Polaris 2013

stecka

Välkänd medlem
24 okt 2005
3.128
1
36
Jämtland,Lit
precis kan inte säga det bättre själv, tycker de e bra att tekniken går framåt men snälla märks de så stor skillnad som de sägs eller är de psykiskt . aja jag åker ju en fetgris från -08 så vad vet jag...
 

drdryyls

Välkänd medlem
28 dec 2005
1.112
51
48
Örnsköldsvik
Är det inte trögheten i accelerationen som minskar om man har en lättare lösning än kedja, alltså att det krävs mindre energi för att öka hastigheten på en rem i förhållande till en kedja. fast vid konstant hastighet så krävs typ samma mängd energi.
 

A.Holm1

Insane sledder
8 feb 2007
2.670
18
0
Grängesberg
Är det inte trögheten i accelerationen som minskar om man har en lättare lösning än kedja, alltså att det krävs mindre energi för att öka hastigheten på en rem i förhållande till en kedja. fast vid konstant hastighet så krävs typ samma mängd energi.
Visst är det så, frågan är om det märks...

Citerar mig själv från ett inlägg tidigare i tråden:
Säg att beltdriven väger bara hälften så mycket som kedla och drev. Tex 1.5 kilo istället för 3 kilo. Visst är det en rejäl skillnad, halva vikten jämfört med kedja, kanon!
Men om man sen räknar in resten av de roterande delarna så blir skillnaden mindre.
Tar nu siffror helt från luften eftersom jag inte vet exakt vad resp. del väger, men för att få ett hum...
Vevaxel 5kg, primärvariator 4kg, sekundär 4kg, drev/kedja 3kg, sekundäraxel, 1.5kg, drivaxel 2 kg, matta 10kg = 29.5 kg.
Om man har beltdrive så blir det att väga 28 kilo. Alltså ca 5% lättare...
 

Snöån

Välkänd medlem
14 mar 2006
720
1
16
Dalarna
Visst är det så, frågan är om det märks...

Citerar mig själv från ett inlägg tidigare i tråden:
Säg att beltdriven väger bara hälften så mycket som kedla och drev. Tex 1.5 kilo istället för 3 kilo. Visst är det en rejäl skillnad, halva vikten jämfört med kedja, kanon!
Men om man sen räknar in resten av de roterande delarna så blir skillnaden mindre.
Tar nu siffror helt från luften eftersom jag inte vet exakt vad resp. del väger, men för att få ett hum...
Vevaxel 5kg, primärvariator 4kg, sekundär 4kg, drev/kedja 3kg, sekundäraxel, 1.5kg, drivaxel 2 kg, matta 10kg = 29.5 kg.
Om man har beltdrive så blir det att väga 28 kilo. Alltså ca 5% lättare...
Till vintern får du uppleva "undret" så får du alla dina svar :)
 

Danda

Välkänd medlem
23 jan 2012
410
0
16
Hofors
Håller med till fullo! Tror inte heller det är mindre förluster i beltdrive. Om remm vore effektivare än kedja så skulle inte biltillverkare som vag gå över till kamkedja i stället för remm, inte med dagens krav på sänkta utsläpp mm.
ursäkta inhoppet men du tror inte det handlar om service syfte när det gäller bilar? eller hur många kamkedjor har du bytt på en bil kontra kamremar?
lär ju finnas mer än en anledning att Polaris väljer att gå ut i produktion med remdrift?
 

FOX rider

Välkänd medlem
10 okt 2006
1.426
9
38
46
Ludvika
ursäkta inhoppet men du tror inte det handlar om service syfte när det gäller bilar? eller hur många kamkedjor har du bytt på en bil kontra kamremar?
lär ju finnas mer än en anledning att Polaris väljer att gå ut i produktion med remdrift?
Då man har bytesintervall på 18000 mil så tror jag inte att det är anledningen. Däremot så handlar allt om låga utsläpp numera och då skulle man knappast använda en konstruktion som går tyngre och därmed ge högre förbrukning och utsläpp. Jag tror att vikten är den största vinsten med beltdrive, och det ger ju en massa olika fördelar. Men mer effekt på mattan tror jag inte på.
 

FOX rider

Välkänd medlem
10 okt 2006
1.426
9
38
46
Ludvika
Kanon, perfekt att få testa "undret"...
Om du är snäll får du testa Tundran:blink1:

Blir kul nästa år, mycket olika maskiner...
Jättekul, får bli en del provkörningar, men vi får nog ha våra 600 maskiner för oss själva tror jag.
 

Chris

Moderator
15 apr 2010
5.213
3
38
Nol
Många gånger är ju sådanahär grejer mer ett "sätt" att sälja nya modeller. Genom att göra en ändring...och det är ju klart att vilket märke det än är så vill dom ju påskina att just deras "lilla" ändring gör stor skillnad :)
 

.Strand.

Välkänd medlem
10 sept 2004
2.194
0
36
Rosvik
Många gånger är ju sådanahär grejer mer ett "sätt" att sälja nya modeller. Genom att göra en ändring...och det är ju klart att vilket märke det än är så vill dom ju påskina att just deras "lilla" ändring gör stor skillnad :)
Precis, håller med. Och även som det inte gör så stor skillnad så säljer det ändå för många tycker ju att det är grymt med verkligen nya lösningar (i skotersammanhang) och "fatta coolt med beltdrive". Tror många tänker så..
 

Anders F

Välkänd medlem
7 maj 2011
602
3
18
Luleå
Precis, håller med. Och även som det inte gör så stor skillnad så säljer det ändå för många tycker ju att det är grymt med verkligen nya lösningar (i skotersammanhang) och "fatta coolt med beltdrive". Tror många tänker så..
Det är helt klart så att förändringar säljer, varför har Artic ökat försäljningen med x00% om det inte vore för bla "ändring till ny modell" och hur skulle Yamaha kunna sälja en Nytro 2013 om man inte kastat på Öhlindämpare för 30 000!?

Dessa förändringar driver utvecklingen framåt till konsumenternas stora glädje! Inte fan skulle vi byta annars och hur kul vore det då??

Nä detta är förjävla bra, mer inovation och utveckling till folket:)
 

monno

Välkänd medlem
16 okt 2010
3.609
94
48
Örnsköldsvik
ED, priset verkar sjunka på BeltDrive remmen för varje gång?:p Tkr du sa 2000 pix senast. Fan 1766 kr är ju som en vanlig variator rem det=) (typ)
 

eron

Välkänd medlem
19 aug 2010
296
1
18
Boden
Man måste kapa orginal fotstegen så bolt on är det inte riktigt. Inte jätte svårt men skulle inte rekomendera att göra det själv om man inte vet vad man ger sig in på.
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.130
958
113
Stora Blåsjön
haha, kul hur olika uppfattar vad bolt on är...
För mig är bolt on att man skruvar lös den gamla delen och skruvar dit en ny eftermarknads del i samma skruvhål. Eller att man nitar fast något i fabriksgjorda nithål.
Så enkla är inte fotstegen att montera så man kan kalla dom bolt on, då man måste både kapa och borra för att få dom på plats.