precis kan inte säga det bättre själv, tycker de e bra att tekniken går framåt men snälla märks de så stor skillnad som de sägs eller är de psykiskt . aja jag åker ju en fetgris från -08 så vad vet jag...
Visst är det så, frågan är om det märks...Är det inte trögheten i accelerationen som minskar om man har en lättare lösning än kedja, alltså att det krävs mindre energi för att öka hastigheten på en rem i förhållande till en kedja. fast vid konstant hastighet så krävs typ samma mängd energi.
Till vintern får du uppleva "undret" så får du alla dina svarVisst är det så, frågan är om det märks...
Citerar mig själv från ett inlägg tidigare i tråden:
Säg att beltdriven väger bara hälften så mycket som kedla och drev. Tex 1.5 kilo istället för 3 kilo. Visst är det en rejäl skillnad, halva vikten jämfört med kedja, kanon!
Men om man sen räknar in resten av de roterande delarna så blir skillnaden mindre.
Tar nu siffror helt från luften eftersom jag inte vet exakt vad resp. del väger, men för att få ett hum...
Vevaxel 5kg, primärvariator 4kg, sekundär 4kg, drev/kedja 3kg, sekundäraxel, 1.5kg, drivaxel 2 kg, matta 10kg = 29.5 kg.
Om man har beltdrive så blir det att väga 28 kilo. Alltså ca 5% lättare...
ursäkta inhoppet men du tror inte det handlar om service syfte när det gäller bilar? eller hur många kamkedjor har du bytt på en bil kontra kamremar?Håller med till fullo! Tror inte heller det är mindre förluster i beltdrive. Om remm vore effektivare än kedja så skulle inte biltillverkare som vag gå över till kamkedja i stället för remm, inte med dagens krav på sänkta utsläpp mm.
Kanon, perfekt att få testa "undret"...Till vintern får du uppleva "undret" så får du alla dina svar
Då man har bytesintervall på 18000 mil så tror jag inte att det är anledningen. Däremot så handlar allt om låga utsläpp numera och då skulle man knappast använda en konstruktion som går tyngre och därmed ge högre förbrukning och utsläpp. Jag tror att vikten är den största vinsten med beltdrive, och det ger ju en massa olika fördelar. Men mer effekt på mattan tror jag inte på.ursäkta inhoppet men du tror inte det handlar om service syfte när det gäller bilar? eller hur många kamkedjor har du bytt på en bil kontra kamremar?
lär ju finnas mer än en anledning att Polaris väljer att gå ut i produktion med remdrift?
Jättekul, får bli en del provkörningar, men vi får nog ha våra 600 maskiner för oss själva tror jag.Kanon, perfekt att få testa "undret"...
Om du är snäll får du testa Tundran:blink1:
Blir kul nästa år, mycket olika maskiner...
Precis, håller med. Och även som det inte gör så stor skillnad så säljer det ändå för många tycker ju att det är grymt med verkligen nya lösningar (i skotersammanhang) och "fatta coolt med beltdrive". Tror många tänker så..Många gånger är ju sådanahär grejer mer ett "sätt" att sälja nya modeller. Genom att göra en ändring...och det är ju klart att vilket märke det än är så vill dom ju påskina att just deras "lilla" ändring gör stor skillnad
Det är helt klart så att förändringar säljer, varför har Artic ökat försäljningen med x00% om det inte vore för bla "ändring till ny modell" och hur skulle Yamaha kunna sälja en Nytro 2013 om man inte kastat på Öhlindämpare för 30 000!?Precis, håller med. Och även som det inte gör så stor skillnad så säljer det ändå för många tycker ju att det är grymt med verkligen nya lösningar (i skotersammanhang) och "fatta coolt med beltdrive". Tror många tänker så..
Bolt on men en del mekkunskaper + en bra tryckluftdriven sticksåg och popnit tång erfodras.Är Burant HD Boards "bolt on" på -11 och -12?
riktigt bra pris må jag säga!
Låter kanon, bra pris. Blir den första mod jag ska göra på min 12a.Bolt on men en del mekkunskaper + en bra tryckluftdriven sticksåg och popnit tång erfodras.
Riktigt Bra upgrade!!!
oj bagen var inte gratis :/BeltDrive rem 1766kr
Burandt rear bag 3022kr
Burandt HD Boards 3795kr
Priser kan dock ändras
ED