sno-pro kolvar

AlexA

Välkänd medlem
25 jan 2011
1.356
0
16
måste byta kolvar i ski-doon och undrar om någon har erfarenhet av sno-pro kolvar?
håller dom?
nogare med varmkörning?

någon som kört med dom under sommaren som vet om man måste köra tätare byten med sno-pro kolv vs org jämnfört med samma antal sänkningar ?
(har ett svagt minne att jag läst att sno-pro kolvar max klarar 5 sänkningar och sen spricker?)
skotern i sig är en rev "pro" 800ho ...
 

Stefan_a

Välkänd medlem
20 nov 2011
379
0
16
Bergsjö
Det där är väldigt lurigt att hålla på med då del sägeratt det är bra grejjer och en del säger att det är mindre bra. när jag bytte kolvar på en bearcat för väldigt många år sedan så skulle det i med sno pro kolvar, men när jag fick dom vägde dom två olika, och vägde mindre än orginal. och dom var ojämna invändigt i jutningen. så det blev orginal ist. men jag har hört att dom skar vara bättre idag än då när jag bytte. men jag kommer inte att rekomendera såna efter det. Jag hoppas att det hjälpt dig lite på traven :) Lycka till MVH
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.245
1.084
113
Stora Blåsjön
Jag har då bara gott att säga om snopro kolvarna.
Det man bör tänka på är att kolla så kolvringstoppen hamnar på rätt ställe speciellt om det nu är en pro maskin du har, men det gäller egentligen alla kolvar även original.
Sedan kolla även så man har rätt ring gap också, men det gäller också alla kolvar.

Alla snoprokolvarna jag har vägt de senare åren har då vägt väldigt lika.
 

AlexA

Välkänd medlem
25 jan 2011
1.356
0
16
wiseco har jag inte kollat upp pris på än .. men om jag inte minns helt galet så är dom smidda, vilket innebär att dom ska bli ordentligt varma och sen svälla upp till rätt storlek?

men kanske testar en uppsättning sno-pro .. får väl öppna motorn och göra en titt efter ett par timmars körning!?
asker: vavet du ring gap till rev 800ho motorn? finns det någon bra sida med dessa mått/beskrivning till olika märken/modeller?
 

beckvall

Välkänd medlem
4 maj 2010
778
0
16
sundsvall
om jag får säga npgot om ring gapet så är de, ju större kolvar man har ju längre blir ringarna när de bli varma, wiseco säger att på en 125cc cross ska det vara 0.5mm 54.4 kolv dia. de är ca 1 % av kolv dia. och de är ett mått jag har hållit fast vi på de maskiner jag har hållit på med.

om service manualen säger 0,55 på en kolv dia på 78 eller va de nu ligger på så tycker jag personligen de låter lite. man kan ju räkna på det. kolvglappet och skillnaden mellan cylinder och kolv. och sen expantions hastiggheten på grad ökningen. men de är vad jag tycker.

sen de olika kolvmärkena ja testat så skilljer de inte mycket. wiseco är nog den bästa jag arbetat med men för dyr för sin kvalitet. wösner var nog mest prisvärd!
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.825
860
113
Kramfors
Jag säger som Asker Snoprokolvarna jag satt i flertal maksiner har sett minst lika bra ut utvändigt som invändigt + vägt exakt lika som org + - något gram.

Och som Askern säger kolla ringstoppen att den sitter på tryggt avstånd från en port. Snopro kolvarna Till thundercat 1000 sitter en av ringstopparna för nära Boostporten. Jag har köpt snoprokolvar under 2 år och samma problem på båda sändningarna!! Däremot helt perfekt placering av ringstoppen på TC 900a och en srx 700 // Ac 500cc

Enda negativa jag upplever är att ringarna slits fortare än AC org ringar det lossnar bitar ur ythärdningen på ringarna som ser ut som crome och de tappar spänsten relativt fort. Kolvarna däremot är hårdare i gjutningaen vilket gör att det håller måttet längre. Att de är hårdare skulle kunna innebära att de spricker lättare men de har jag inge bevis för bara ren gissning!

Kompisaren fick faktist till en spricka i en av sina Snoproare (tc 900 våldvässad) men den varvar 9500v och har stora portar och lite stöd bakåt i cylindern. TC 900 är ökända för knäcka kolvar i bakåt cylinder så även org kolvarn visade sprickor vid bytet men vi vet ej hur länge de satt i?. Enda oron var att det hände på bara 150 mil max. Mina kolvar har inga sprickor trotts att även min varavar 9500v ibland ,men då har 1000cc lite bättre srtöd i bak cylinder!

De behöver ingen längre uppvärmning än andra gjutena kolvar men man ska ju alltid värma upp motorn lika noga som med smidda Wiseco.

Prisvärda skulle man kunna säga bara man kollar upp ringstoppen !
 

ludvig909

Medlem
9 okt 2010
40
0
1
Jag bytte till sno pro i vintras och det funkar perfekt! Ända va att knastret satt långt in så det va lite pill och få dit dom ;)
 

AlexA

Välkänd medlem
25 jan 2011
1.356
0
16
aha, trodde ringstoppen satt på samma ställen så är inget jag tänkt på alls .. och ringgapet antar jag att man mäter efter att ringarna monterats?
Är kolv gapet viktigt för att ringarna ska täta mot cylindern?
vad gör man om gapet är för litet/stort? skaffa andra ringar?
maskinen varvar inte mycket alls, max effekt ligger på 8100v men kompen är 13.8 (riktig komp, uppmätt med olja) och racesoppa kommer testas i vinter men då kanske man sätter i ett par originalkolvar beroende på hur sno-spro kolvarna ser ut efter ett par timmars körning ...
 
Last edited:

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.825
860
113
Kramfors
aha, trodde ringstoppen satt på samma ställen så är inget jag tänkt på alls .. och ringgapet antar jag att man mäter efter att ringarna monterats?
Är kolv gapet viktigt för att ringarna ska täta mot cylindern?
vad gör man om gapet är för litet/stort? skaffa andra ringar?
maskinen varvar inte mycket alls, max effekt ligger på 8100v men kompen är 13.8 (riktig komp, uppmätt med olja) och racesoppa kommer testas i vinter men då kanske man sätter i ett par originalkolvar beroende på hur sno-spro kolvarna ser ut efter ett par timmars körning ...
Snoproarna håller även för de värsta trimmet jag har haft kontakt med dragracingfarbröder som kör dessa kolvar och det enda de klagade på att ringarna slets fort. Men det var för många år sedan så ringarna kan vara lite bättre nu. Men helt klart slits ringarna fortare än oem ringar. Ta ett kompprov efter inkörning så har du en bra ref-punkt att gå efter och kan senare se om de sjunker drastiskt i täthet efter någ 100a mil.

Normalt ska ju stoppen sitta på exakt samma ställe som org kolvens men det kan vara fabriksfel ibland. Ringgapet filar du bara med liten fil typ frytarfil diamantkorn är väl bäst men det funkar med en vanlig fin fil eller dremmel . Ringgapet kollas med bladmått genom att montera ringen löst i loppet så rakt mont som möjligt. Tryck in ringen med kolven så blir det rakt.

För det mesta är gapet ok men följ rek gap för resp borr som Asker rekomenderade.

Kolla även noga om ringarna är fasade på ena sidan innefrån och ut,,bredast ut mot tätyta. Om så är fallet ska fasningen vändas uppåt förbränningsrum så trycket trycker ut ringarna för bättre tätning ju hårdare man kör.
Kan även skilja på ringarna vilken som ska mont överst så tänk på det också.
 

olofmikael

Välkänd medlem
23 okt 2008
1.646
0
16
Strömsund
fick hem två nya snopro kolvar till min ves800 motor, vägde dom på köksvågen å de skiljer 3gram på dom enligt vågen. gåre å köra med dom (en säsong iaf) eller äre bara å byta alternativt åtgärda de på nå vänster?
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.245
1.084
113
Stora Blåsjön
fick hem två nya snopro kolvar till min ves800 motor, vägde dom på köksvågen å de skiljer 3gram på dom enligt vågen. gåre å köra med dom (en säsong iaf) eller äre bara å byta alternativt åtgärda de på nå vänster?
Är kolvbultarna lika på dom?
 

AlexA

Välkänd medlem
25 jan 2011
1.356
0
16
hmm lite osäker på dessa kolvar blir man ju .. verkar vara delade meningar om dom trots att det kan skilja i vikt, kolvgap och ringstop ..
vette tusan om man törs använda dom .. blir dyra kolvar om dom inte håller =)
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.825
860
113
Kramfors
402g väger en kolv å den andra 405g
Det går slipa ur 3 g inne i kolven med en dremmel och roterande järnfil eller luftdriven geting.

Slipa på smarta ställen bara där det inte påverkar styrkan.

Nog för att jag slipviktar in alla kolvar men något gr hit eller dit spelar mindre roll. 3g var visserligen högsta skilnaden jag hör talas om så de bör minskas.

Man kan även slipa ur något gr i ytterända kolvbult typ göra dem konisk inöver en liten bit för det påverkar inte hållbarheten. Så ser trimkolvbultar ut.Men slipa lika myckert på bägge sidor då såklart! Går svarva också med bra stål eller sätta upp i svar och getingslipa med rot fil.

På extrema trimmotorer 4takt som tvåtakt lättar jag alltid kolvbulten max på detta sätt + lättar kolvarna så mycket jag törs det ger hållbarare vevlager o rappare motor.

Annars har inte snopro sämmre mått på ringgap än andra kolvar alla måste kollas i ringgapet innan mont.

Det är snopro kolvringarna som sätter gränsen för hur länge man kan åka så håll koll på komptrycket o byt när det blir för lågt.

Wiseco kolvar som är smidda bör man inte åka längre än halva tiden för en gjuten kolv för de slits bet fortare (mjuka). Wiseco kolvringar däremot är nog likvärdig org ringar i hållbarhet men vad hjälper det då kolven måste bytas på halva tiden.

Wiseco sätter man i om man har en motor som erkänt spräcker kolvar eller har våldsamma portar för de är hållbarare än org kolvar i det fallet. Även bra vid högre varvtal som också kan sträcka sönder en gjuten kolv.

Jag är igentligen galen som kör gjuten kolv med 9500v. Jag ska faktist byta till smidda wiseco för jag har hutlösa portar och detta höga varv ibland och då är det fräckt att åka gjutena kolvar (vansinne)

Nackdelen med smidda kolvar är sämmre sug i ytan (tät yta) som håller kvar oljefilm på kolven + att de kräver väldigt noga uppvärmning innan man ger på. En anin mer lättskurena skulle man kunna säga om än lite.

På smidda kolvar brukar jag borra exra hål (2mm) genom kolven på utsatta skärytor så det pressas ut lite extra soppablandning där som kyler o smörjer bättre. Det gjorde jag visserligen på snoprokolvarna också på höger o vänster sida utblås.
 

tjernstr0m

Välkänd medlem
3 dec 2011
104
0
16
Kramfors
Hade iaf övervägt o köpt org kostar visserligen mer men man vet vad man får. Har ingen egen erfarenhet av kina eller sno pro kolvarna men vet många som haft bekymmer med att kina kolvarna inte pallar värme lika bra som org. Skulle jag köra pirat skulle jag byta kolvar mycket oftare iaf.
 

olofmikael

Välkänd medlem
23 okt 2008
1.646
0
16
Strömsund
grejjen va ju den att en org kolv kosta lika mkt som två sno pro, kompisar har kört med dom å ja ha läst mej till å fått tips på att dom ska fungera :) håller dom den här säsongen eller 170mil så är ja nöjd iaf (många av milen är fisketurs mil å dom e rätt lugna..)