Ny variator och tappar varv i snön?!

Runk3n

Välkänd medlem
3 dec 2008
314
0
16
Östersund
Har en ZR 600 -02 som jag prec har bytt primärvariator på till en ny team och i samma veva så renoverade jag sekundären och monterade ett V-kitt. Nu har jag ett lustigt fenomen. Om jag kör efter vägen eller på en riktigt hård led går skotern som ett spjut och har ett max varv på ca 8200 men viker jag ut i snön där det går tyngre så tappar jag 1000 rmp i toppen. dvs varvar ca 7000. Någon som har nått uppslag på vart problemet är?

Svart fjäder i primären 56 grams vikter. Grön fjäder i sekundären vinkeln på helixen kommer jag fan inte ihåg.

Orginal sitter det ju 53 grams vikter och gul/vit fjäder i primären och röd i sekundären.

Tacksam för svar!
 

Tobbe...

Välkänd medlem
2 jan 2006
3.164
5
38
Västernorrland
Hmm, efter två st rom o cola är inte huvet riktigt hundra-men ta det bakvägen:
Kör du efter riktigt hård led eller på väg-då ska du ligga på gränsen till övervarv. Skotern är inte tänkt att vara optimalt inställd för dom förutsättningarna.
Vad är maxvarv? ´
Rent spontant så känns det som jag skulle prova att spänna fjädern i sekundären ett hack eller två och se hur det funkade med det...ev kanske kanske gå vidare därifrån-men för guds skull: Variatorn kan kompensera för mycket, men om den varvar som den ska om man kör på plogad väg-då är det ngt som är fel! På plogad väg ska skotern övervarva. Iaf i min värld. Jag justerar aldrig in en variatorsetup så den är optimerad efter väg-jag vill ha den optimerad efter skoterled om det är en ledmaskin eller lössnö om det är en lössnömaskin.
Du måste börja med att definera vart du vill att den ska prestera bäst!
...och det är otroligt ovanligt att man vill att den ska prestera bäst efter väg.
 

Tobbe...

Välkänd medlem
2 jan 2006
3.164
5
38
Västernorrland
Efter att ha läst första inlägget igen: Kolla igen vad det är för vinkel/vinklar på helixen. Tror att mycket av problemet sitter där.
Otroligt svårt att komma med tankar när man inte har allt framför sig-men hur uppför den sig?
Studsar upp på 8200 och jobbar där, eller jobbar den sakta upp innan den ger sig där??

Om jag säger så här-med en ganska beg skoter som gått xxxxx mil, ingen aning om nånting-skick på motor, drevning osv: Börja med att definera vart du kör 90% av tiden, så har man ngt att sikta på.
Det finns ingen optimal variatorsetup-Nytro Turbo är den mest tacksamma skotern jag lekt med variatorerna på, och den har en helt sinnessjuk effektkurva som är i princip rak efter typ 6500rpm, vilket gör den relativt okänslig för led/lössnöåkning...

Alltså: Mer info! :)
 

Runk3n

Välkänd medlem
3 dec 2008
314
0
16
Östersund
Okej, Då kommer infon här. Skotern har 600 mil på mätaren nyss bytta kolvar och är i mycket bra skick i övrigt. APV:n funkar som den ska och är rengjorda osv. så motor biten är det inga fel på.

Drevning är orginal dvs 22/41 och det sitter en 38 matta på. Max varv enl boken ska vara 8200 ska kolla vinkeln på helix så fort jag slutat jobba. Orginal så är det 55/53.

När jag kör efter vägen eller på en stenhård led (samma lika) så sticker den iväg som ett skott! tillslag på strax innan 5000 och sticker upp till 8200 på en gång och sticker iväg som en kanon kula, 0-130 på en grisblink. Men så fort jag sticker ut i snön så orkar den inte varva. Känns som man åker bil på för hög vxl. Om man håller stumt så ökar varvet efter en stund i och med att man får upp hastigheten på skotern.

Hade inga sånnahär problem innan variatorbytet. och anledningen till bytet var att när jag skulle renovera så konstaterades jag att de inte var någon mening att renovera.

Fjädern i sekundären sitter i mitten.

Jag kör mestadels o spårat/puder.
 
Last edited:

Mr Racing

Välkänd medlem
5 mar 2011
260
0
16
Om du skriver upp exakt vad du hadde i variatorerna orginal och sen vad du har i dom ny med de nya delarna så kan det ju vara lättare för folk att ge lite råd !
 

Runk3n

Välkänd medlem
3 dec 2008
314
0
16
Östersund
Om du skriver upp exakt vad du hadde i variatorerna orginal och sen vad du har i dom ny med de nya delarna så kan det ju vara lättare för folk att ge lite råd !

Ja det har jag gjort. Det ända som jag inte kunnat säga på rak arm är helixen som sitter i nu men återkommer med detta i eftermiddag. Men jag kan självklart skriva ut det igen.

Före byte dvs orginal
AC 9 bultad variator
53 grams vikter och gul/vit fjäder
55/53 grader helix och röd fjäder
Drevning 22/41

Nu
Team primär variator med
56 grams vikter och svart fjäder
Vinkeln på helix kommer och grön fjäder
Drevning 22/41

Detta kanske är långsökt, men ändras linjeringen något vid byte av variator och kan det ha något med saken att göra?
 

Mr Racing

Välkänd medlem
5 mar 2011
260
0
16
Gör det .
Ser bättre ut då du staplar upp det så där om man skall jämföra .
Kolla gärna upp vad det är för fjädertryck på primär fjädern , (den svarta)

Tycker det verkar lite mycket vikt ökning på dina vikter från 53 till 56 , totalt 9g , beror ju på hur primär fjädern kompenserar det .

Men där kan du ha en anledning att den växlar på för hårt , funkar bra på stenhårt underlag , men i tyngre före så växlar den på för mycket helt enkelt och tappar varv och får den jobba lite så kanske den orkar ta sig upp .
Ett snäpp hårdare på sekundären kan hjälpa , men inte mer , jag är inget fan av att lösa variatorproblem med att spänna sekundärfjädrar , men prova så serdu hur den svarar .
 

Runk3n

Välkänd medlem
3 dec 2008
314
0
16
Östersund
Gör det .
Ser bättre ut då du staplar upp det så där om man skall jämföra .
Kolla gärna upp vad det är för fjädertryck på primär fjädern , (den svarta)

Tycker det verkar lite mycket vikt ökning på dina vikter från 53 till 56 , totalt 9g , beror ju på hur primär fjädern kompenserar det .

Men där kan du ha en anledning att den växlar på för hårt , funkar bra på stenhårt underlag , men i tyngre före så växlar den på för mycket helt enkelt och tappar varv och får den jobba lite så kanske den orkar ta sig upp .
Ett snäpp hårdare på sekundären kan hjälpa , men inte mer , jag är inget fan av att lösa variatorproblem med att spänna sekundärfjädrar , men prova så serdu hur den svarar .
Jag förstår de...:) Ska kolla upp fjädertrycket när jag kommer hem och har lite mer tid. Men om man nu skulle ta och slipa vikten hur mycket och vart ska man plocka bort matrial? Har tittat på justerbara vikter men de känns så onädigt att köpa mer grejjer när jag redan köpt ett "färdigt" kit.
 

Mr Racing

Välkänd medlem
5 mar 2011
260
0
16
Är ju inte så lätt att avgöra det där vart man skall slipa utav , man får kolla nog på varvräknaren hur den beter sig från noll till max rpm och se vart den sjunker och sen hur den stiger och utgå från det , är ju lätt om man har en data logger för sånt , därav är ju justerbara vikter bättre , där kan du ju justera hur som helst och dessutom till 100% nogranhet , jämför med att slipa eller svetsa på vikterna , ( stone edge nu ) .

Men kolla upp Helix graderna och fjädertrycken innan du går vidare så kommer du få bättre rekomendationer .
 

odysse

Välkänd medlem
17 jan 2008
3.531
3
38
luleå
vad varvade den tidigare på hårt och löst ? är 8200 rätt växlingsvarv ? vilket kit har du köpt ?
jag har hört att det ska skilja i geometrin mellan dom gamla 9 bultarna och dom nya 6 bultarna , vad är igentligen en team primär , är den tillverkad av team eller en arctic 6 buktare med team lock ?
känns som att felet sitter i sek och helixen ..
 

Runk3n

Välkänd medlem
3 dec 2008
314
0
16
Östersund
vad varvade den tidigare på hårt och löst ? är 8200 rätt växlingsvarv ? vilket kit har du köpt ?
jag har hört att det ska skilja i geometrin mellan dom gamla 9 bultarna och dom nya 6 bultarna , vad är igentligen en team primär , är den tillverkad av team eller en arctic 6 buktare med team lock ?
känns som att felet sitter i sek och helixen ..

Vad den varvade tidigare kan jag inte svara på exakt. Jag har inte tänkt på de efter som jag uppleft att skotern har gått bra. Vad jag har läst mig till så ska max varvet vara 8200, men detta kanske inte är samma som växlingsvarvet? eller inte stämmer alls?
Jag har köpt en sån här på inrådan av Bengan och i samtidigt så köpte jag ett v-kitt av honom. Så jag antar att det är ett BM kitt.

Men kolla upp Helix graderna och fjädertrycken innan du går vidare så kommer du få bättre rekomendationer .
Jag hann inte kolla någe på skotern igår, de va ju tydligen nyårsfton igår, men jag ska ta i tu med det ikväll så jag återkommer med vinkeln på helix och tryck på primär fjädern ikväll.
 

Runk3n

Välkänd medlem
3 dec 2008
314
0
16
Östersund
Nu har jag fått en sekund över och provat skotern igen. Jag satt fast hjälmkameran på styret så man kunde se varvräknaren. Den här videon är alltså med sek fjädern i mitten.
http://www.youtube.com/watch?v=AtCIgk6J7eM&feature=youtu.be


Jag tittade på helixen och det står inget gradantal utan bara stansat BM1 på den, blev inte mycket klockare av de.? kan man mäta vinkeln själv på nå vis

Om jag går på att det är en BM fjäder i primären så ska den ha dessa specar
SPRING COMP @2.5 in. 115
SPRING RATE @1.25 in. 273
Och jag ber om ursäkt det var inte en svart utan en svart/gul fjäder.

Sedan så såg jag ett lustigt fenomen på helixen, de syns ganska tydligt vart rullarna har "gått" och tittar man på dessa spår så har dom bara gått ner ca 2 cm på helixen?

Jag har spänt fjädern i sekundären nu men inte hunnit att prova. jag återkommer med en film på den testrundan senare ikväll!

Jag vill bara tacka alla som hjälper till! känns piss att man handlar nya grejjer å de inte blir bra...:)
 

Mr Racing

Välkänd medlem
5 mar 2011
260
0
16
Okej .
Nästan så jag förstog det då du köppt kitet av Bengan , Black Magics Helixar har ju bara märkt med BM + ett Nr , så man är helt borta då man inte vet vinkeln , omöjligt att gissa till 100% vad det är för vinkel , du kan jämföra o se någorlunda med någon annan helix .

Fjädern i sekundären då , kan du ta reda på vad det är + tryck , misstänker det är en BM oxå .

Men prova med sek fjädern i 4-e hålet , fortsätter den lika dant , prova lite lättare vikter , ge ett råd på sek är omöjligt då man inte vet vinkeln mer än BM ,, Bengan ger ju inte ut några grader , mer än att han kan sälja en i närheten lite annorlunda , gör inte det ! .
Köp Alltid Helixar du vet vinkeln på om du skall tuna en variator ..
 

odysse

Välkänd medlem
17 jan 2008
3.531
3
38
luleå
jag goglade å det verkar vara en : BM1 58/53
men jag tycker den låter seeg även på vägen ? , varvräknaren segar sig upp å det går knappt 100 på mätaren , har du kanske fått ett kit till ngn annan skoter eller så är inte motorn kry , pröva stoppa tillbaka org bestyckningen ...
 

Runk3n

Välkänd medlem
3 dec 2008
314
0
16
Östersund
Nu har jag varit ute och testat igen med fjädern i hårdaste läget, blev varken från eller till gjorde inte någon skillnad. inte på topp varvet efter vägen häller.

Jag kan tyvärr inte stoppa tillbaka orginal grejjerna då viktarmsbussningarna va så slitna att det hade börjar skava i vikten. De var av den anledningen jag köpte v-kitt i samma veva blev ju inte så många kronor upp när jag ändå behövde vikterna.

Jag har tittat på filmen om å om å om igen för att försöka första vad du menar men att det segar sig upp. Första fullgasrepan är den ända repa jag pressar fullt på en gång efter tillslaget. Andra repan så gasar jag långsamt upp till halv gas och sedan full. tredje repan så försöker jag att göra en mjuk gas rörelse, dvs samma tempo från 0 till full.

Men om de skulle vara motorbiten, i vilken ända ska man börja?

Sek fjädern har spec
E.C 13.8
F.S.O.C. 17.6
T.L.E 11
T.L.F.S.O 13

FÖRKORTNINGARNA BETYDER: E.C.= Engagement Compression, F.S.O.C.= Full Shift-Out Compression, T.L.E.= Torsional Load at Engagement,T.L.F.S.O.= Torsional Load at Full Shift-Out.

Vad som menas med detta hoppas jag att ni förstås bättre än mig, för de är grekiska för mig...;)
 
Last edited:

Mr Racing

Välkänd medlem
5 mar 2011
260
0
16
Hur gick skotern före du satte dit detta kitt då ? .

Är ju lätt att knacka ur bussningerna ur vikterna och flytta över dom till de dåliga , så kan du sätta dit orginal och se hur den uppför sig , så inget annat är knas .

Den borde ha reagerat om du satt sek fjädern i 5e hålet med att öka varv .

Eller om du har en primär fjäder som har ett slut tryck mot 300 , men Helixen verkar vara ett spöke oxå , om inte hela kittet är det ? .

i slutet av filmen , är du ute i djupare snö och åker då , där den absolut inte kommer upp i varv !
 

Runk3n

Välkänd medlem
3 dec 2008
314
0
16
Östersund
Möjligen att den hade 100 varv till på toppen efter vägen men de kunde jag inte avgöra med blötta ögat utan de lät som den varva lite till...


Jadu de kan vara någon dm till där, åker ju på samma åker å samma sträcka fast i ett nytt "spår". Men då ska jag försöka mig på att knacka ur bussningarna och sätta dit orginal bestyckningen.


Men om man skulle man skulle sätta dit en flackare helix, vad skulle hända då?
 
Last edited:

odysse

Välkänd medlem
17 jan 2008
3.531
3
38
luleå
man är kanske lite skadad men jag tycker det tar för länge från det du nyper fullt tills du har nått växlingvaven , en flackare helix skulle göra att backshiften blir bättre men även downshiften då du viker ut i snön , en 53/51 är en vanlig arctic helix som du skulle kunna pröva , men jag fattar inte hut det kan skilja så mkt som 1000 varv , jag tror den är för tungt viktad även på väg , arctics analoga varvräknare visar nästan alltid för mkt , 8200 kanske bara är 7900 , testa en annan varvräknare om du har tillgång till en eller kalibrera den du har ...