Min tanke är att göra en special 2cylindrig motor som är en cylinder bred. Sen kör man med atv variatorer dessa är ungefär 3/4 så stora som på skoter. Så jag tror man helt klart kan få ett paket som inte blir för bred.Även om motorn är smal anser jag att hela paketet för brett om man lägger till variatorn.
Kör på vanlig växellåda istället, det funkar bättre än vad många kan tro!
Tror många fastnat i skotertänket när det gäller transmission. Ingen i cross/endurovärlden har ens denna fråga öppet för diskussion. Här gäller koppling och växellåda, inget annat.
Körstilen på häst påminner mer om hoj istället för skoter.
Nu är denna ide främst "utvecklad" för min quad, men får man bredden rätt så kan det vara en mycket lämplig motor till en häst också. Iallafall på quaden ser jag växlarna som ett nödvändigt ont, helt övertygad att jag skulle kunna köra lite snabbare med variator och mer effekt, ca 100hk skulle vara lämpligt. Jag är helt övertygad att även en häst skulle ha fördelar av en variator och mer effekt.
Ja det är löjligt mycket jobb att utveckla en ny motor och få allt att lira, men det är väll det som är lite kul också