Projekt Snowbike "Bergshästen"

bcool

Välkänd medlem
20 mar 2008
5.277
5
38
Luleå
Kul att se era skapelser på mässan!! Blev nästan chockad då jag kom dit... Hur många bergshästar som helst!!! Har ni tråkigt på kvällarna i Pite? ;)

Det var ännu mer imponerande finish på era byggen än vad fotona visar... Galet vackert byggt!!
 

Håkke_B

Moderator
7 dec 2009
1.562
21
38
Piteå
www.facebook.com
Tack allesammans!
Nejdå, vi har alltigt trevligt i Pite, som att bygga Bergshästar :blink1:

Skotermässan i Piteå idag kan sammanfattas som succé. Ett enormt intresse för snowbikes!
Totalt 11 hojar och allt vårt monterutrymme var fullt i dubbel bemärkelse. Ett lyckat evenemang helt enkelt.




Mässans kanske mest udda snowbike. Tedelins GSXR 750 :bigsmile:
Den var tyvärr bara provstartad. Ska bli ruktigt spännande att se om den ökade effekten är en vinnare trots drygt ca 40 kg mer i vikt.

Man måste ju bara dubbelgilla dom som vågar testa något så extremt som en sporthoj på snö :bigsmile:



Vi var idag till Kåbdalis och provkörde.
Funkar fantastiskt bra! Boggien känns följsam och kanonbra i lössnön. Måste testa ut lite olika dämparjusteringar. Nu blev det bara att pumpa i och köra. 100 psi i bakdämparen visade sig vara för mycket.
Med lite mer tid och utprovning ska det nog att få den ännu bättre!

Hann inte montera TCV-ventilen så jag har kört med samma laddtryck som ifjol: 0,5 bar. Trots lågkompskolven känner ingen skillnad i lågvarvsregistret och inget lagg. Har ju ingen varvräknare men upplever att den börjar ladda förvånansvärt tidigt. Till nästa helg ska jag förhoppningsvis få dit ventilen så man kan höja trycket något. Bör ge ytterligare 10-12 hk.




Här ett klipp från idag. Jonas premiärtur med sitt nya turbokitt.
[video=youtube;KaeOHnsFglE]http://www.youtube.com/watch?v=KaeOHnsFglE[/video]
 
Senast redigerad av en moderator:

Håkke_B

Moderator
7 dec 2009
1.562
21
38
Piteå
www.facebook.com
Lite mer byggbilder:
Lyftbågen bak av kolfiberrör :blink1:



Pluggarna epoxylimmades i röret.


Kommer att testa en ny anslutning av oljereturen från turbon. Körde tidigare med en adapter till oljepåfyllningslocket. Nya anslutningen är med banjoanslutning i oljeavtappningshålet under motordrevet. En snyggare lösning som samtidigt ger en större höjdskillnad mellan turbon och utloppet av oljereturen. Minskar risken för oljeuppbyggnad i returslangen om den står i kraftig uppförsbacke. Tidigare lösningen har iofs funkat bra men som alltid vill man förfina detaljerna....

Såhär blev den slutgiltiga lösningen på oljereturen från turbon. Ser ut att funka utmärkt. Har svetsat på en kort rörböj på banjon. Kvar är att göra ett skydd så att inget tillbakasprut från mattan kan skada anslutningen. Ett brott här leder garanterat till motorhaveri eftersom man knappast hinner upptäcka oljeläckaget.


Såhär såg den gamla anslutningen ut, via en adapter till oljepåfyllningslocket.


Tillverkat ett plastskydd längst ner på kedjehuset. Känns inte kul att skrota lock och sarg efter allt jobb.

Fräste skyddet ur en 40 mm plastskiva




 
Senast redigerad av en moderator:

Håkke_B

Moderator
7 dec 2009
1.562
21
38
Piteå
www.facebook.com
UGR anordnar en skotercrosstävling i Kåbdalis denna helg lördag den 8 februari
Vi kommer att visa upp Bergshästarna och köra några varv på banan under pausen.
Kom gärna och träffa oss!


Lördag
-Hillcrosstävling kl. 11.00
-Uppvisning av Berghästar mellan heaten
-Backrace med Porsche, Nissan GTR och BMW, snabbast upp vinner.
-Snabbaste bil v.s. skoter i backrace
-Utställare av bilar, skotrar, snowbikes, kläder mm.
-Aftermotor 15.30-17.30 På scen gruppen Wheels
-22-01 Wheels intar scenen igen!

Matkort finns att köpa i receptionen. Frukost, lunch lördag och söndag, samt grillbuffé lördag för 400 kr.
 

Håkke_B

Moderator
7 dec 2009
1.562
21
38
Piteå
www.facebook.com
Monterade TCV-ventilen bakom höger sidokåpa. Där är den skyddad mot snö och is. Ventilen gör att man elektroniskt kan höja laddtrycket från den mekaniska inställningen på 0,5 bar till önskat tryck. Har programmerat EFI-boxen så den öppnar 30% vilket förhoppnings ska leda till ett laddtryck på 0,7 bar.


Monterat en brytare eller sk. High/lowswitch. Low=ca 84 hk, high=ca 96 hk. Low får väl betecknas som novis mode:blink1: . Low kan exempelvis vara bra om man kört slut racesoppa och tvingas tanka 98 oktan.


Slangarna från TCV-ventilen ansluts till kompressorhuset respektive wastegateklockan.


Motospeed i Västerås som jag köpte kolven ifrån uppmärksammar mitt udda turbobygge. Kul!
Se länk http://www.motospeed.se/newsblog/entry/ktm-500exc-bergshasten-snowbike

Rotopax extradunk på 3,6 liter. Kommer räcka de flesta körningarna. Har även en dunk av samma typ på 7,5 liter om man ska köra långt.
Den vita dunken är egentligen godkänd för vatten men jag tyckte den var snyggare vit och inte röd som bensindunkarna är.
Chansar och hoppas att plasten klarar bensin.
 
Senast redigerad av en moderator:

Håkke_B

Moderator
7 dec 2009
1.562
21
38
Piteå
www.facebook.com
Intressant bildlänk du skickade.
Jo, det stämmer, det är jag. Den där bilden fotades vi i Vuoggatjålme i vintras.
Någon original Timbersled är det knappast ;-)
Ganska intressant hur bilder sprids över nätet...
 

Håkke_B

Moderator
7 dec 2009
1.562
21
38
Piteå
www.facebook.com
I Kåbdalis i lördags korades inofficiella Europamästaren i Snowbike! Två heat kördes och dom två bästa från båda heaten gick till final. I final så var David Öhlund ohotad etta! På andra plats låg Ola Isaksson tills han skrotade i ett hopp. Peter Tedelind lyckades köra om en turbomatad Jonas Wiklund i den näst sista backen då Jonas hade lite svårt att pricka växlarna. Ola är just nu på Sunderby sjukhus med ett skadat knä. I övrigt en jävligt rolig tävling.

Kan för övrigt konstatera att Bergshästarna trivs bäst i lössnö och inte på crossbana. Fjädringen var på tok för mjuk och fordras att styvas upp rejält om man det ska funka bra. Lite som att köra en lång mountainskoter i en skotercrosstävling.
GSXR 750:n på bilden deltog inte i tävlingen.

En liten artikel i Piteå-tidingen om eventet:
http://www.pitea-tidningen.se/pitea/rejalt-drag-i-backen-8251215-default.aspx



Hittade en liten video från starten i ett heat
[video]http://www.5thvillage.me/v/651333929561755571_40193074[/video]
 
Senast redigerad av en moderator:

Håkke_B

Moderator
7 dec 2009
1.562
21
38
Piteå
www.facebook.com
Har läst en del diskussioner där det påstås att turboladdade enstånkor har mycket turbolagg vilket jag vill säga är helt fel.
Gjort ett litet nördigt filmklipp för turbointresserade. Vill visa på hur tidigt den börjar ladda. Kör medvetet på hög växel och låga varv. Svarta tejpbiten pekar mot 0 bar. Så snart visaren passerar 0 bar så levererar alltså motorn mer effekt än standard. Upplever inget lagg i någon form! Mycket lättkörd i karaktären helt enkelt. Tyvärr väldigt lätt före så det blev inte särskilt långa gaspådrag innan det började gå för fort på åkern här utanför:)
[video=youtube;us-NTVMqow0]http://www.youtube.com/watch?v=us-NTVMqow0[/video]
 

Håkke_B

Moderator
7 dec 2009
1.562
21
38
Piteå
www.facebook.com
Kan förstå din frågeställning och om man ska vara riktigt ärlig så är sugeffekten ytterst marginellt lägre på låga varv. Anledningen är att kompressionen är sänkt från 11,8:1 till 10:1. Det är i sammanhanget lite jämfört med en Nytro MCX270 som har kompförhållandet 9:1 om jag minns rätt.
Sugeffekten är ju i sammanhanget ointressant att ta reda på genom test i bromsbänk men i teorin innebär lägre kompression något lägre effekt utan laddtryck.
 

Håkke_B

Moderator
7 dec 2009
1.562
21
38
Piteå
www.facebook.com
Förra helgens tävling var ett bra tillfälle för att testa hållfastheten i konstruktionen.
Främre nedre infästningsaxeln visade sig vara för klen och kröktes.

Ny kraftigare konstruktion där belastningen fördelas på två axlar.
 
Senast redigerad av en moderator:

Håkke_B

Moderator
7 dec 2009
1.562
21
38
Piteå
www.facebook.com
Tack alla! Kul att bygget uppskattas. Hoppas att fler inspireras att bygga egna bandsatser. Om inte så finns det ju att köpa färdiga kitt som funkar mycket bra.
Roligt med allt intresse och nyfikenhet kring detta. En helt ny sport inom snöfordon. Tror att vi kommer se detta segla upp som ett nytt sätt att köra skoter. Kommer kanske inte att bli lika stort som skoter men ha en hängiven krets som uppskattar den imponerande framkomligheten och körglädjen!