Projekt Snowbike "Bergshästen"

Håkke_B

Moderator
7 dec 2009
1.562
21
38
Piteå
www.facebook.com
Vi köpte färdiga plattor. Dom var inte särskilt stora, vi kunde skära ut 1½ skidfäste/platta.
Kolfiber är lätt, stadigt och snyggt men inte gratis. Det kostade 1.600 kr/fäste.
Skulle förstås vara häftigt med tunnelsidor i kolfiber men det känns lite för dyrt.
 

Chris

Moderator
15 apr 2010
5.213
3
38
Nol
Jag har också köpt färdiga plattor till några detaljer också dock tunnare men dom var inte gratis heller :)

Har ni klarlackar kolfibern?
 

Håkke_B

Moderator
7 dec 2009
1.562
21
38
Piteå
www.facebook.com
Är osäker om den måste klarlackas. Ser ut att ha ett fint ytskikt med bra finish.
Möjligen måste man åtminstone försegla den skurna kanten. Vi får se....
Skärresultatet på kanterna blev bra men man kan ana en viss delaminering i hålen.
Kommer inte utgöra något problem eftersom distanserna går in i hålen något och brickor som binder ihop skivan.
Möjligen kan vattenskärarmaskinen ha andra inställningar för att skära hålen på ett bättre sätt.
Tunnare kolfiberskivor är kanske enklare att skära små hål i.
 

Chris

Moderator
15 apr 2010
5.213
3
38
Nol
Jag fick tipset att klarlacka så den håller sig snygg. Tydligen är epoxyn inte UV tålig så den gulnar om den utsatt för solljus.
 

Frahl

Välkänd medlem
31 dec 2009
471
4
18
Piteå
Vattenjettar du på NTK? Vi kör rätt mycket av vår kompositbearbetning där, dom borde lärt sig en del om håltagning osv.

Finns en hel del olika epoxy också, men vill man att det ska vara snyggt länge är självklart en lack trevligt.
 

Håkke_B

Moderator
7 dec 2009
1.562
21
38
Piteå
www.facebook.com
Samtidigt som ombyggnationerna av fjolårets kitt pågår så planeras nästa generation som påbörjas snart.

Vi hade en idé redan ifjol om en form av fjädrande stag och tanken var att testa det redan i våras men tiden räckte inte till.
Idén är att nyttja en dämpare från en mtb cykel med funktion att kunna låsa den i två steg.
På det sättet tror vi oss få det bästa av två världar: mjuk och följsam på led med fjädrande stag samt bästa möjliga lössnöegenskaper med stumt stag.
Låsningen av dämparen kommer vi att göra från styret så man kan göra det under körning.

Tanken är att montera den i kittet med en hävarm och ett stag likt vi har idag. MTB-dämparen är förhållandevis klen för uppgiften men tack vare hävarmens utväxling blir belastningen på dämparen hanterbar.
Genom att kunna justera dämparens infästning på hävarmen kan vi grovjustera hårdheten och sedan med lufttryck finjustera den. Hävarmen kommer att ha justerbara ändstopplägen för att inte dämparen skall behöva ta den dragande kraften i ändläget samt även ett genomslagsgummi.

Blir riktigt spännande att testa detta!


 

Gbr

Välkänd medlem
11 aug 2004
1.137
4
38
Örnsköldsvik
Är det för att få boggien kopplad och okopplad? Tror likt som dig att utan utväxling blir belastningen för stor. Kul att det ständig utvecklas det ni gör!
 

Håkke_B

Moderator
7 dec 2009
1.562
21
38
Piteå
www.facebook.com
Den här dämparen ska inte användas liknande Skinz Arc. Den har alltså inget att göra med någon koppling i boggien.
Boggien kommer att vara till stor del lik den vi har idag, en okopplad som påminner en hel den om EZ-ryde. Geometrin kommer däremot ändras för att den ska fungera med mattlängd 305.

Denna dämpare ska sitta i anslutning till det stag som idag "stummonterar" bandkittet mot hojen.
Vi kommer då att få en möjlighet att tillåta bakdelen att vicka lite. Timbersled har en lösning som påminner om detta kallad TSS.

Skillnaden med TSS är att den saknar möjlighet att låsa samt att den saknar hävarm.
Utväxlingsratiot på hävarmen bör avgöra belastningen på själva dämparen. Om man antar att förhållandet är 1:3 blir både slaglängd och belastning på dämparen en tredjedel av trycket i staget. Slaglängden blir förstås väsentligt kortare men behov av lång slaglängd behövs knappast här. Huvuddelen av fjädringsvägen tas i boggien.
Vill man öka hårdheten ytterligare på bekostnad av fjädringsväg kan hävarmens längd ökas. Tror man behöver testa sig fram vad som är optimalast så den varken blir för mjuk eller för hård.
 

Håkke_B

Moderator
7 dec 2009
1.562
21
38
Piteå
www.facebook.com
Bygger om mellanaxeln med nya lagerhus och lager.
Tidigare konstruktion med enkelradiga spårkullager visade sig hålla en säsong men inte mer.
När vi tog isär hästen såg vi att lagret närmast kedjehuset var helt slut.
Anledningen tror vi beror dels på hög belastning men kanske främst fellinjering.
Spårkullager tillåter ingen vinkelförändring. Den flyttbara mellanaxeln är mycket bra funktion för kedjesträckningen men det är i princip omöjligt att få den att stå helt rakt.
Lösningen är att byta till sfäriska tätade dubbelradiga rullager.
Dessa är betydligt kraftigare och tillåter stora vinkelförändringar.
Här är de färdiga lagerhusen.

Lagren är smörjbara. Monterat fettnipplar.


De nya lagren fordrar ny bromsskiva med ett nyttillverkat nav.




Sträckarbultens fäste vid kedjehuset visade sig vara för klen och hade böjt sig något. De tidigare var mattsträckare från BilletX.
Fräst ett nytt fäste som har en större anliggningsyta.
 

Håkke_B

Moderator
7 dec 2009
1.562
21
38
Piteå
www.facebook.com
Nya skidfästet monterat med klamren och gaffelbensskydden.
Svarvat en bussning av stål för skidan.
Blir att uppdatera med en ny bussning av oljebeons senare.
Satt en smörjnippel så den kan smörjas vid behov.


 

R800

Välkänd medlem
23 jan 2009
403
1
18
sundsvall
Grymt bygge! Hur fungerar det egentligen, ligger man mest på samma växel hela tiden? Känns rätt spännande att försöka växla med ett par skoterkängor, eller så är det en vanesak :)
 

Håkke_B

Moderator
7 dec 2009
1.562
21
38
Piteå
www.facebook.com
Växelval beror förstås vilken drevning man kör med. Dessutom har olika hojar olika växellådor. Cross har en tätstegad låda medan endurohojar är mer gles. Har testat båda och för mig är endurolådan klart bäst.
Ligger mest på 3:an vilket upplevs som att drevningen är rätt. Visst växlar man en hel del men det känns väldigt naturligt när man kört ett tag.
Tror att diskussionen om växellåda vs variator i hög grad är präglad av skotertänket. Har aldrig sett liknande diskussion om variator i endurovärlden?
Vill påstå att en Bergshäst har större likheter med en endurohoj än en skoter.

Jag är ganska frusen av mig och kör med jätteklumpiga skoterskor. Stod på kartongen att skorna var godkända ner till - 100 grader ;-) Trodde det skulle bli svårt att växla med dessa skor men visade sig funka riktigt bra. Möjligen skulle man byta till större och längre fotpinnar. Sett att vissa snowbikers har gjort det.
 

A.Holm1

Insane sledder
8 feb 2007
2.670
18
0
Grängesberg
Ingen som testat att göra som det var på växelpedalen på gamla Yamaha FS1?
Där hade man en pinne som vanligt fram på växelpedalen, men även en platta som satt bakom fotpinnen.
Så man kunde växla ner som vanligt genom att trycka fram på pedalen, tryckte man på den bakre plattan växlade man upp.
Då slipper man lirka in stora skoterkängor under växelpedalen för att kunna växla upp.
 

Håkke_B

Moderator
7 dec 2009
1.562
21
38
Piteå
www.facebook.com
Jo, den där växelpedalen minns man från moppetiden.
Det är tajt om plats för foten bakåt eftersom både tunnelsidan och kedjehuset ligger nära fotpinnen. Inga problem med plats som det är nu men om man vill växla med annat än hälen tror jag blir svårt.

Själv är jag nog mer inne på racingväxelpedal. Det innebär att man vänder växlingsriktningen med ett länkage. Uppväxling görs istället med att trampa ner istället för att lyfta pedalen.
 

Håkke_B

Moderator
7 dec 2009
1.562
21
38
Piteå
www.facebook.com
Testar denna vinter ett annat styre från RSI som höjer ca 30mm och är 60mm smalare. Högre styre i kombination med att byta till hårdast möjliga gaffelfjädrarna kan varmt rekommenderas.
Vi har kört med 50mm styrhöjare och varit riktigt nöjd med den setupen.
Med ett styre med den här höjden samt styrfäste från en KTM Freeride så får jag nästan samma höjd utan klumpiga styrhöjare.
Poängen med högre styre är att man hamnar lite längre bak och mer upprätt körställning så att skidtrycket blir lägre.
Ett smalare styre ger bättre smidighet i tät skog men kanske sämre kontroll, tiden får visa.