Jag ska understryka att jag har personliga erfarenheter av just dessa typer av juridiska lösningar.
En erfarenhet jag har är där ett chassi blev knäckt. ÅF riktade chassit och monterade en förstärkning, dvs lagade inte upp den till ursprungligt skick, mot löfte om att det inte skulle påverka priset vid inbyte varken hos dem eller hos någon annan ÅF.
En annan erfarenhet är där en generalagent köpt tillbaka en skoter till inköpspriset efter två år pga ett ursprungligt fel.
Jag ber om ursäkt för ev. off-topic, men nu tycks även David vara inne på den "hårda vägen" så mitt inlägg kanske är berättigat?
Nu känner jag inte till omständigheterna kring dina personliga erfarenheter men de väcker min nyfikenhet. Knäcktes chassit till följd av ett ursprungligt fel som fanns vid avlämnandet? :hmmmm2: Om ja - att köparen då accepterar en reparation som inte motsvarar skotern i originalutförande mot att detta inte ska påverka ett framtida inbyte förefaller åtminstone i mina öron (ögon) som en deal sämre än vad KKL föreskriver.
Under förutsättning att det rörde sig om ett ursprungligt fel hade ju köparen rätt att få en fullständig reparation av maskinen + att då skulle ju det framtida inbytesvärdet per automatik inte påverkas. Att denne ÅF dessutom ägde rätt att avtalsförhandla för andra ÅF:s räkning är också intressant.
Vad gäller din andra erfarenhet låter ju det som ett vanligt "rutinärende" enligt KKL, felet var ju konstaterat redan som ny.
Okej, blev en aning off-topic trots allt. När vi ändå är inne på fel spår. Läser du också till jurist? Eller är du rent av klar?
David, som framgått tidigare har du rätt till ett fullständigt avhjälpande. Antingen ska du ha en fullständig reparation av din 1100:a, en likvärdig skoter (den vita?) utan merkostnad å din sida eller pengarna tillbaka (återköp).
Vill bara tipsa om att anlita juridisk expertis är dyrt och skapar lätt osämja mellan dig och handlaren inför ev. framtida affärer. Se det som en sista väg ut för det blir lätt en "hård" väg som du själv säger. Av dina inlägg att döma verkar handlaren inte vara omöjlig att resonera med, hänvisa själv till KKL och din rätt. Det ska räcka.