Nytro MTX, mindre renoveringar/förbättrningar efter 1970 mils körning

David Mach Z

Välkänd medlem
2 feb 2006
2.057
40
48
Burträsk / Storuman
Ja jag körde ju inte själv i backen men nog fick de jobba lite för att hålla skotern på rätt spårval då hela backen lutade lite till höger och som stecka noterat så var det lite krön längs backen så det gällde att ta det lite lugnt över de så inte maskinerna skulle tappa så mkt markkontakt.

David Mach Z

Välkänd medlem
2 feb 2006
2.057
40
48
Burträsk / Storuman
Här är några enkla klipp från dagen.
Snowlers är inte här och filmar nu så ni får hålla tillgodo med dessa filmer så länge men vill ni se filmer av bättre kvalitet så får ni gå in på www.snowlers.com :)

[video=youtube;PR3_9fiyfk4]http://www.youtube.com/watch?v=PR3_9fiyfk4&feature=youtu.be[/video]

[video=youtube;TYO8r1ccahA]http://www.youtube.com/watch?v=TYO8r1ccahA&feature=mfu_in_order&list=UL[/video]

[video=youtube;K9JjZX7svN0]http://www.youtube.com/watch?v=K9JjZX7svN0&feature=mfu_in_order&list=UL[/video]

David Mach Z

Välkänd medlem
2 feb 2006
2.057
40
48
Burträsk / Storuman
Det blev 9 mil idag.

Det var bara nytron som tog sig upp till toppen på denna lilla knöl:eyebrows:

Halvvägs upp

en annan som inte kom så långt :hahaha:

Uppe på toppen

Ser ni Summiten som fastnade när den försökte följa mitt spår (i mitten på bilden men man ser nog bara föraren)

Lite mer bilder från idag

utsikten vid en av dagens fastkörningar

och här är fastkörningen, skönt med turbo då det bara är att backa lite och sen gasa på så "hoppar" skotern iväg :)

David Mach Z

Välkänd medlem
2 feb 2006
2.057
40
48
Burträsk / Storuman
Jag var till NTC idag och handlade lite igen :)
Blev bara en ny ytterskiva till primärvariatorn och även en ny fjäder till denna. Fjädern är samma som sitter på original men den här är ny så nu kanske även den här håller 2089mil :)

Idag var det fullt med maskiner på gården när jag svängde in till NTC

Denna maskinen är riktigt fin och även till salu om ngn är sugen, ska tydligen vara runt 300 hästar i den :eyebrows:

Primären på plats igen

Den gamla skivan som är lite smått nött.

Hoppas att lagret som sitter innanför primärvariatorn inte tagit för mkt skada bara med en variator som inte var i perfekt balans men jag har nu hittat en firma som kan byta lagret för en betydligt mindre peng än vad Yamaha skall ha. Yamaha tar ca 6000:- och jag kan nog få det hela gjort för ca 1000:- då är det bara det yttre lagret som byts men det verkar ju vara det som går först då det inre badar i olja mest hela tiden.

Jag brukar ta hjälp av en skiftnyckel då jag ska på och av med remmen, det fungerar väldigt smidigt.

Var ute och testade lite ikväll hur den fungerar med den nya fjädern och den går nu upp till 8900varv för att sen gå ner till 8600. Testade inte så mkt då jag inte vill störa för mkt så här på kvällen i byn men hinner nog testa lite mer i morgon eller nått och då lite längre ifrån civilisationen. Jag misstänker att om den håller dessa varv så får man nog vara ganska nöjd eller vad säger ni som vet mer om detta?
Innan fjäder bytet så låg den på ca 8700 och sen gick den ner till ca8400.

David Mach Z

Välkänd medlem
2 feb 2006
2.057
40
48
Burträsk / Storuman
Imorgon blir det en tur åt hundspannsfolket igen men denna gång blir det nog runt 20 till 25 mil skulle jag tro. Vet inte om det blir till att ta gammnytron eller om jag lånar ski-doo expedition igen.
Ser ut att bli strålande sol hela dagen imorgon så det blir nog riktigt fint.
det har kommit ca 10 cm snö idag så det blir nog riktigt vackert i morgon med solen som lyser på all nyfallen snö :)

W

Wettainen

Har följt tråden sen du startade den men jag ser nu att jag inte har berömt dig för detta projekt alls.
Bästa projekt tråden på forumet just nu, längtar varje dag för att se vad du har uppdaterat med! :D
Fortsätt så!

rtx144

Välkänd medlem
9 nov 2011
330
0
16
Sävast
Jag gillar NTC:s Nytro, jag har sett att den är till salu, den har ju som allt man vill ha och lite till:).

David Mach Z

Välkänd medlem
2 feb 2006
2.057
40
48
Burträsk / Storuman
Jag gillar NTC:s Nytro, jag har sett att den är till salu, den har ju som allt man vill ha och lite till:).
Ja den hade jag gärna införskaffat om jag inte hade slagit huvudet i våras och beställt en M1100T ;) och sen kostat på min gammnytro en massa pengar så kanske man haft möjlighet.

Jag tar Ski-doo'n imorgon på turen. Tar med lite extra bränsle då jag inte vet hur långt det riktigt blir. Jag fick i 2st 20liters dunkar + en 4 liters oljedunk i packlådan! Helt otroligt vad mkt den rymmer + att jag får i all annan nödvändig personlig utrustning som är bra att ha med sig på turen i lådan :) En sån låda vill jag ha till nytron! :p

Last edited:

David Mach Z

Välkänd medlem
2 feb 2006
2.057
40
48
Burträsk / Storuman
Tjena David! Vad har du för variator setup? Kör du med stm 55g vikter? Hur har du viktat dom? Tack för den bästa forums tråden!
Jag fick lite grejer av NTC tror de heter supertip:unsure:
Man kan iaf flytta lite brickor som man vill, jag har en tjockbricka innerst och sen 4 i mitten och ingen längst ut.
i sekundären har jag fått en annan fjäder och även en annan helix. Den står på 90grader. Vet inte om du blev så mkt klockare på detta.
Magnus på NTC är duktig i detta område så han kan säkert hjälpa till om du behöver lite tips och hjälp.

David Mach Z

Välkänd medlem
2 feb 2006
2.057
40
48
Burträsk / Storuman
Det blev en tidig start i morse, upp vid fem för att göra matsäck och sen packa skotern och pulkan. När 7 ekot kom i hörlurarna så var jag vi macken och tankade.

Att få betalt för att köra skoter är ett privilegium :)
Solen är på väg att komma upp.

Jag hade väldigt lätt last när jag startade idag ca 20kilo på kälken

Solen börjar lysa upp landskapet lite.

Äntligen så klev solen upp och jag saknade inte mina 200watt xenonljus som jag har på Gammnytron.

Vädret idag var helt underbart

så efter ca 11mil och 3tim och 20 minuter på skotern hittade jag på hundspannen.

Hämtade lite grejer vid tärnasjöstugorna

träffade på en stf anställd som höll på att köra upp grejer med sin lynx commander 600 e-tec

sista hämtningsstället Syterstugan

David Mach Z

Välkänd medlem
2 feb 2006
2.057
40
48
Burträsk / Storuman
Sv: Nytro MTX, mindre renoveringar/förbättrningar efter 2089 mils körning

Det sista var upp plockat. Fick samtal från byn och mitt bukskydd till Gammnytron hade kommit så nu var det bara att gasa hemåt och njuta av vyerna som omgav en.:)

Väldigt vackert idag.

Man brukar skylla på gasglada tonåringar som skyldiga till högar längs leden men idag hamnade jag i naturbevakarens spår och även denna kan göra högar längs leden upptäckte jag.

När jag närmade mig slutet på turen så fann jag en Ski-doo som skurit ihop på en sjö så då blev det till att dra en skoter och två pulkor.

Ski doon drog detta utan större bekymmer i 20 - 50 m/h

Så nu hade jag hittat bukskyddet till Nytro mtx:n

Det blev bara 24 mil idag på skotern och 57liter passerade ut genom tanken vilket ger en förbrukning på 2,38liter / mil