Ny variator och tappar varv i snön?!

Runk3n

Välkänd medlem
3 dec 2008
314
0
16
Östersund
man är kanske lite skadad men jag tycker det tar för länge från det du nyper fullt tills du har nått växlingvaven , en flackare helix skulle göra att backshiften blir bättre men även downshiften då du viker ut i snön , en 53/51 är en vanlig arctic helix som du skulle kunna pröva , men jag fattar inte hut det kan skilja så mkt som 1000 varv , jag tror den är för tungt viktad även på väg , arctics analoga varvräknare visar nästan alltid för mkt , 8200 kanske bara är 7900 , testa en annan varvräknare om du har tillgång till en eller kalibrera den du har ...
Jag ska ta och prova orginal setup imorgon om jag hinner innan jag kliver på mitt skift. Jag har tyvärr inte tillgång till någon 53/51 helix. Jag har till gång till den som satt där dvs 55/53, en 51 och en 53?

Jag har inte tillgång till någon annan varvräknare. Hur kalibrerar man den som sitter där?

Jag kan åter igen inte annat än buga och tacka för ni tar er tid!
 

Mr Racing

Välkänd medlem
5 mar 2011
260
0
16
Prova först att byta tillbaks till orginal helix o fjäder. lättsamt o se hur den blir då. alternativt prova den raka 51 an.
Funkar inte det. knacka ur bussningarna o sätt dom i orginal vikterna.
Då skall det ju fungera.
 

Runk3n

Välkänd medlem
3 dec 2008
314
0
16
Östersund
Jag hade inte tid i dag innan jag började jobba, får ta mig i kragen och göra detta under morgondagen.
 

Runk3n

Välkänd medlem
3 dec 2008
314
0
16
Östersund
Fan man hinner med 4 gånger mindre än man har tänkt sig. Återkommer förhoppningsvis inatt med resultat av orginal bestyckning....
 

Runk3n

Välkänd medlem
3 dec 2008
314
0
16
Östersund
Nu har jag äntligen fått lite tid över och har just upptäckt något som gör mig mindre glad. Bengan som bestycka variatorn har slipat fjädern i primärvariatorn. Och min fråga är ju varför? och kan man göra så? eller ja att man KAN är ju självklart, men ändras inte fjäderns spec om man den ut sätts för den typen av värme?

Sedan tyckte jag att den rörliga skivan gick tungt, inte jätte tungt men inte jätte lätt. är detta något som "sliter till sig"? Sedan så upptäckte jag att det är mycket rem kvar på de rörliga skivan, vad säger de?

Det var sidan som var in mot variatorn som var slipad.


 

Mr Racing

Välkänd medlem
5 mar 2011
260
0
16
Ingen fara att fjädern är slipad , det är den för att det var olika storlekar i prim variatorn i hålet där den skall ner i , eller hur jag skall föklara ,på de nyare variatorerna och fjädrarana är det lika .

Hade själv en lika dan , fast orange som var slipad så. annars går dom inte ner riktigt i hålet .

Vad menar du med mycket rem kvar på skivan , rem rester , eller att remen int växlar ut fult eller ? ..

Stoppa i OEM delarna och testa nu , jag har provat BM-kitt ett antal gånger då jag var yngre och vart då alldrig nöjd , var innan det fans justerbara vikter mm ,, nu fins ju inte Black Magic mer , men Bengan har ju ett eget lager ,
Så fortsättnings vis köp , Helixar du vet graderna på , då vet du vad du gör oxå

:ciao:
 

Runk3n

Välkänd medlem
3 dec 2008
314
0
16
Östersund
Ingen fara att fjädern är slipad , det är den för att det var olika storlekar i prim variatorn i hålet där den skall ner i , eller hur jag skall föklara ,på de nyare variatorerna och fjädrarana är det lika .

Hade själv en lika dan , fast orange som var slipad så. annars går dom inte ner riktigt i hålet .

Vad menar du med mycket rem kvar på skivan , rem rester , eller att remen int växlar ut fult eller ? ..

Stoppa i OEM delarna och testa nu , jag har provat BM-kitt ett antal gånger då jag var yngre och vart då alldrig nöjd , var innan det fans justerbara vikter mm ,, nu fins ju inte Black Magic mer , men Bengan har ju ett eget lager ,
Så fortsättnings vis köp , Helixar du vet graderna på , då vet du vad du gör oxå

:ciao:
Okej, men de är ju skönt att höra!:)

Ja det är mycket remrester kvar på den rörliga skivan, har tyvärr inte något kort på detta. De är ju inte jätte mycket men jag tycker att alla remrester är för mycket, har aldrig haft detta bekämmer förut. Nu kör jag förvisso med BM rem vilket jag aldrig har gjort förut (kört orginal) och remmen var ny när jag monterade variatorn och v-kittet om det nu har något med saken att göra?

Sedan är jag ju brydd på de att variatorn går tungt, jag drog sönder avdragarn när jag plocka bort gammla variatorn så jag har inte tagit variatorn från motorn denna gång utan plockade bort vikterna och fjädern på plats. den går ju som sagt inte jätte tungt ut mer som att det är tajt när saker är nytt; men jag är osäker på om skivan skulle trilla ner av sin egen vikt om jag skulle lägga den på sidan...?

Jag ska stoppa i dessa så fort jag får en sekund över, skulle ha gjort de igår men blev lite "rädd/brydd" när fjädern va slipad.

Haha ja ne, första och sista gången... jag tänke att det skulle vara enkelt då jag inte hade någon erfarenhet och de känndes som en djungel. Men nästa gång blir det till att handplocka och labborera själv...:)
 

Mr Racing

Välkänd medlem
5 mar 2011
260
0
16
Ang svarta remrester på primären , så kan jag tänka mig att den BM rem du fått är mjukare i gummit , därav att du fått mer sånt nu , eller så kan det vara variator kittet som inte fungerar som det skall , du får för litet remtryck , sekundären håller i mot för mycket , den växlar på för hårt och får rem slir därav .
Sen brukar de flesta (Inte alla ) nya remar brukar det bli liiiiiiite svart utav i första början .

Förstår inte riktigt hur du menar med att variatorn går tungt .

Men då du drar åt muttern för vikterna, så kan det vara olika typer utav skruvar , vissa är det som stopp då man drar åt muttrarana , så man kan inte dra dom för hårt .

På äldre primär variatorer fans det bultar där man kunde dra väldigt hårt utan stopp , drog man dom för hårt , så kunnde man få plast pluncharna som korset glider mot att nypa otroligt hårt vilket dom inte skall göra .

Men är variatorn alldeles ny så går den per autamatik liiiiiite tyngre än en använd .

Prova med allt orginal så tror jag du är tillbaks dit du skall vara , sen kan du börja testa med andra saker om du gillar det :bigsmile:
 

Runk3n

Välkänd medlem
3 dec 2008
314
0
16
Östersund
Nu har jag äntligen haft tid att satt i orginal bestyckning och de blev ju bättre men inte bra! Inte bra alls. :(

http://www.youtube.com/watch?v=qIzAFqIJXKU&feature=youtu.be

Vad ska jag göra? Fjädern i sek är i mitten. Jag har hittat en till helix. 57-50?

Eller är det så att jag har något problem i motorn? Jag börjar bli less på de här nu...:(

De enda som inte är orginal är ju remmen som fortfarande är BM. Ska jag byta denna oxå?
 

Mr Racing

Välkänd medlem
5 mar 2011
260
0
16
Den ser ju ut att gå upp i varv som den skall va .
Har du provat den i lös snö nu oxå o sett om den håller varven där ? .
Var väll där du hadde största problemet .

Vad hadde du för helix i nu då ? .

Vill du ha upp den liiite mer i varv nu så sätt dit en primär fjäder som är lite hårdare på slutet
Eller vikter som är ca 1g lättare/st
 

Runk3n

Välkänd medlem
3 dec 2008
314
0
16
Östersund
Lite svårt att se i filmen men där är det både på väg och i snön... på filmen så är det med orginal helix 55/53 och fjädern i mitten. den tappade inte lika mycket i snön men den orkade inte riktigt upp till toppen.

Men jag tog och bytte till den raka 51 och spände fjädern ett hack. Å GUD vilken skillnad! Nu så är den mycket mycket bättre men inte riktigt perfekt. Den tappar fortfarande ca 3-400 varv i snön. Enligt varvräknaren. Kameran hade vridit sig så har tyvärr inte detta på film. Kommer i morgon när det är ljust...:)


Jag satt och funderade på om man skulle hämta detta genom att dreva lite? Tänkte på att de sitter 38:a matta??? eller är jag helt ute och cyklar?

Men nu är ju frågan den, vad ska jag göra med mitt nya v-kitt för dyra pengar som jag inte använder en pryl ifrån?

Nu börjar motivationen för skoter komma tillbaka...:)
 

Mr Racing

Välkänd medlem
5 mar 2011
260
0
16
Du kan hämta igen 100-200 rpm om du drevar ner 1 kugg , om det är så att den inte orkar , kan ju bli att den varvar liiiite mer när det går lätt .

Men du är ju på rätt väg , prova drevningen så kanske du blir nöjd snart , som med all variator justering så är det testing testing hela tiden ..

Sen med dina överblivna saker , hmmm , ja , man lär sig något jämt , kanske går att sälja ? ..
 

Runk3n

Välkänd medlem
3 dec 2008
314
0
16
Östersund
Just, tanken var ju att gå ner 2 på övre och upp 1 på undre för att slippa korta/köpa ny kedja...??? Men sen har jag ju fortfarande problemet med rem rester på den rörliga skivan. Jag har bytt till en orginal rem för att kunna utesluta att BM remmen var "mjuk". Vad tror vi ang detta? Linjering? Ja jo, men jag är lite otålig jag vill att de ska funka på en gång. Sen kan de vara de att jag har en bil i garaget så jag måste hålla på ute...:p



 

Mr Racing

Välkänd medlem
5 mar 2011
260
0
16
Prova att dreva ner den lite nu först innan du går vidare .

Kan vara sekundären med en flackare cam + att du spänt den lite som bromsar för mycket så den börjar slira på primären , så där svart skall det ABSOLUT INTE BLI ! .

Rör inte för många parametrar då du grejar , då blir det omöjligt att utesluta vissa saker , En sak i Taget :blink1:
 

Runk3n

Välkänd medlem
3 dec 2008
314
0
16
Östersund
Sådär blev de ju med BM kittet oxå. Men jag kastar i ett mindre övre drev i morgon så får jag se hur det blir. Men hur menar du att att den "bromsar"?

Jag hittade ju som sagt en till helix i "bra att ha lådan" som är 57-50. Vad tror vi om den?

Jag ska försöka ta en sak i taget i fortsättningen...:p Men jag tänkte som så, efter som jag satt i en så mycket flackare helix så skulle jag kompensera det lite med fjäderspänningen, Eller tänker jag fel?
 

Mr Racing

Välkänd medlem
5 mar 2011
260
0
16
Med bromsar så menar jag växla tyngre , sekundär skivorna går i sär tyngre , remen får svårare att glida ner mellan skivorna , med en flackare cam/lägre grader så håller den i mot mer så remen inte går ner mellan skivorna lika lätt som en med högre grader , du får samma inverkan om du spänner fjädern oxå .
Så du kanske skulle satt fjädern i mitten , men då tappar du liiite varv oxå .inte så lätt med allt i variatorerna ! .

57-50 kan fungera , bara den inte blir för brant i början , tror den kan bli det tyvär , bara prova , men kom i håg , en sak i taget .

Du kanske skulle hafft nya fjädrar helt enkelt , i båda variatorerna ? , dom tappar spänsten efter ett tag , och då kan du börja tappa varv genom det oxå .
 

Runk3n

Välkänd medlem
3 dec 2008
314
0
16
Östersund
Just. ne de är inte alls lätt med variator biten, spec när man inte har så mycket kunskap i ämnet.

Men om man har en för brant helix, hur yttrar sig de?

Ja de va ju prec så jag tänkte och det var därför jag köpte ett v-kitt för att allt skulle bli nytt och fräscht men de blev ju inte så bra som jag hade tänkt mig...:(
 

Mr Racing

Välkänd medlem
5 mar 2011
260
0
16
En helix som är brantare växlar ju fortare om man säger så , (går lättare ner mellan skivorna ) , samtidigt får du mindre rem tryck , om det är fel optimerat i primären och du sätter i en brantare helix så kan du fenomenent att du tappar varv , den växlar för fort och orkar sen inte växla ner för att hämta igen orken , du får tänka dig som en automatlåda , börjar det gå tungt växlar den ner , men har du en för brant helix får du sämre egenskaper utav det .
 

Runk3n

Välkänd medlem
3 dec 2008
314
0
16
Östersund
Nu händer de grejjer...:) Dreva ner två på övre och fick en ny maskin!:) Ska prova nu med orginal helix ist för den på 51 grader. Nöter mycket mindre rem nu!

http://www.youtube.com/watch?v=qbKQv8xAGpY&feature=youtu.be



Nu har jag provat med orginal helix. nästan ingen skillnad i varv men "skjuter" på mycket bättre ute i snön! :D Jag ska prova att sätta dit v-kittet i morgon med den nya drevningen och se hur det blir.

Jag får tacka tusen gånger för all hjälp! Har varit ovärdeligt!
 
Last edited: