Svårkörd

andheex11

Välkänd medlem
15 okt 2010
344
1
16
rättvik
JAg har en nytro 153" och det är min andra skoter efter en kort viper... Jag tycker nytron är väldigt svårkörd för mig överlag. Är nytron en svårkörd skoter? Har lite ångest om jag ska byta till en boondocker nästa år. Ska tilläggas att jag inte kört mycket mer än 250-300 mil totalt på vipern och nytron.
 

sx_viper

Välkänd medlem
6 apr 2009
649
2
18
sätt skidorna på smalaste inställningen då blir den mycket smidigare i pudret iaf
 

Tobbe...

Välkänd medlem
2 jan 2006
3.164
5
38
Västernorrland
Mycket beror på hur fjädringen är inställd.
Men, ja-det är en skoter som kräver att man berättar vem som bestämmer. ;-)
Hur funkar den? Vill den bara gå upp på en skida i svängarna? Ne rvös när det är spårigt?

Kolla bland dom översta trådarna i den här avdelningen så ska det finnas en länk till ett youtubeklipp där dom ganska pedagogiskt går igenom hur du ska justera fjädringen för att den ska passa dig.
 

Stargym

Medlem
19 feb 2012
46
1
1
Min Nytro MTX betedde sig mycket nervöst i början av säsongen. När jag mätte skidorna så hade den tou in istället för toe out. Justerade och sedan blev det en helt annan skoter. Sedan ska man byta olja i stötdämparna, helst en gång per år. Alu-dämpare suger åt sig fukt och dämpar inget när det är kallt.
 

Eliminator

Välkänd medlem
6 feb 2006
1.120
0
36
Sundsvall
De gånger jag har provat Mtx (har själv xtx) så upplevs den väldigt stabil att klättra brant med, dock märks längden av negativt då den är lite bökigare att vrida runt där det är snävt eller när du burkar. Skidresen blir mer moderata med den längre modellen (på gott och ont)
 

Yamaha.Srx.700

Välkänd medlem
14 apr 2009
2.224
0
36
Överkalix
Jag uppriktigt sagt hatade nytron första gångerna jag körde den, spelade ingen roll vilken modell heller då jag testat rtx, xtx och x-ride

Men när man fått lite mil bakom styret på den så börjar jag faktiskt gilla den. Styrstångens placering klagade jag mest på först då det kändes hel skumt att svänga med den, men efter att jag vant mig så tycker jag det är riktigt bra. Sen upplevde jag den också som svår att hantera i början men som Tobbe säger man måste kunna bestämma över skotern för att styra den dit man vill.
 

andheex11

Välkänd medlem
15 okt 2010
344
1
16
rättvik
hur sätter jag skidorna på smalaste inställningen då ? Asså jag vet inte har inte så mkt erfarenhet men jag tycker han känns tungstyrd,svår att burka med. Aa helt enkelt som jag har tagit mig lite vatten över huvudet. Därför funderare jag på att köra boondocker nästa år....Ska tilläggas att innan jag la på förlängningen så var det är en xtx så jag kör nu alltså en förlängd xtx....
 

Mhjax

Välkänd medlem
27 mar 2005
630
0
16
Jag kan hålla med dig i de du säger en Nytro är rätt svårkörd iallafall om det är besväligt tycker jag iallafall!

Kommer från ett ett lättkört ledlok aka Arcticcar F8, denna var mycket lätt körd i jämförelse med Nytron!

Prova juster de du kan dämpare o skidor o testa dig fram!

Om inget passar byt skoter..
 

Stargym

Medlem
19 feb 2012
46
1
1
Beror på erfarenhet och var man kör. Om man ska krångla i skogen, har uppförsbacke och en lätt imma i glasen är det svårt. Det verkar inte vara något fel på Nytron om man tittar på hur David Mach Z kör.
 

polarisindy400

Välkänd medlem
11 jan 2009
3.386
16
38
piteå
Beror på erfarenhet och var man kör. Om man ska krångla i skogen, har uppförsbacke och en lätt imma i glasen är det svårt. Det verkar inte vara något fel på Nytron om man tittar på hur David Mach Z kör.

kan ju faktiskt vara så att David Mach Z kan köra också. tror mer på det än att nytron skulle vara lättkörd
 

edvinsjolund

Välkänd medlem
8 jan 2006
5.598
4
36
41
Roknäs
Beror på erfarenhet och var man kör. Om man ska krångla i skogen, har uppförsbacke och en lätt imma i glasen är det svårt. Det verkar inte vara något fel på Nytron om man tittar på hur David Mach Z kör.
Nej. Nytron är tungkörd, punkt.
 

Mikael S

Välkänd medlem
13 dec 2010
134
0
6
Gävle
Gick också från en Viper till en Nytro (turbo). Tyckte också den kändes svårkörd första svängarna i år men nu har jag börjat vänja mig och visst får jag använda mer kraft än jag fick på vipern när jag ska leka men det är bara en vanesak, det skiljer trots allt 40 kilo mellan den och en RMK t.ex (24kg mot boondocker)

I mitt fall väljer jag Yamaha för att få den överlägsna kvaliten samt få möljighet till riktig effekt med turbokit, en 2-taktare är för trött för min smak så då var valet enkelt :)
 

Mr_Ed

Välkänd medlem
2 mar 2008
358
0
16
Tycker fan att min Xtx är lättare o böka runt med än polarens freerajd visst man måste köra in sig på den men så är det väll med alla modeller.
 

Eliminator

Välkänd medlem
6 feb 2006
1.120
0
36
Sundsvall
hur sätter jag skidorna på smalaste inställningen då ? Asså jag vet inte har inte så mkt erfarenhet men jag tycker han känns tungstyrd,svår att burka med. Aa helt enkelt som jag har tagit mig lite vatten över huvudet. Därför funderare jag på att köra boondocker nästa år....Ska tilläggas att innan jag la på förlängningen så var det är en xtx så jag kör nu alltså en förlängd xtx....
Ta bort sprinten och skruva loss bulten som går igenom skidan, sedan flyttar du alla distanserna till insidan på skidan (så den hamnar så långt in det går dvs) och skruvar dit allt igen, tänk på att det sitter 2st tunna brickor på insidan, dom ska alltid sitta längst ut mot plasten.
 

Lindhaga

Välkänd medlem
19 okt 2009
1.358
1
16
Och Polaris mekar man bara med, punkt.

Tycker inte min Mtx är svårkörd, visst den känns tyngre än t.ex. Lynx boondocker men ngn markant skillnad tycker jag inte.
 

Stargym

Medlem
19 feb 2012
46
1
1
Känner man någon skillnad mellan fulltankad Ski-Doo versus 10 liter kvar i tanken? Det är en viktskillnad på 24 kg. Jag har inte känt av det i alla fall.

Jag tycker att det har blivit en överdriven jakt på viktminskning som leder till att hållfastheten blir sämre. På en del skotrar spricker fotstegen, A-armar tål inte smällar, osv. Det blir ju så när kunderna tittar blint på vikten hela tiden och tillverkarna försöker tillmötesgå önskningarna. Tycker att det är skönt att Yamaha fortsätter att bygga stabila skotrar som tål stryk.

För att få en bättre känsla i skotern testa olika spårvidder, är stötdämparna ok?, mattan ok?, osv. Sedan beror det förstås på hur duktig man är på att köra och var man kör.
 

Mhjax

Välkänd medlem
27 mar 2005
630
0
16
Men monterar du SLP skidor kan du inte justera spårvidden längre tror ja inte iallafall! ;D

Montera ett OFT Reloct på min och SLP skidor och styr gör den som ett "#¤%& bara man orkar styra :D
 

andheex11

Välkänd medlem
15 okt 2010
344
1
16
rättvik
Boondockern väger väl runt 220kg och nytron 270kg ? det blir en skillnad på 50kg ? Nån som gått från nyto till boondocker ? känns som det skulle vara en lättare skoter att hantera än nytron. Iaf för mig som inte kört sedan barnsben
 

Lindhaga

Välkänd medlem
19 okt 2009
1.358
1
16
Boondockern väger väl runt 220kg och nytron 270kg ? det blir en skillnad på 50kg ? Nån som gått från nyto till boondocker ? känns som det skulle vara en lättare skoter att hantera än nytron. Iaf för mig som inte kört sedan barnsben
Nytro XTX torrvikt 246 kg . Boondocker 800 e-tec torrvikt 218. Skiljer alltså 28 kg mellan dem i torrvikt.

Nytrons 270kg vikt som du säger är tankade och klart. Boondocker 218kg+ 31kg (39 liter bensin , olja tillkommer dock) = 249 kg

Tjänstevikt
Nytro 270 kg
Boondocker 249 kg

21 kg skillnad mellan dem om man skall räkna på torrvikt + fulltank i både.

Men 21 kg mer kvalitet kanske kan vara något att ha ute på fjället...
 

Stargym

Medlem
19 feb 2012
46
1
1
Boondockern väger väl runt 220kg och nytron 270kg ? det blir en skillnad på 50kg ? Nån som gått från nyto till boondocker ? känns som det skulle vara en lättare skoter att hantera än nytron. Iaf för mig som inte kört sedan barnsben
Torrvikten för en Boondocker är 220 kg. Med full tank, olja och kylarvätska borde den ligga på cirka 258 kg. Min MTX ska väga 280 kg fulltankad och klar. XTX väger troligen omkring 270 kg.