Snowbikes växer för varje år. Kul! Om jag inte är felinformerad kommer Timbersled att tillverka mer än 3.000 kitt denna säsong. Utöver detta har det kommit ut nya tillverkare på marknaden såsom Yeti, CMX, Mototrax och Snowtech. Det pratas också om att Arctic Cat planerar ett kitt inom en snar framtid. Även om dessa tillsammans skulle tiodubbla sin produktion kommer det aldrig komma i nivå med skoterförsäljningen. Snowbikes kommer istället bli ett roligt komplement till "översnöfordonen" som Ockelbo kallade det ;-)
Vet inte vilken huvudmålgruppen för snowbikes är men gissar att vissa är mc-åkare vill använda hojen även på vintern. Skoteråkare är kanske huvudgruppen men många verkar tveka. Möjligen är det den låga effekten jämfört med en skoter som gör att få tar steget att testa något nytt.
Har genom de år jag nördat ner mig i Bergshästbyggandet sett ett flertal försök att bygga något skoterliknande fordon med en skida som kan överträffa vad en lätt men motorsvag endurohoj kan prestera.
Gissar att många som läser här kanske intalar sig att något med en skotermotor skulle vara det ultimata.
Kan kanske framstå som besserwisser men hävdar att det är helt fel!
Poängen är inte effekt utan isället manöverbarhet, smal och 100 kg lättare än en skoter.
Här ett exempel på någon som försöker bygga om en skoter med en skida. Ser seriöst ut men kan nog direkt säga att det tyvärr kommer misslyckas. Maskinen kommer att bli för tung, en ogynnsam viktbalans och hela motorpaketet med kåpor blir för bred.
Hittade denna youtubefilm på en liknande idé som knappast övertygar
http://youtu.be/ianH7kbfU5U
Även om jag aldrig kört en Snowhawk tror jag en sådan funkar bättre.
Tittar man på försäljningssiffrorna på hawken kan man direkt konstatera att snowbikes vinner med hästlängder. Snowhawk blev ingen succé och alla former av nytolkningar tror jag kommer knappast bli det heller.
För er som sneglar på skoterklonen rekommenderar jag att ni skippar den. Bygg en snowbike först och jobba med den tills den funkar bra.
Vill ni sedan testa något revolutionerande nytänk så gör det senare. Jag tror ni kommer inse att jag har rätt ;-)