Polaris 2013

fanzy

Välkänd medlem
27 nov 2006
2.335
9
38
Lycksele
IQ600RRSE förstår vart jag vill komma.
Det jag är lite brydd över hur detta klammer skulle hjälpa problemet? den limmade konstruktionen finns ju fortfarande kvar.
Fattar inte hur ett klammer ska kunna hjälpa limningen att bli stadigare? Enda jag kan tänka mig att den hjälper mot är material utmattning. Men då är ju hela nytänket dom haft bara att kasta i soporna.
Hade man önskat om en uppdatering så ville man väl ha en tapp med längre instick och nitad/stetsad.. eller ja.. en -12 axel har ju fungerat förut..
 

Bamsegrill

Välkänd medlem
24 okt 2007
2.374
1
38
Östersund / Stora Blåsjön
IQ600RRSE förstår vart jag vill komma.
Det jag är lite brydd över hur detta klammer skulle hjälpa problemet? den limmade konstruktionen finns ju fortfarande kvar.
Fattar inte hur ett klammer ska kunna hjälpa limningen att bli stadigare? Enda jag kan tänka mig att den hjälper mot är material utmattning. Men då är ju hela nytänket dom haft bara att kasta i soporna.
Hade man önskat om en uppdatering så ville man väl ha en tapp med längre instick och nitad/stetsad.. eller ja.. en -12 axel har ju fungerat förut..
Problemet är inte bara tappen och limningen, tjockleken på godset i själva axeln verkar vara i tunnaste laget... Går hand i hand på nästan alla ras jag sett att änden på axeln fläks upp, men har du klammern där lär det faktiskt hålla betydligt bättre...

Jag ser det som nånting som faktiskt lär förlänga livslängden betydligt men jag vill ändå se en annan axel som är omdesignad och som man får byta till senare. Tveksamt att det blir så men det är tämligen pinsamt att den viktbesparing de har på nya axeln till stor del försvinner med klammern...
 

Tobbe...

Välkänd medlem
2 jan 2006
3.164
5
38
Västernorrland
Med risk för att kasta diesel på elden:

Varför är det svårt att förstå funktionen på klamret..?
Principen är ju exakt densamma som att klämma fast en trädgårdsslang på anslutningen, med den skillnaden att här är det ett sexkantigt rör isf en rund slang.
Jag antar att tills en bättre lösning (läs: en annan lösning) kommer, så är klamret en bra nödlösning för att kunderna ska slippa hänga sin åf då dom inte kan använda sin 140000:- investering.

Klamret klämmer fast hylsan i axeln för att förhindra belastning som i förlängningen överbelastar limmet så det inte orkar hålla kvar axeln i tappen.

Jag gissar att det kommer fungera alldeles utmärkt under en låååång tid eftersom hylsan med all sannolikhet klarar av att spänna ihop/skapa högre friktion mycket mer än vilket lim i världen klarar.
Att man sedan tappat en i mina ögon helt meningslös viktbesparing på X antal gram gämfört med lösningen från MY-12 är en helt annan sak.

Samtidigt ska det sägas: Ja-det är en helt meningslös detalj att spara vikt på-men totalt sett tror jag att det är ganska många "meningslösa" ställen Polaris sparat vikt på dom sista åren för att komma där dom är idag.

Skönt att stå på sidan om och titta på när man slipper drivaxelproblemen måste jag avslutningsvis säga...
;)
 

prormk163

Välkänd medlem
10 jan 2012
1.658
7
16
Pajala
Ja alltså en axel helt i stål så som 2012, det är ju rent utsagt löjligt att ha en limmad tapp i alu bara för att "spara vikt".

Något jag dock reagerar när jag läser denna tråd är allas stenhårda förtroende för vad deras ÅF häver ur sig. För mig är det en självklarhet att ÅF bortförklarar saken med vilka medel som helst för att ge kunden ett betrygande svar även om det i sig inte gör kunden klokare. Man kan ju inte tala illa om den egna produkten, speciellt inte när man har ett produktbolag bakom sig med deras krav.
Den ÅF som rekomenderar konkurrentens produkt framför sin egen säljer inte många maskiner. Sen spelar det ju ingen roll om konkurrentens produkt i slutändan faktist är bättre men har ni någonsin hört eran ÅF säga något sånt? Skulle inte tro det.
I grund och botten är ÅF exakt lika mycket försäljer som den där irriterande telefonförsäljaren som alltid ringer mitt i maten och vill kränga cyklar på vintern och snöslungor vid midsommar..
Jag förstår åxå vad du menar,nu är det ju så att polaris har försökt"spara"vikt på bla.drivaxeln(dumt nog,är ju en så pass viktig sak att det fungerar)blir ett hel..te att få hem maskinen vid ras:Cry:
Men tror inte att åf(kalixmaskiner)denna gång har någon vinning i att säga att det inte är nå problem,däremot sa han att dom INTE har fått någon info.än vad man ska göra,absolut ingen bortförklaring eller dyligt gav han,har fullt förtroende hos dom,har alltid varit raka svar från dom,sen jag börja handla där.

Jag tror att jag&andra polaris ägare i sverige däremot vet mer om vad som är på g.än dom,å som alla vet,hur många%skotrar säljer polaris i sverige?inte är det många,så vi blir ju sist att få uppdateringar&info.via åf/ga.
Sen är ju inte axeltapparna i alu,dom är i stål,däremot axel profilen är i alu.som alla vet så kan man ju inte svetsa alu.mot stål...så limning är enda alt.
Klämman KOMMER att hjälpa som förstärkning,men tycker inte att det är någon slutgiltig lösning,tar hellre den"gammla" axeln isåfall.
Är ju som att använda en kraft hylsa vs.en tunnväggig hylsa på en bult som sitter uti h..vete,vilken spricker först?

Däremot så är ju polaris helt på rätt väg viktmässigt,kapa hekton på flera ställen ger ju kilon i slutändan,man får helt enkelt ta det att det kan bli problem,det man kan bli arg över är ju OM det inte kommer en uppgradering/lösning,skulle alldrig tänka mig en pro rmk med 20kg till,då först hadde man blivit mkt.besviken.
Polaris pro rmk 2014=17Xkg.:bigsmile:
 

Impulze

Medlem
11 feb 2008
46
0
1
Älvsbyn
Konstigt att dom inte vet i Luleå nått, i Piteå så kommer dom börja kalla in skotrar för modifikation i januari.

Sen angående axeln så har ju Polaris konstatera att det är pressningen som inte blivit lyckad. Klammret kommer definitivt funka precis som alla eftermarknadsklammer som redan används. Jag hoppas ändå på att det bara är en tillfällig lösning tills vi ser en ny axel av något slag.


//Matte
 

FOX rider

Välkänd medlem
10 okt 2006
1.426
9
38
46
Ludvika
Vet inte om jag missat nått här, men det verkar som att många tror att axeln kommer att haverera på alla pro rmk förr eller senare. Jag är övertygad om att axeln kommer att hålla på alla maskiner som inte har en felaktigt monterad axel dvs snett inpressad tapp eller dålig limning. Klamret kommer definitivt att förstärka de axlar som är ok. Resten måste så klart bytas ut.
 

prormk163

Välkänd medlem
10 jan 2012
1.658
7
16
Pajala
Nog är ju säkert alu.axeln testad hårt i usa,å har säkert funkat bra,tror inte dom bara ritat den i datorn&satt den i produktion nu i höstas,men såklart en felaktig/wobblande axel lär ju inte hålla länge,men ingen vet ju 100%säkert att en"felfri"alu axel håller i längden,hur ser det ut vid 200mil?därav det flestas orolighet.
På min 12a.är jag inte det minsta orolig över axeln,den typen av"plåtrör"har ju funnits länge&bevisligen funkat,men som Bamsegrill säger,så verkar tjockleken på godset i själva axeln vara lite klent,är ju en hel del kraft&ryck den utsäts för,men klämman lär ju lugna det flesta...
 

AlexA

Välkänd medlem
25 jan 2011
1.356
0
16
Nog är ju säkert alu.axeln testad hårt i usa,å har säkert funkat bra,tror inte dom bara ritat den i datorn&satt den i produktion nu i höstas...
en bekant har nyligen dragit över till canada, som alla andra vintrar .. veckan innan hittade han en begagnad pro -13, men hans kompisar "over there" som skulle hämta den åt honom bad han köpa en -12 istället eftersom dom haft problem med drivaxlar och remdriften hela förra vintern på deras -13 maskiner ..
så ingen kan säga att polaris inte vetat om detta ...
 

prormk163

Välkänd medlem
10 jan 2012
1.658
7
16
Pajala
en bekant har nyligen dragit över till canada, som alla andra vintrar .. veckan innan hittade han en begagnad pro -13, men hans kompisar "over there" som skulle hämta den åt honom bad han köpa en -12 istället eftersom dom haft problem med drivaxlar och remdriften hela förra vintern på deras -13 maskiner ..
så ingen kan säga att polaris inte vetat om detta ...
Hahaha...den var bra,stämmer säkert:whistle:
 

shagwell

Välkänd medlem
17 jan 2011
1.202
0
16
luleå
Han kanske skrev lite snabbt där... Förra vintern är väl knepigt, men helt klart så har dom haft både snösäsong och skotrar innan oss. Men visst, förra vintern var väl att ta i.
 

mange .

Välkänd medlem
14 feb 2007
248
2
16
sundsvall
Idag blev det 7mil på rmk´n och inga problem, men det här är nog den vassate 800an jag haft jävlar vad den går och då har jag inte rotat i variatorerna än fan va kuuul.....
 

Monumento

Välkänd medlem
21 jul 2008
1.233
4
38
Norra Sverige
Måste fått till dem bra till i år, tyckte min gick åligt första milen i fjol.

Finns väll en hel del folk som får "sponsor" från staterna som åkte en "-13" Pro ifjol
 

barbiekent

Välkänd medlem
9 jul 2009
456
0
16
Jag har ett problem som jag sitter och funderar ständigt över. Jag har åkt 15 mil på min Pro -13 nu och både axeln och QD-remmen håller fortfarande, eller ja, jag tror det iaf. Jag har inte öppnat kåporna än så tror ni jag blivit pålurad en -12 med yttre utseende som en -13?

Nej men skämt åsido, tror ni verkligen att konstruktionen är så dålig på axeln så den kommer ryka förr eller senare? Efter garantin gått ut vill man ju verkligen inte ha något haveri.
 

AlexA

Välkänd medlem
25 jan 2011
1.356
0
16
Nej dom körde den redan förra året, som ni säkert vet finns det folk där borta som kör maskinerna ett år innan oss andra så jag har inte skrivit fel!

Om dom nu kört dom exakt en hel säsong ska jag låta vara osagt, men dom hade iaf sagt "problem hela säsongen" och därför rekommenderat en -13.. sen får vi väl tolka "hela säsongen" som vi själva vill...

Edit: med hela säsongen tar jag för givet att det är förra säsongen han menar, och han säger själv att dom fått köra nya maskinen innan alla andra!
För är det så jävla illa att dom bara kört maskinen några veckor ,på sin höjd då detta utspelade sig för ca 3veckor sen, och redan haft så mycket problem att dom rekommenderar honom en 12a så tycker jag jävligt synd om er som lagt ut ~130'000kr på denna maskin!
 

San_Andreas

Välkänd medlem
22 jan 2010
348
1
16
Skell-Hell
Jag å två till var in till (säkert en massa fler åxå) vår ÅF idag iaf å bytte vikter från 62/10 till 68/10 som det ska vara iaf.. Kan ju förklara övervarningen som var på den.. Kolla upp så det är gjort på era.. lätt hänt att det är missat..
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.123
954
113
Stora Blåsjön
Jag å två till var in till (säkert en massa fler åxå) vår ÅF idag iaf å bytte vikter från 62/10 till 68/10 som det ska vara iaf.. Kan ju förklara övervarningen som var på den.. Kolla upp så det är gjort på era.. lätt hänt att det är missat..
Detta är ju rent slarv av din ÅF, 62g vikterna ska ju bytas direkt till 68g vid leverans service.
 

AlexA

Välkänd medlem
25 jan 2011
1.356
0
16
Jag å två till var in till (säkert en massa fler åxå) vår ÅF idag iaf å bytte vikter från 62/10 till 68/10 som det ska vara iaf.. Kan ju förklara övervarningen som var på den.. Kolla upp så det är gjort på era.. lätt hänt att det är missat..
Kanske är förklaringen till att kompisens maskin också övervarar runt 8450cirkus, kanske dags att be han kolla upp det innan han beställer ett variatorkitt:)
Förmodligen köpt från samma firma om Skell-hell nu står för Skellefteå:)