Polaris 2013

KalleT

Välkänd medlem
8 nov 2008
2.350
3
38
Frösön/Rönnöfors/Offerdal
då är den felmonterad sörrö,backjobb,såg en annan variant av klämmor,den monteras på liknande vis men den träddes på så den inte kunde krypa för långt in,va nå eftermarknads tjaffs,själv så har man en assaultaxel som funkar perfekt,
fick ett annat fel på min idag,oljeläckage nånstans vid behållaren så jag har olja överallt i motorutrymmet och variatorer samt att givaren på gasen muppade sig
 

prormk163

Välkänd medlem
10 jan 2012
1.658
7
16
Pajala
Den sitter så från service av ÅF, har fått en ditsatt jag också av samma ÅF och den sitter likadant som på den trasiga axeln.
Med klämman så monterad,så kunde man ju lika kört utan den,har du känt på den så att den inte är lös?dvs.att den går att skjuta fram&tillbax i sidled?undra om din åf.s mekaniker inte kan läsa instruktioner:unsure:far tillbax å gnäll lite:bigsmile:
 

HenkeEdge

Välkänd medlem
18 jan 2006
1.754
0
36
Sandviken
Den sitter så från service av ÅF, har fått en ditsatt jag också av samma ÅF och den sitter likadant som på den trasiga axeln.
Så den där trasiga-axeln på bilden, det var alltså inte kraften som flyttat klämman?

Om den inte sitter längst ut mot skarven på din, flytta den längre ut isåfall. Den skulle dras med något visst moment med (i två steg). Jag och en polare fick våra förstärkningar så vi kunde montera dom själva före vi skulle till Jorm.
 

barbiekent

Välkänd medlem
9 jul 2009
456
0
16
Så den där trasiga-axeln på bilden, det var alltså inte kraften som flyttat klämman?

Om den inte sitter längst ut mot skarven på din, flytta den längre ut isåfall. Den skulle dras med något visst moment med (i två steg). Jag och en polare fick våra förstärkningar så vi kunde montera dom själva före vi skulle till Jorm.
Den har inte flyttats utan den blev ditsatt så. Min sitter likadant. Dock rensade han en QD-rem efter några mil, typ 10, och jag har åkt över 50 mil utan några problem och utan klämma.

Monterade du med ett visst moment och i så fall vilket? Vore bra om jag kunde flytta den själv för jag har en bit till min ÅF så sparar helst den resan.
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.123
954
113
Stora Blåsjön
Monterade du med ett visst moment och i så fall vilket? Vore bra om jag kunde flytta den själv för jag har en bit till min ÅF så sparar helst den resan.
Från instruktionen:
7. Torque bolts in 2 steps.
Step 1: Tighten bolts finger tight, approximately to 5 ft. lbs. (6.7 Nm) and check for an equal gap on both sides of the collar.
Step 2: Torque bolts to 25 ft. lbs. (33.8 Nm) and check for equal gap.

Kom ihåg att applicera ny Loctite 243 eller liknande på gängorna först!
 

Snöån

Välkänd medlem
14 mar 2006
720
1
16
Dalarna
men va fan är ju inte direkt svårt att montera denna klämma å ligger ju en instruktion i varje låda med klammer så denna handlare/mek måste ju vara totalt kass.

Å gasbrytaren är bara att koppla ur direkt.. det gjorde inte jag utan åkte 20 mil å nu när vi kolla i datorn så hade jag 86 felkoder på just gasbrytaren :)
 

prormk163

Välkänd medlem
10 jan 2012
1.658
7
16
Pajala
Är det själva"brytaren"som är skit?eller är det för mkt.spel på wiren?konstigt att dom inte funkar på polarisarna idag,har haft ett flertal både gamla&nya,nån begad.har krånglat vid köp,men har alltid justerat in wiren&har inte haft nå bekymmer efter det,men kanske man får kolla upp det bättre,vill ju inte ha"skit"fel på skotern:bigsmile:
 

HenkeEdge

Välkänd medlem
18 jan 2006
1.754
0
36
Sandviken
Den har inte flyttats utan den blev ditsatt så. Min sitter likadant. Dock rensade han en QD-rem efter några mil, typ 10, och jag har åkt över 50 mil utan några problem och utan klämma.

Monterade du med ett visst moment och i så fall vilket? Vore bra om jag kunde flytta den själv för jag har en bit till min ÅF så sparar helst den resan.
Asker hade siffrorna, själv kastade jag kartongen och papperet som var med.
Jo, vi momentdrog våra. Var lite bökigt att komma åt bara då skruvskallarna är åt olika håll så underlättar att vara två så en kan snurra lite på mattan.
 

larsson88

Välkänd medlem
23 feb 2012
354
0
16
Piteå
Berätta gärna hur den upplevs med 3g längst in samt vad du kör med för primär och sekundärfjäder..
Stor skillnad på hur den matar på det lilla jag har hunnit köra, den matar på mkt hårdare nu med MTX-vikter. Jag kör Team 165/327 Almond i primären och original i sekundären än så länge. Ligger lite högt i varv här vid kusten, men misstänker att det kommer vara perfekt för körning lite högre upp där jag gör all seriös körning.
 

ChrisGoransson

Välkänd medlem
6 dec 2009
636
1
16
för nära kusten
Ni som bytt till zbroz armar, vet nån av er vad armarna kostar styck? Behöver en undre av nya modellen. Blev sjukt besviken då jag målat upp en bild av att dom ska klara mer än original, tveksamt med facit i hand..... 7 mil hann jag. Kulan tryckt bakåt och uppfläkt/sprucken förstärkning i svetsen (som känns jävligt tveksam) var det inte Just detta med att kulan trycks bakåt som dom gamla armarna hade problem med som ska vara åtgärdat på nya?
 

psike

Välkänd medlem
20 sept 2009
1.456
2
38
Skellefteå
Stor skillnad på hur den matar på det lilla jag har hunnit köra, den matar på mkt hårdare nu med MTX-vikter. Jag kör Team 165/327 Almond i primären och original i sekundären än så länge. Ligger lite högt i varv här vid kusten, men misstänker att det kommer vara perfekt för körning lite högre upp där jag gör all seriös körning.
Kör som ovan också, vet inte om jag upplevde JÄTTEskillnad, men känns bättre iaf. Blev aldrig att jag bytte maskin med en std även om tillfälle fanns.

Körde i Arvidsjaur, "halvvägs" till fjällen och hade varvräknade på 8200-8400 så ev kan man kanske lasta på en smula till, men skulle kännas jäkligt störigt om det börjar undervarva när man är på rätt höjd (1000möh) om två veckor...