skrovlig kolv efter körning

beckvall

Välkänd medlem
4 maj 2010
778
0
16
sundsvall
Om du har exakt samma vinkel som kolvdomen eller org vinkel har du ett problem där! Minst 1,2grader större vinkel än kolvdomen måste det vara. Under 1,2gr funkar inte bra hur man än gör toppen i övrigt. Ju mer kompförhållande man tänkt köra dessto brantare vinkel typ 1,5-1,7gr.

Obs utan att räkna på vare sig flamfarter eller andra faktorer höftar jag ur mig en ungefärlig (blågissning hehe)

Kompförhållandet bör ner till 11,7-1 till 12-1 funkar "förmodligen" sätt squishvinkeln runt 1,4gr mer än själva kolvdomen. Tändläget i standardläge.

Då borde den klara 95okt och gå bra på alla sätt
jag tackar för det och ska testa det! =)
 

beckvall

Välkänd medlem
4 maj 2010
778
0
16
sundsvall
nu är topparna svarvade till mer än 2 grader större vinkel. och suiss på 1,7mm och aningen lägre kompförhållande. och nu spikar den bra mycke mer! och vill knappt gå... nån som har en ide?
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.825
860
113
Kramfors
http://www.youtube.com/watch?v=CRoTTeLXtPA&feature=youtu.be någon som kan säga nått av dehär? såhär vart den efter topparna och efter en mils körning så gick den såhär när ja skulle åka igen
Med så stor vinkel på squishen och våldsam klämspalt o mindre kompförhållande kan den inte spika. Då måste det vara allvarlig brist på bränsle eller igensatt avgasrör. Kolla om du vikit ihop utblåset mot någ stubbe eller liknande.
 

beckvall

Välkänd medlem
4 maj 2010
778
0
16
sundsvall
nej utblås och pipa är som de ska. och båda stiften är fin blandning oboy brunt. kan kolvarna bli så slitna att den blir såhär?
 

beckvall

Välkänd medlem
4 maj 2010
778
0
16
sundsvall
och hur pass stort kolvglapp är tillåtet? har runt 1-1,5 nu. och ta man tag i kolvkjolen när kolven är i loppet så kan man flytta den rätt mycke.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.825
860
113
Kramfors
och hur pass stort kolvglapp är tillåtet? har runt 1-1,5 nu. och ta man tag i kolvkjolen när kolven är i loppet så kan man flytta den rätt mycke.
Hoppas du inte menar 1 till 1,5mm glapp??!!
Jag vet inte exakt glappet mot ditt borr men i närheten av 0,6 tiondelar bör det vara. Ringgapet säger ju en hel del om hur rätt kolvar du har om de kommer ur samma kartong,, 0,15 till 0,40 bladmått är normalt vid nya till lite slitena ringar på runt 76mm borr.
 

beckvall

Välkänd medlem
4 maj 2010
778
0
16
sundsvall
ja kolven flardrar runt dom måtten. ska ut och mäta nu för att va exakt! men och mer mer test och undersökning, så är de bara den högra cylindern som går fett (rinner olja/bensin) har kolla förgasarna, stiften avgasrör burk. kollat på kolvarna genom insug och avgasport. dom är slitna men ser inga sprickor.

ska även ta ett komp test. kan man spika sönder en kolv utan att de blir hål?
vänster cylinder 0,75 kolvglapp 9,2 kg komp
höger cylinder 0,85 kolvglapp. 9.9 kg komp
 
Last edited:

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.825
860
113
Kramfors
ja kolven flardrar runt dom måtten. ska ut och mäta nu för att va exakt! men och mer mer test och undersökning, så är de bara den högra cylindern som går fett (rinner olja/bensin) har kolla förgasarna, stiften avgasrör burk. kollat på kolvarna genom insug och avgasport. dom är slitna men ser inga sprickor.

ska även ta ett komp test. kan man spika sönder en kolv utan att de blir hål?
vänster cylinder 0,75 kolvglapp
höger cylinder 0,85 kolvglapp.
Jag hoppas du menar 0,75 av 1 tiondel!! För om du har uppimot 1mm (8,5 tiondelar) är det otroligt att den ens går.

0,85 av en tiondels mm är även det ett stort mått och kan ev vara slut enligt verkstasbok. Men den borde gå riktigt bra om vi nu talar om mått under tiondelen. 0,8 av en tiondel spel kör man normalt på större fyrtaktshojar och bilar med borr på 100mm. Det går åka nästan 1 tiondels glapp även mot ditt borr men kolven löper större risk att spricka så det rek inte.

Man kan spika sönder en kolv längst ut ,typ smälter i ytterkant.
 

beckvall

Välkänd medlem
4 maj 2010
778
0
16
sundsvall
oj då. jag körde motorn i tdc och mätte mot cylinderväggen. eller menar ni gappet mellan ringen och cylindern?

och jag börja fundera om de kan vara tändningen? den varvar fint till de blir belastning på den 4100rpm då variatorn slår ihop.

och det är endast den högra cylindern som inte går vad jag tror. då den kolvdomen och toppen är renspolade. men när den står på tomgång blir de sotigt,
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.245
1.084
113
Stora Blåsjön
aha då lät det lite mer normalt med kolvglappet. För det är inte längst upp på kolven man mäter detta för kolven är konisk och smalast längst upp vid kolvringarna.
 

bcool

Välkänd medlem
20 mar 2008
5.277
5
38
Luleå
Kan membranet i soppapumpen ha gått, så att den sörplar soppa genom vaccumslangen direkt till höger vevhus? Du måste ha nåt soppaproblem då den spolar kolven ren.
 

beckvall

Välkänd medlem
4 maj 2010
778
0
16
sundsvall
aha då lät det lite mer normalt med kolvglappet. För det är inte längst upp på kolven man mäter detta för kolven är konisk och smalast längst upp vid kolvringarna.
okej vad bra =)

Kan membranet i soppapumpen ha gått, så att den sörplar soppa genom vaccumslangen direkt till höger vevhus? Du måste ha nåt soppaproblem då den spolar kolven ren.
den är det inte. då de är den sidan som går rent =)
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.825
860
113
Kramfors
Kolvspelet såg helt ok ut på filmen. Det mäts normalt med micrometer med kolven lös och en bit ner på kolven . De flesta kolvar har smalare mått ovan första kolvring för det blit hetast där = utvidgar sig mer där än på övriga kolven.

Den renspolade sidan kan mycket väl vara som bcoll säger = pumpmembranet i soppapumpen. Kolla om vevhuskompslangen som driver pumpen kommer från den renspolade kolvens sida så finns changsen.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.825
860
113
Kramfors
det är den sidan som är normal som den slangen sitter på. så det har jag lite svårt att tro.
OK . Kolla även att reedventilerna ser ut att täta bra. Rengör förgasarna med extra täthetskoll av nålventilen & check av flotörhöj.

Om du misstänker elfel leta åt mätvärden för statorn och ohmmät den.
Om mätvärdena är ok tjuvkoppla bort alla dödare för att utesluta dem.
 

beckvall

Välkänd medlem
4 maj 2010
778
0
16
sundsvall
OK . Kolla även att reedventilerna ser ut att täta bra. Rengör förgasarna med extra täthetskoll av nålventilen & check av flotörhöj.

Om du misstänker elfel leta åt mätvärden för statorn och ohmmät den.
Om mätvärdena är ok tjuvkoppla bort alla dödare för att utesluta dem.
motorn är kolvstyrd så reeds kan uterslutas, men kan tändspolar bli dåliga eller är dom hel eller trasig?

om inte nålen tätar ska inte förgasarna flöda då? (mikuni TM40) fasst det ska jag ändå kolla! =) och även kolla genom elen. har arctic slutande eller brytande dödar krets?
 

Neko

Välkänd medlem
5 jun 2011
458
2
18
På din borde det vara brytande dödarkrets, dvs. systemet måste vara slutet för att skotern ska tända. Prova enkelt genom att dra isär 4-vägs kontakten som kommer från motorn och kolla sen gnista, ingen gnista = slutet system och om du har gnista så är det öppet system.