Kan inte bemöta trovärdigheten i om originalbromsvärdena på 56 hk är rätt eller felaktiga. Nästan 15 % i felmätning låter mycket men har som sagt ingen uppfattning.
Kontaktade därför MCX och frågade angående noggranheten i bromsningar dom dom utför.
Fick ämnet förklarat så här:
Det finns två olika sätt att mäta effekt.
Ena typen av bromsbänk som MCX använder är en Superflow SF 901. Den är av principen"vattenpump" med strypventil som är upphängd i elektroniska lastceller (vågar) som mäter kraften som behövs för att hålla bromspumpen på plats.
Varvtal x kraft = effekt.
Här kan man i certifieringssyfte fordra kalibrering.
Vid mätningar i denna monteras motorns utgående axel i bromsbänken.
Fördelen är stor noggranhet men samtidigt krångligare att rigga.
Andra typen är rullande landsväg är av typen MJP2000 Här driver hojens bakhjul en obromsad rulle.
Rullen är mycket tung och väger drygt 200 kg.
Genom att mäta varvtalshöjningen x tiden det tar att varva upp det tunga järnhjulet kan man beräkna effekten. I denna bromsbänk finns alltså inga vågar eller bromsar att kalibrera.
Fördelen med denna typ är att den är snabb att rigga och enkel att använda.
Nackdelen är att den kan visa för låga effektvärden i det fall friktion mellan hjul och rulle inte är optimal.
Kan nämnas att dom vid något tillfälle testat växla samma hoj mellan bromsbänkarna med nästintill identiska mätvärden....
Finns förstås risk att vi hamnar i en disskussion i effekter mellan olika hojar, bromsningar m.m. som gör att denna tråd off topic.
Vi kan konstatera att effektdiskussioner är engagerande med många frågor och påståenden som är svåra att få klarhet kring.
För min del känner jag stor tilltro till MCX kompetens och utrustning. Samtidigt har ni all rätt att tvivla eller ifrågasätta. I vilket fall kommer vi knappast få klarhet i detta ämne.
Hittade en länk till tillverkaren av bromsbänken som min hoj kördes i.
www.mjpdyno.com