Ja alltså en axel helt i stål så som 2012, det är ju rent utsagt löjligt att ha en limmad tapp i alu bara för att "spara vikt".
Något jag dock reagerar när jag läser denna tråd är allas stenhårda förtroende för vad deras ÅF häver ur sig. För mig är det en självklarhet att ÅF bortförklarar saken med vilka medel som helst för att ge kunden ett betrygande svar även om det i sig inte gör kunden klokare. Man kan ju inte tala illa om den egna produkten, speciellt inte när man har ett produktbolag bakom sig med deras krav.
Den ÅF som rekomenderar konkurrentens produkt framför sin egen säljer inte många maskiner. Sen spelar det ju ingen roll om konkurrentens produkt i slutändan faktist är bättre men har ni någonsin hört eran ÅF säga något sånt? Skulle inte tro det.
I grund och botten är ÅF exakt lika mycket försäljer som den där irriterande telefonförsäljaren som alltid ringer mitt i maten och vill kränga cyklar på vintern och snöslungor vid midsommar..
Jag förstår åxå vad du menar,nu är det ju så att polaris har försökt"spara"vikt på bla.drivaxeln(dumt nog,är ju en så pass viktig sak att det fungerar)blir ett hel..te att få hem maskinen vid ras:Cry:
Men tror inte att åf(kalixmaskiner)denna gång har någon vinning i att säga att det inte är nå problem,däremot sa han att dom INTE har fått någon info.än vad man ska göra,absolut ingen bortförklaring eller dyligt gav han,har fullt förtroende hos dom,har alltid varit raka svar från dom,sen jag börja handla där.
Jag tror att jag&andra polaris ägare i sverige däremot vet mer om vad som är på g.än dom,å som alla vet,hur många%skotrar säljer polaris i sverige?inte är det många,så vi blir ju sist att få uppdateringar&info.via åf/ga.
Sen är ju inte axeltapparna i alu,dom är i stål,däremot axel profilen är i alu.som alla vet så kan man ju inte svetsa alu.mot stål...så limning är enda alt.
Klämman KOMMER att hjälpa som förstärkning,men tycker inte att det är någon slutgiltig lösning,tar hellre den"gammla" axeln isåfall.
Är ju som att använda en kraft hylsa vs.en tunnväggig hylsa på en bult som sitter uti h..vete,vilken spricker först?
Däremot så är ju polaris helt på rätt väg viktmässigt,kapa hekton på flera ställen ger ju kilon i slutändan,man får helt enkelt ta det att det kan bli problem,det man kan bli arg över är ju OM det inte kommer en uppgradering/lösning,skulle alldrig tänka mig en pro rmk med 20kg till,då först hadde man blivit mkt.besviken.
Polaris pro rmk 2014=17Xkg.:bigsmile: