402g väger en kolv å den andra 405g
Det går slipa ur 3 g inne i kolven med en dremmel och roterande järnfil eller luftdriven geting.
Slipa på smarta ställen bara där det inte påverkar styrkan.
Nog för att jag slipviktar in alla kolvar men något gr hit eller dit spelar mindre roll. 3g var visserligen högsta skilnaden jag hör talas om så de bör minskas.
Man kan även slipa ur något gr i ytterända kolvbult typ göra dem konisk inöver en liten bit för det påverkar inte hållbarheten. Så ser trimkolvbultar ut.Men slipa lika myckert på bägge sidor då såklart! Går svarva också med bra stål eller sätta upp i svar och getingslipa med rot fil.
På extrema trimmotorer 4takt som tvåtakt lättar jag alltid kolvbulten max på detta sätt + lättar kolvarna så mycket jag törs det ger hållbarare vevlager o rappare motor.
Annars har inte snopro sämmre mått på ringgap än andra kolvar alla måste kollas i ringgapet innan mont.
Det är snopro kolvringarna som sätter gränsen för hur länge man kan åka så håll koll på komptrycket o byt när det blir för lågt.
Wiseco kolvar som är smidda bör man inte åka längre än halva tiden för en gjuten kolv för de slits bet fortare (mjuka). Wiseco kolvringar däremot är nog likvärdig org ringar i hållbarhet men vad hjälper det då kolven måste bytas på halva tiden.
Wiseco sätter man i om man har en motor som erkänt spräcker kolvar eller har våldsamma portar för de är hållbarare än org kolvar i det fallet. Även bra vid högre varvtal som också kan sträcka sönder en gjuten kolv.
Jag är igentligen galen som kör gjuten kolv med 9500v. Jag ska faktist byta till smidda wiseco för jag har hutlösa portar och detta höga varv ibland och då är det fräckt att åka gjutena kolvar (vansinne)
Nackdelen med smidda kolvar är sämmre sug i ytan (tät yta) som håller kvar oljefilm på kolven + att de kräver väldigt noga uppvärmning innan man ger på. En anin mer lättskurena skulle man kunna säga om än lite.
På smidda kolvar brukar jag borra exra hål (2mm) genom kolven på utsatta skärytor så det pressas ut lite extra soppablandning där som kyler o smörjer bättre. Det gjorde jag visserligen på snoprokolvarna också på höger o vänster sida utblås.