Projekt Snowbike "Bergshästen"

Håkke_B

Moderator
7 dec 2009
1.562
21
38
Piteå
www.facebook.com
En ny tillverkare av bandkitt på marknaden: C3 powesports Snow Yeti
Dom är ju kända sedan tidigare med sina kolfiberchassin, boggies samt remdriften.
Av den anledningen kommer deras kitt använda denna teknik.
Låg vikt är väl deras triumfkort.
Tyvärr alldeles för dyr för flertalet och kommer mest troligt inte säljas i stora volymer.
Gissningsvis en prislapp på runt 90k för bandsatsen och skidan.
Själv skulle jag gråta blod när man drar in i en stubbe eller sten. Hela kolfibertunneln måste ju då bytas vilket lär kosta multum.

Hur som helst kul att se fler tillverkare ge sig in i denna nya sport!





 

Håkke_B

Moderator
7 dec 2009
1.562
21
38
Piteå
www.facebook.com
Vi var inte fullt ut nöjda med snögången. Upplever att den gräver djupt och lyfter skidan vid brant klättring i djup snö.
En del av problemet tror vi har att göra med att vi vinklat upp skenorna i bakkant.
Orkar inte tillverka nya skenor utan testar att montera en "kil" längst bak som gör skenan rak.

För att vändhjulen ska komma i rätt höjd monterar vi en omvänt monterad offsetaxel från BilletX.


Ska också testa en annan matta. Vi har kört med challenger 59 mm kam.
En bra matta för hårt underlag tror vi men en matta med mjukare kammar kan vara snäppet bättre i lössnö.
Vi ska prova en Backcountry X2 51 mm kam. Har tidigare testat den som kort och upplevde att den drev på riktigt bra i lössnö. Återstår att se om det blir bra...

Senaste helgen deltog vi i tävlingen Back country adventure i Kåbdalis, en ride and seektävling.
Resultatet var väl ingen topplacering. Bästa hästlaget Jonas och David kom på 7:e plats av 21 med 6 kontroller. Själv lyckades mitt lag bara 3 kontroller. Skyller på dålig förare i kombination med bristande GPS-kunskaper.
Hästarna kom inte till sin fulla rätt då det var en del vägkörning. Där går dom inte köra särskilt fort. Köra fågelvägen visade sig inte vara rätt strategi.
Ändå hatten av till vinnarlaget Svartling som imponerande nog satte alla kontroller 50 min innan sluttid.
Hur som helst en fantastiskt rolig tävling!
Tyvärr inga bilder från tävlingen. Nja, några förstås där vi fotar oss vid kontrollerna, knappast några vackra selfies ;-)
 

Håkke_B

Moderator
7 dec 2009
1.562
21
38
Piteå
www.facebook.com
Ni kanske har sett att många bilder har försvunnit i denna byggtråd.
Länkat in bildernas URL från vår Facebookgrupp.
Tyvärr har FB ändrat sökvägen på de flesta bilder, därav visas dom inte :-(
Sedan bilderna slutade visas har jag postat via Tapatalk vilket jag hoppas ska vara mer tillförlitligt.

Kan någon svara på hur jag kan redigera tidigare inlägg med en ny URL för de bilder som saknas?
 

Håkke_B

Moderator
7 dec 2009
1.562
21
38
Piteå
www.facebook.com
Tack bcool för tipset. Ska PM:a Sillybear och fråga.
Hoppas det går att lösa. Bilder är ju en förutsättning i en byggtråd...

Lånat lambdasond med loggningsdisplay av MCX. Ska i helgen kolla att nuvarande bränslemapp är rätt. Vi tog fram mappen i samband med bromsningen av turbobygget för 2,5 år sedan. Den funkar iofs mycket bra men vill ändå dubbelkolla att den får rätt bränslemängd ute på fältet. Det är ju en viss skillnad mellan varm lokal med bromsbänk jämfört med ute i kylan och djup snö. Fick också höra att det kanske kommer ny mjukvara till EFI-boxen där man även kan nyttja trottelläget i förhållande till laddtryck. Idag kör vi enbart tryckstyrt vilket i sig inte är helt fel men att även få in TPS kan förfina bränslemängden i vissa situationer. Återstår att se om någon sådan uppdatering blir av....

 

Håkke_B

Moderator
7 dec 2009
1.562
21
38
Piteå
www.facebook.com
Lambdasonden monterad i en sedan tidigare svetsad plugg i avgasröret.

Mycket enkel att koppla in. En färdig kontakt sitter på kabelhärvan från EFI-boxen.

Fäster kablarna med negerbojor. Det här är ju bara tillfälligt.

 
Last edited:

Håkke_B

Moderator
7 dec 2009
1.562
21
38
Piteå
www.facebook.com
Kört några korta testrepor idag. Loggade men har haft problem att installera Java i min laptop, drivrutiner m.m.
Hur som helst kunde jag utläsa att den går magert på högre varv.
Lyckades tillslut tanka ner loggfilen. Mycket riktigt ligger lambda mellan 0,9-1,0 i det högre registret. Känner mig dock osäker hur man ska tolka mätdatan. Överlämnar med varm hand detta till MCX.
Lambda ska enl. MCX ligga på mellan 0,8-0,85.
Ska åka till MCX som får feta på mappen. Osäker dock om avgasknallarna beror på detta. Dessa brukar enl. MCX uppträda vid ungefär lambda 1,1

Mycket siffror blir det....
 

Håkke_B

Moderator
7 dec 2009
1.562
21
38
Piteå
www.facebook.com
MCX hjälpte mig ladda in en ny mapp. Nu visar den klart bättre lambdavärden och kändes gå tydligt bättre. Inte effektmässigt, det är för hårt före nu för att känna skillnaden utan snarare hör man inga tendenser till avgassmällar. Låter som den går bra. Dock behöver den ytterligare bränsle på sista varven. Blir att testa 1-2 mappar till så tror jag det här kommer att bli riktigt bra!
Är dock lite fundersam varför den gått så bra i två hela säsonger och nu fordrar en annan mappning....
 

Håkke_B

Moderator
7 dec 2009
1.562
21
38
Piteå
www.facebook.com
Jonas har klart ombyggnaden av sitt gamla kitt som han ska ha på sin extrahäst.
Kittet är i grunden Gen 1.
Det han behållit är:
- rörram
- transmision
- boggieskenor
- matta
Uppgraderingen är:
- nya tunnelsidor med uppflyttad drivaxel
- ny typ av kedjehuslock som styvar upp tunnelsidan
- ny boggiegeometri
- ny bakre boggiearm som i stora delar är lik Timbersleds konstruktion.
- nytt skidfäste

En i sammanhanget förhållandevis enkel uppgradering jämfört med att bygga allt nytt igen.
Fjädringsegenskaperna känns betydligt bättre jämfört med den tidigare skoterboggien.
Dessutom några kilo lättare.
Uppflyttad drivaxel minskar risken att köra på stenar och stubbar.
Monterat kittet på en KTM525


Här ser man vår nya design av kedjehus.
Mycket enklare att bygga och samtidigt enormt mycket stadigare.
 
Last edited:

kallholmen

Välkänd medlem
14 feb 2013
1.019
6
38
Sthlm
Vad gäller angående hoj med bandsats? Gissar att oregistrerade är olagliga i skog och mark? Om du måste ha registrerat, vad säger reglerna om typgodkännande om att köra med bandsats och turbo?
 

Håkke_B

Moderator
7 dec 2009
1.562
21
38
Piteå
www.facebook.com
Diskussionen om lagligheten har varit uppe i denna tråd tidigare vid ett flertal tillfällen.
Man kan säga att dom är lika lagliga/olagliga som fyrhjulingar med bandsats.
Driver man regelverket till sin spets är de olagliga men i praktiken ses det mellan fingrarna.
Ta del av det tidigare resonemangen i inläggen #233-235 i denna tråd.
Har själv blivit stoppad av polis vid en nykterhetskontroll och de hade inga invändningar den gången i alla fall.
Själv kör kan en registrerad och försäkrad endurohoj och har MC-körkort vilket jag påstår är en förutsättning om man ska "försöka" vara laglig.
Crosshojar är alltså ett mycket dåligt alternativ och jag vill avråda er att bygga på en sådan såvida ni inte bara tänker köra i ett inhägnat område....
 

Håkke_B

Moderator
7 dec 2009
1.562
21
38
Piteå
www.facebook.com
Kapar mattan inför mattbyte. Ska testa Back country X2. Har betydligt mjukare kammar (51mm) och ska förhoppningsvis vara bättre i lössnön jämfört med 59 mm Challenger som är ganska styv.
Lite taskig tajming då det inte finns någon lössnö längre. Bara hoppas på mer snö och inget töväder!


Fasar kanterna på kammarna lika kantkammarna som utgångsmattan.
Har tidigare sett tendenser till skador och fasningen bör göra dom stadigare