Polaris 2013

barbiekent

Välkänd medlem
9 jul 2009
456
0
16
Ska plocka mina tänkte jag... Ledegenskaperna skiter jag i.

Man får nog spänna fjädrarna lite extra dock, men det är ju inga problem.
Nej precis, jag skiter också i hur det blir på leden men var lite skeptisk till hur dämparna skulle klara det.
 

egodeus

Välkänd medlem
8 jan 2010
682
0
16
Nej precis, jag skiter också i hur det blir på leden men var lite skeptisk till hur dämparna skulle klara det.
Tog lös fästet nu efter jobbet och en klar skillnad i att dra den över på sidan nu... Misstänker att det tvärgåendestaget kommer slå i kränghämmarfästet på a-armen vid hårt kompression av dämparen dock.

Ska i alla fall testa och ser jag att det blir några märken så får man väl ta lös kränghämmaren helt och hållet. Verkar inte vara så svårt att lirka ut hela axeln.
 

monno

Välkänd medlem
16 okt 2010
3.608
93
48
Örnsköldsvik
Min tolva kortsluter då den dödar, har varit så på alla skotrar jag har träffat på men vem vet det kan ju skilja på nån.
Tror Arctic haft brytande krets nån gång i tiden. Ev. Yamaha också. Men praxis är väl att man kortsluter. 75% av fallen är det väl så.
Och 100% när det gäller Polaris :)
 

mr-cave

Välkänd medlem
17 nov 2010
156
0
6
Gagnef
Kanske dum fråga men vad har era säljare ställt in maskinen på för bränsletyp? 91-non (etanolfri soppa) eller ETH som man ska ställa in då man är osäker. Vi har vad jag vet ingen etanolfri bensin här längre? Min står iaf på 91-non. Tykte det verkade konstigt.
 

egodeus

Välkänd medlem
8 jan 2010
682
0
16
Jag har kört på Non ETH hela tiden med 95 soppa, ska man ändra till eth kanske?
Enligt handlare så är det "ok" att köra nån tank 95 fastän man kör med non-eth-motståndet, men gör man det regelbundet så ska man sätta på rätt motstånd.
 

SeriousSam

Välkänd medlem
9 feb 2009
1.887
2
38
Örnsköldsvik
Jajust, då ska jag ändra det.

Märker man någon skillnad rent effektmässigt, eller ja, någon skillnad överhuvudtaget?

Enligt handlare så är det "ok" att köra nån tank 95 fastän man kör med non-eth-motståndet, men gör man det regelbundet så ska man sätta på rätt motstånd.
 

snopro700

Välkänd medlem
24 nov 2008
471
1
18
Enligt handlare så är det "ok" att köra nån tank 95 fastän man kör med non-eth-motståndet, men gör man det regelbundet så ska man sätta på rätt motstånd.
körde också på non ETH och 95okt hela förra vintern, gick hur bra som helst..
 

egodeus

Välkänd medlem
8 jan 2010
682
0
16
vadå non-ETH?
Det står 91-non eller ETH.
Och vilket motstånd? man ändrar ju det i displayen???
Snurr....
Den jag quotade kör en 12:a och dom har motstånd... nytt för i år är att man gör det i displayen och då gäller det jag svarade dig med :)
 

nikohm

Välkänd medlem
4 jan 2012
632
1
16
Här kommer bild på drive belten efter 8mil körning. Ser perfekt ut men den nöts in rätt bra som ni ser på remresterna

 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.126
956
113
Stora Blåsjön
Tycker det märks skillnad på gången mellan etanolpluggen och ikke med 95oktan soppa.
Provade för första gången att köra med etanolpluggen förra helgen men tyckte att de bludrade lite på mellan registret och gick inte lika bra på toppen. Och när jag bytte tillbaks så blev den normal igen.

Ska inte finnas någon annledning att behöva köra med 98 då det är låg komp och rätt feg tändning på dom.
 

600 cfi

Välkänd medlem
18 dec 2008
542
15
18
norrbotten
Finns ingen anledning att tanka 98! Det enda man får med 98 är risken att få dålig kvalité på bränslet pga väldigt låg omsättning av 98 på mackarna (det säger då mackägarna att det är)! För det är inte många andra än skoteråkarna som tankar 98 nu när alla gamla volvos gått ur tiden....
 

egodeus

Välkänd medlem
8 jan 2010
682
0
16
Finns ingen anledning att tanka 98! Det enda man får med 98 är risken att få dålig kvalité på bränslet pga väldigt låg omsättning av 98 på mackarna (det säger då mackägarna att det är)! För det är inte många andra än skoteråkarna som tankar 98 nu när alla gamla volvos gått ur tiden....
Arctic Cat-motorer knackar rätt hårt om dom inte får 98 i alla fall. Polaris verkar vara betydligt mindre känsliga dock, och det är ju bra.
 

Snöån

Välkänd medlem
14 mar 2006
720
1
16
Dalarna
Arctic Cat-motorer knackar rätt hårt om dom inte får 98 i alla fall. Polaris verkar vara betydligt mindre känsliga dock, och det är ju bra.
hmm vilka AC ?? Körde min -11 m8 på 95 rätt mycket när inget annat fanns att tillgå utan problem eller märkbart försämrad effekt eller att knack sensorn knöla.

tillbaks till POO om ni tar bort krängarn så ta bort allt (2x fästen och axel) då det bara tar nån min finns ingen anledning att ha den där skiten sitta där i onödan. (å ni spar ju vikt :) bara att slida ur axeln när den är släppt och ena sidans fäste borta.