Projekt Snowbike "Bergshästen"

monno

Välkänd medlem
16 okt 2010
3.615
98
48
Örnsköldsvik
Ähh bygg om några å sälj för 300k till militären. Behöver ju inte gå fort bara den tar sig fram.
Måste det gå fort finns ju JAS.
 

willys47

Medlem
17 feb 2012
14
0
1
Kroksta
Åkte på mc258 i lumpen o den automatlådan höll inte ens för en tokstandard Husqvarna.vi var inne på att få ta med oss de reservdelar som oftast gick sönder o fixa själva ute i skogen men det gick inte miloverstan med på.
 

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.493
396
83
Malå/Adak
...............

För vist är väl rekluse ett steg på vägen, men att inte behöva växla måste ändå kunna hjälpa en att bli bättre förare det också? För det blir väl inte som i cross att du vill ha olika växlar för fäste etc.?
Reclusen kan hjälpa en förbi mindre misstag men börjar man ligga längre stunder på fel växel så kommer man obönhörligen koka växellådsoljan. Tror att det är klokare att ta felväxelmisstagen i början och lära sej växlingstekniken än att montera reclusen och aldrig lära sej ordentligt.
 

Håkke_B

Moderator
7 dec 2009
1.562
21
38
Piteå
www.facebook.com
Håller med om att Reklusen kan sliras sönder om man använder den fel.
Har hört exempel på dom som lagt in 4:an och bara gasat och aldrig brytt sig om att växla. För dom har självklart inte kopplingen hållit länge. Dessutom tappar man kraft som försvinner i kopplingsslir.
Rekluse är ingen automatlåda. Däremot hjälper den till att förhindra motorstopp.
Med erfarenhet av mitt första år med häst, då jag var en ovan förare, hade jag ibland problem med oplanerade stopp. Med mycket mattspinn behöver man inte lätta särskilt mycket på gasen för att mattan ska "hinna ikapp" den verkliga farten. Om man inte var beredd med kopplingen kunde det snabbt bli tvärstopp.
En Rekluse är inget måste. Har senate tre åren kört med vanlig koppling och nu har man fått rätt känsla. För mig ser jag Reklusen som en bra hjälp i vissa situationer.
Här en gammal och simpel film jag laddade upp som visar hur den kan fungera.
[video=youtube;ElwZ__uiFpY]http://www.youtube.com/watch?v=ElwZ__uiFpY[/video]
http://www.youtube.com/watch?v=ElwZ__uiFpY
 

Håkke_B

Moderator
7 dec 2009
1.562
21
38
Piteå
www.facebook.com
Här en bild på CMX produktionskitt.
Snyggt bygge med mer intressanta detaljer än vad denna bild visar.
Bl.a. en remdrift med flänsmonterade kuggremsdrev på en drivaxel i billet.
Fram har den något nytt i snowbikevärlden, dubbla skidor.
Har postat tidigare i denna tråd om detta nytänk. Oklart om det är så bra som det utlovas....
 

Håkke_B

Moderator
7 dec 2009
1.562
21
38
Piteå
www.facebook.com
Ser att tidigare bilder återigen försvinner i tidigare inlägg i tråden. Detta trots att jag använt Tapatalk. Suck!
Det var ett jättejobb tidigare att ändra alla bilder som slutade funka inlänkat från Facebook. Trodde jag hade löst detta en gång för alltid.
Verkar som att Tapatalk bildserver raderar äldre bilder eller?
Många mailar och frågar om någon bild på en detalj men kan inte hänvisa till en bild som jag tidigare lagt upp!

Gillar enkelheten i att använda Tapatalk men vad ska man göra för att det ska fungera?

Bilderna finns och man kan se dom om man öppnar dom som ett separat fönster men forumet vägrar visa dom i tråden.
 
Last edited:

Håkke_B

Moderator
7 dec 2009
1.562
21
38
Piteå
www.facebook.com
Det är inte så många som bygger för att sälja. De Bergshästar som säljs går i regel till kompisar för att man ska kunna få fler att köra tillsammans med.
 

Magnus H

Medlem
15 dec 2012
40
0
6
Skellefteå
Men nån i kompisgänget måste ju va först! Eller måste man byta kompisar
Skämtåtsido, jag är intresserad om nån vill sälja
070-3930328 Magnus
 

Håkke_B

Moderator
7 dec 2009
1.562
21
38
Piteå
www.facebook.com
Uppdateringar fortgår inför kommande säsong. Kittet har fungerat perfekt och hållit otroligt bra!
Det enda som vi har haft lite problem med är sprickor i ett av rören i ramen. Det har aldrig gått av men av någon anledning belastats så hårt att det börjat spricka. Efter ett tidigare försök att förstärka men misslyckats, gör vi det nu rejält. Inför kommande ska det nog garanterat hålla!
Vi tror att det beror på en kombination av att sidan är extremt styv med hjälp av aluminiumsargen på kedjehuset vilket fördelar kraften hårdare mot rörramen.

Många kanske tänker att det vore bäst att sätta ett snedstag som de övriga infästningsröret. Anledningen att vi inte kan göra det är att detta rör går precis inom kedjans väg från motorn till mellanaxeln. Det är också anledningen till varför det är uppflyttat något jämfört med övriga infästningspunkter.

 

Håkke_B

Moderator
7 dec 2009
1.562
21
38
Piteå
www.facebook.com
Vi har TIG-svetsat rörramen. Använde det tillsatsmaterial som är anpassat för Docol R8.
Visst kan sprickorna bero på svetsdefekter men tror mer på att den här detaljen är extra utsatt.
Av den anledningen väljer vi nu att gå upp i godstjocklek. Förstärkningen är denna gång svetsad med MIG.
 

antonbc

Välkänd medlem
17 sept 2012
924
67
28
6
Ingen bild på sprickan innan lagning/förstärkning?
MAG blir en hårdare svets en TIG så det är ju fördel att tigga

Skickat från min E2333 via Tapatalk
 

Tommiz

Välkänd medlem
25 dec 2011
122
9
18
Borlänge
Om ni behöver mer Docol R8 så passa på att handla medan det finns kvar. Om jag är korrekt informerad är det en produkt som slutar tillverkas inom kort.
 

Håkke_B

Moderator
7 dec 2009
1.562
21
38
Piteå
www.facebook.com
Ok.
SSAB har marknadsfört Docol R8 en hel del. Märkligt att dom lägger ner produktionen redan.
Vår rörramskonstruktion har funkat mycket bra bortsett från den främre infästningen vid kedjehuset.
Har ingen erfarenhet av crommolly men vi upplevde att Docol var lättsvetsat

Vårt nästa bygge som ännu ligger i planeringsstadiet kommer inte ha någon rörram.
Vi kommer istället använda utskurna aluminiumdetaljer som bultas ihop.
Den enda detalj av rör kommer att vara boggiearmen. Den har ganska låg belastning så där kan vi säkert köra med en vanlig standardstålkvalité.

Hoppas på att bygget av det kittet påbörjas i början av januari.