Polaris 2013

SeriousSam

Välkänd medlem
9 feb 2009
1.887
2
38
Örnsköldsvik
Ja alltså det låter ju väldigt trevligt, men vad i hela fridens namn har dom gjort för att få -13 att gå så fruktansvärt bra då, det är väl samma motor?

Kan verkligen belt drive och några kilo bantning ge sån skillnad och ta en maskin som dessutom är trimmad? Jag tror inte alls att du ljuger, men det låter bara knepigt.

Ni som klankar ner på mina inlägg....
Vi testar maskiner i svenska förhållanden hela tiden och vi försöker hålla oss till sanningen.
Då man testar en ny maskin eller ny setup-Ju dyrare eller exklusivare den är desto lättare är det
människan att uppfatta att de blir bättre....
Men så här är det-Jag blev tvungen ut o testköra igen för o bevisa motsatsen för mig själv.
Jag hade denna gång med mig en referensmaskin
ProRmk800 155" -12 124mil
Denna har följande utr.
SLP single
pc-5
PowerAddiction 12,5 topp
Vårat drevkit
Våra variatorgrejor
Måste nog säga att detta är den starkaste maskin vi har haft denna säsong.
+ProRmk 800 155"-13 Bone stock med 10-68 Vikter 19mil.
+5grader 345möh-Vilhelmina.

Följande kom vi fram till:
Dragracing 5 pulls: 3 wins-13/ 2 wins-12 200m
15 grader lägre temp på motorvariator 50 grader-13/65grader -12.(Laser)
Samma motortemp.
-13Maskinen kliver upp ur snön o rycker iväg snabbare från start -12 maskin (Ej stock) knappar in
och hinner ikapp ibland.
-13 maskin är fortfarande i inkörningsläge.
Tro vad ni vill.....imorrn postar jag vikten på min FB sida....OjOJ.....
ED
 

Tbird

Välkänd medlem
22 aug 2009
370
1
16
Norrbotten
Tycker inte det är så märkligt som det kanske verkar, men det är inte första gången en maskin med mindre effekt vinner över en med mer effekt vid dragracing, 200m och snöstart.
Helst inte då man läser vad Edward skriver:
1. Ibland hinner 12:an ikapp, ibland inte = 12:an HAR mer effekt, och dessa race förloras i starten, antingen p.g.a. mer effekt (vi snackar start på snö), boggieinställning, variatorer, eller en kombination av dessa.
2. Han skriver dessutom att 12:an gräver ner sig mer vid starten vilket gör att den andra maskinen vinner i starten.

Att en maskin slår en annan på 200m dragracing med start på snö betyder sällan att den som vinner har mest effekt, maskinen är bättre inställd för de förhållanden som råder, i framförallt boggie och variatorer.
Detta vet Edward, så varför får han det att låta så sensationellt, nu gissar jag bara, men kan det vara så att han vill sälja nya skotrar, men det är bara vad jag gissar ;).
Just my 5cent!

Sent from my Android using Tapatalk
 

A.Holm1

Insane sledder
8 feb 2007
2.670
18
0
Grängesberg
Ni som klankar ner på mina inlägg....


ED
Antar att jag är en av dom som du menar klankar på dina inlägg...
Det anser jag mig inte göra, jag ifrågasätter bara saker som inte är glasklara.
Det är många som sväljer de en handlare säger med hull och hår, men man bör tänka efter lite själv och bilda sig en uppfattning om det är riktigt.
Det var ett par saker som jag funderade över och ställde därför en fråga.
Fick dock inget svar angående krypkörningen...

Klankar absolut inte ner på dig, tycker tvärtom att det är kanon att en som du finns på forumet och kan komma med rätt fakta från rätt kanaler. Det blir lätt annars så mycket rykten utan egentlig grund.
Kanon med en jämförelse som du gjort.

Men samtidigt så tar jag alltid en handlares (obs alla) ord med en nypa salt. Dom är säljare till yrket och vill ju såklart få deras saker att framstå som de bästa...
Så T-Bird har en poäng...
 

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.480
387
83
Malå/Adak
Jag tvivlar inte heller på att -13 ProRMK är en kanonmaskin, jag är bara tveksam till att just remdriften gjort hela skillnaden, större risk då att dom äntligen fått tag i någon vettig "knapptryckare" på styrenhetsprogrammeringsavdelningen =) (för där har dom haft problem förr)
Men som med alla nyheter i branschen så är det bara hoppas att det funkar kanonbra, oavsett vilket märke man väljer att köra, då ena märkets utveckling kommer att kräva svar från konkurrenterna
 

monno

Välkänd medlem
16 okt 2010
3.610
94
48
Örnsköldsvik

drdryyls

Välkänd medlem
28 dec 2005
1.112
51
48
Örnsköldsvik
http://www.snowmobile.com/manufacturers/arctic-cat/first-impressions-of-the-2013-powder-sleds-1551.html

Där hyllar dom då remdriften väldigt. Tycker inte heller det ska göra så stor skillnad men? Tydligen är det ju nånting iaf?

Klart skotern borde väl bli lite rappare eftersom det är mindre massa att "dra igång", ungefär som ett lättat svänghjul. Tycker det ska vara så lite bara, men jänkarna verkar ju gilla det iaf:p
Om några dagar fattade jag det som att de skulle lägga upp en mer grundlig genomgång av RMK 2013, då kanske de förklarar lite mer detaljerat hur det upplevde den. Verkar ju vara RMKn mot Summit i kriget om att vara bäst nästa år enligt de där herrarna.
 

edvinsjolund

Välkänd medlem
8 jan 2006
5.598
4
36
41
Roknäs
Helt meningslös provkörnig.
Jag kännde ingen skillnad på en Rush och en Rmk, så dåligt före var det.
Köra på en bana...:confused::tsk:

 

A.Holm1

Insane sledder
8 feb 2007
2.670
18
0
Grängesberg
Nån som vet vad priset är på de nya fotstegen?
Det är ju en lös plåt som är fastsatt på chassit vad jag förstått...
Kommer nog kunna säljas en hel del av de och monteras på äldre maskiner...
 

herrn

Välkänd medlem
8 dec 2010
180
0
6
Sälen
preliminärt runt 5000 för nya fotstegen sa de när jag kollade på en ny 12:a häromdagen.
 

Danda

Välkänd medlem
23 jan 2012
410
0
16
Hofors
Efter en kortare provkörning för ca en vecka sedan kan jag då säga att den verkar sjukligt rapp orginal. Å fotstegen vekar grymma!
Snack hit och dit. Jag har iaf beställt en! Får se vad den går för när lappmöglet lägger sig igen. :eyebrows:

Mvh
 

Chaz

Välkänd medlem
1 dec 2010
112
0
6
Luleå
Listpriset har ju höjts med 2000 kr på Pro-RMK 800 till 2013 och återförsäljarnas vilja att pruta på listpriset verkar ha blivit mindre. Fick ett pris på 133 000 kr vid rent köp, förra året 127 000 kr =(
Någon annan som upplevt samma?
 

edvinsjolund

Välkänd medlem
8 jan 2006
5.598
4
36
41
Roknäs
Listpriset har ju höjts med 2000 kr på Pro-RMK 800 till 2013 och återförsäljarnas vilja att pruta på listpriset verkar ha blivit mindre. Fick ett pris på 133 000 kr vid rent köp, förra året 127 000 kr =(
Någon annan som upplevt samma?
Japp, fick 134500:- igår... Blir inte byte som det verkar nu iaf.
 

HenkeEdge

Välkänd medlem
18 jan 2006
1.754
0
36
Sandviken
När släpps tillbehörskatalogen med svenska priser?
Har min 2012-katalog på jobbet, men om jag inte minns fel så stod det "September 2012" på baksidan, så tyvärr får man nog hålla ut över sommaren tills det kommer en svensk katalog.