Projekt Snowbike "Bergshästen"

Håkke_B

Moderator
7 dec 2009
1.562
21
38
Piteå
www.facebook.com
Lite snabbmeck innan avresa till Pjeskehaure imorgon.
Testat tidigare ha skidbulten ca 4-5 cm bakom hjulaxel. Kursstabil rakt fram men samtidigt lite vinglig på skrå.
Har nu vridit fram skidfästet så skidbulten ligger loträtt nedanför hjulaxeln.
Tror det här kommer funka bättre då jag tidigare kört med denna setup.

Senast redigerad av en moderator:

baner85

Välkänd medlem
14 jun 2012
123
0
16
Lite bilder från helgens körning i Vuoggatjålme

Här skråar vi i det hårda föret uppför testarbacken vid Gojaur
http://www.youtube.com/watch?v=w6ushV4w8v0
[video=youtube;w6ushV4w8v0]http://www.youtube.com/watch?v=w6ushV4w8v0&feature=youtu.be[/video]
Ser galet skoj ut.

Tappat lusten helt med skoterkörning, men dessa bilder får mig att önska att jag hade en likadan maskin. Ser ut att vara ren glädje i crossformat.

Får jag sålt skotern till hösten blir det nog att sätta igång att bygga. :)

Har ni några sprängskisser/ritningar på gen 2? Kanske har missat det i tråden, lite halsvårt att ta in allt med surf på telefonen. Har själv ingen större kunskap om motorcyklar eller svets/mekaniskt jobb. Men får hjälp med det.

Ni borde börja bygga dessa och sälja :)

/Baner

Håkke_B

Moderator
7 dec 2009
1.562
21
38
Piteå
www.facebook.com
Baner, skoter är kul men måste erkänna att det här är roligare!
Denna vinter blev det inte särskilt mycket skoterkörning. Valde hästen alla tillfällen då jag inte skulle dra pulka.
Ritningar på GEN2 kommer men vi har ju gjort lite modifieringar under resans gång så jag vill uppdatera ritningarna innan jag lägger ut dom.

Har nu kommit hem från den årliga säsongsavslutningen vecka 19 i Pjeskehaure nära Norska gränsen.
Fantastiskt mycket snö och på sina ställen faktiskt lite puder.
Tyvärr bara en dag med klarblå himmel men ändå helt ok.

Filmade lite med Quadrokoptern, en DJI Phantom 2 med Zenmuse 3D-gimbal. Inte den bästa upplösningen, nån miss i inställningen mellan Gopron och telefonen eller redigeringsprogrammet. Måste lära mig mer. Kommer bli fräna filmer nästa säsong!
Syns inte riktigt men det är ganska brant där vi kör.
[video=youtube;P79mesvFFG0]http://www.youtube.com/watch?v=P79mesvFFG0[/video]
http://www.youtube.com/watch?v=P79mesvFFG0

baner85

Välkänd medlem
14 jun 2012
123
0
16
Baner, skoter är kul men måste erkänna att det här är roligare!
Denna vinter blev det inte särskilt mycket skoterkörning. Valde hästen alla tillfällen då jag inte skulle dra pulka.
Ritningar på GEN2 kommer men vi har ju gjort lite modifieringar under resans gång så jag vill uppdatera ritningarna innan jag lägger ut dom.

Har nu kommit hem från den årliga säsongsavslutningen vecka 19 i Pjeskehaure nära Norska gränsen.
Fantastiskt mycket snö och på sina ställen faktiskt lite puder.
Tyvärr bara en dag med klarblå himmel men ändå helt ok.

Filmade lite med Quadrokoptern, en DJI Phantom 2 med Zenmuse 3D-gimbal. Inte den bästa upplösningen, nån miss i inställningen mellan Gopron och telefonen eller redigeringsprogrammet. Måste lära mig mer. Kommer bli fräna filmer nästa säsong!
Syns inte riktigt men det är ganska brant där vi kör.
[video=youtube;P79mesvFFG0]http://www.youtube.com/watch?v=P79mesvFFG0[/video]
http://www.youtube.com/watch?v=P79mesvFFG0
Härligt.

Hur mycket får räkna med att ett bygge kostar om man inte snålar på bra material osv?

Funderar på att börja bygga under sommaren, och sen köpa hoj till hösten när man får bra pris på dom. Så man hinner köra sen under vintern.

Sjukt mycket snö på vissa ställen och bra isar än.

Vid gränsen lär det ju vara körbart till efter midsommar iaf.

/Baner

Håkke_B

Moderator
7 dec 2009
1.562
21
38
Piteå
www.facebook.com
Börja planera, skaffa delar och bygg i god tid innan vintern. Det är mer jobb än man tror.
Har inte räknat men nya bra delar kostar gissningsvis 30-35.000 inkl. en TS originalskida.
Går förstås att bygga billigare med beggade eller enklare grejer.

baner85

Välkänd medlem
14 jun 2012
123
0
16
Börja planera, skaffa delar och bygg i god tid innan vintern. Det är mer jobb än man tror.
Har inte räknat men nya bra delar kostar gissningsvis 30-35.000 inkl. en TS originalskida.
Går förstås att bygga billigare med beggade eller enklare grejer.
Okay inte så farligt.

Tänker att det är lika bra att köpa bra grejer direkt, blir nog bara dyrare att byta ut senare.

Lättast hade varit att köpa ett kit från staterna men blir så jäkla dyrt med tanke på frakt, tull och moms och sen lägga till en hoj på det.

Ska kika lite bättre i tråden på vad man behöver, ifall man ramlar över nått på blocket.

Annars fungerar det bra att köra utan turbo?

Tänkte satsa på en ktm 500 eller husqvarna/husaberg -12 eller nyare.

/Baner

Håkke_B

Moderator
7 dec 2009
1.562
21
38
Piteå
www.facebook.com
Funkar klockrent även utan turbo. Ktm 500 -12 är mitt förstaval. Stark och bra tillförlitlighet.
Bygga eget bandkitt är kul men väldigt låg timpenning.
Köpa ett original TS-kitt kan verka dyrt men för den som i första hand vill köra och inte kan eller vill bygga är det ändå ett bra alternativ att bara beställa ett och bulta dit. Dieselme tror jag är den svenska återförsäljaren.

baner85

Välkänd medlem
14 jun 2012
123
0
16
Funkar klockrent även utan turbo. Ktm 500 -12 är mitt förstaval. Stark och bra tillförlitlighet.
Bygga eget bandkitt är kul men väldigt låg timpenning.
Köpa ett original TS-kitt kan verka dyrt men för den som i första hand vill köra och inte kan eller vill bygga är det ändå ett bra alternativ att bara beställa ett och bulta dit. Dieselme tror jag är den svenska återförsäljaren.
Okay, turbo går ju alltid att lägga till sen :)

Bygga eget har ju sin charm, om inte annat så lär man sig en hel del. Själv lär jag inte kunna bistå med mer än själva monteringen och kanske nått enklare.

Ska kolla vad dom tar för ett kit.

Tack för svaren på mina frågor.

/Baner

Håkke_B

Moderator
7 dec 2009
1.562
21
38
Piteå
www.facebook.com
Nääääj! Säsongen 2014 är slut. Bara packa ihop, åka hem och summera året som gått som en riktig höjdare! Finns det något liv efter detta? Repet? Nja, kanske inte, nya byggplaner och nya hojar på gång...

iamhenriksson

Välkänd medlem
2 jan 2014
104
3
18
Tjautjas
Okay inte så farligt.

Tänker att det är lika bra att köpa bra grejer direkt, blir nog bara dyrare att byta ut senare.

Lättast hade varit att köpa ett kit från staterna men blir så jäkla dyrt med tanke på frakt, tull och moms och sen lägga till en hoj på det.

/Baner
De säljer mountain horse kit på www.modshop.se, om du beställer därifrån slipper du tull och frakt från USA.

Gbr

Välkänd medlem
11 aug 2004
1.137
4
38
Örnsköldsvik
Snyggt! Besvärligt att svänga på vatten?
Såg att det inte va du som filmade men vet du om det är svårt att styra en såndär quadcopter?

Håkke_B

Moderator
7 dec 2009
1.562
21
38
Piteå
www.facebook.com
Jag har själv en likadan helikopter, en DJI phantom 2.
Den är enormt lättkörd eftersom den har gyron, GPS och kompass.
Släpper man spakarna stannar den och håller höjden.
Kör man vilse stänger man av sändaren och den flyger hem till startpunkten och landar, ja det är faktiskt sant!
Videoglasögonen underlättar när man ska filma.
Det finns några fler helikopterfilmer på min youtubekanal.
Kommer bli många trevliga bergshästfilmer i vinter!

monno

Välkänd medlem
16 okt 2010
3.615
98
48
Örnsköldsvik
Lite OT men blev nyfiken. Om Helikoptern befinner aig på andra sidan en skogsdunge. Klarar den då verkligen av att flyga hem utan att plocka en tall?

Håkke_B

Moderator
7 dec 2009
1.562
21
38
Piteå
www.facebook.com
Helikoptern har ett failsafe-läge. I det fall den tappar kontakt med sändaren finns en return to home funktion. Det innebär att den stiger till en förprogrammerad höjd som man själv kan välja, exempelvis 50 m. Då riskerar man inte att flyga in i höga hinder som kan finnas på returfärden. GPS-startpunkten tas ut innan man startar.
Videoöverföringen till glasögonen är enbart för att veta vad man filmar och se var man befinner sig.
Räckvidden varierar på terräng och utrustning. Vanligtvis 500 m men kan vara upp till 2 km i gynnsamma förhållanden Själva filmen spelar man in i Goprokameran.
Läs gärna mer om helikoptern här http://www.dji.com/product/phantom-2
Det finns risk för att detta blir OT. Starta gärna en tråd om filmning med quadrokoptrar. Ett riktigt trevligt sätt att göra spännande skoterfilmer!

Till vattenkörningen:
Det här var Jonas första körning på vatten så några snäva svängar var knappast aktuellt.
Den kändes förvånansvärt bra på vattnet och svänga ska nog inte vara några problem även om det knappast går att ta lika snäva kurvor som en skoter.
2:an var aningen låg och man var tvungen att ligga strax under reggen för att hålla bra fart. 3:an är nog vad som funkar bäst.

monno

Välkänd medlem
16 okt 2010
3.615
98
48
Örnsköldsvik
En 500 antar jag?
Vad skiljer egentligen Six-Days från vanliga EXC? Försökte kolla på KTMs hemsida men gick bet? Annat gaffel hitta jag iaf?:p