inte in trottellägesgivaren då jag inte tänker strya olika laddtryck på gaspådrag eller varvtal. Bränslet styrs enbart av laddtrycket och varvtalet. Har inte behövt någon bränsletrycksregulator eftersom jag inte laddar mer än 0,7 bar. Original bränslepump och trycket från denna räcker.
Erik hittade en grundmapp från någon Apex avsedd för Bosch bruna spridare. Jag kör på den blåa. Helt otroligt att den var i princip spot on från första början. Bara några små justeringar.

Avbrottet i kurvan var när varvstoppet gick in. Möjligen kan varvtalsskalan visa lite fel.
 
Last edited:

Adrenalinejunky_

Välkänd medlem
1 dec 2009
711
6
18
Örnsköldsvik
Ja just är ju en 500EXC, för insnöad på 250/450 crossmodeller som varvar mera :p Frestande att höja varvstoppen då kurvan ökar så rejält då den går in! Mindre bra för hållbarheten... :)
 

Håkke_B

Moderator
7 dec 2009
1.562
21
38
Piteå
www.facebook.com
Man kan förstås höja laddtryck och kanske varv för att få ut ännu mer effekt.
Tror jag kommer att sänka trycket till 0,6 bar och alltså ca 90 hk.
Allt handlar ju i slutänden om hållbarhet. Det är ju trots allt ganska stor skillnad mot original på 55hk.
Lägg märke till att den levererar 80 Nm ganska tidigt i registret. Bör vara en ganska stor fördel då denna har växellåda och inte variator.