Arctic Cat 2013

Niro

Välkänd medlem
11 dec 2008
228
0
16
Kilaforsfjäll
Du åkte pro förr va? Vad fick dig att byta?


Nu tycker jag att ni ska välkommna mig till Arcticgänget.
Jag och Brorsan köpte varsin M800 -13 i veckan.

Problem:
Tvekningar, jag höll på att flyga över styret en gång.
Svårstartade när dom är varma, man måste gasa.
Det är ganska jobbigt då dom är så tungdragna.
Styrutslaget är inte bra.

Det verkar också gå åt en hel del soppa men det hade jag räknat med.. :)
 

gälk

Välkänd medlem
9 mar 2012
1.114
4
38
gve
en snabb gissning kanske han blev less när motorn på pron kastade in handduken, även switchbacken han hade åt väl lite rem? samt less på lokala ÅF? Kan man gissa iaf efter man läst på forumet.
 

camata

Välkänd medlem
25 okt 2005
3.870
9
38
Nog ska det väl ändå vara möjligt att få tillbaks 12ans map? Och således även få den i 13-maskinerna?
12-mapen å 3.5 graders kil var grejer, det!
Nu är det bara "böl, blöö" mest hela tiden, svårtstartad och minst en halvliter mer per mil.
 

edvinsjolund

Välkänd medlem
8 jan 2006
5.598
4
36
41
Roknäs
Du åkte pro förr va? Vad fick dig att byta?
en snabb gissning kanske han blev less när motorn på pron kastade in handduken, även switchbacken han hade åt väl lite rem? samt less på lokala ÅF? Kan man gissa iaf efter man läst på forumet.
Något åt det hållet, ja.
Plus att Ronny på Navis var duktig på att övertala. :)

Nog ska det väl ändå vara möjligt att få tillbaks 12ans map? Och således även få den i 13-maskinerna?
12-mapen å 3.5 graders kil var grejer, det!
Nu är det bara "böl, blöö" mest hela tiden, svårtstartad och minst en halvliter mer per mil.
Ny mapp är på gång hörde jag!
 

camata

Välkänd medlem
25 okt 2005
3.870
9
38
Ny mapp är på gång hörde jag!
Ungefär den här tiden förra året fick jag höra det från vår gemensamma ÅF och min motfråga var direkt "Vadå, till hösten eller?" och som svar fick jag ett ansiktsuttryck med nickning som var mer jakande än nekande. Och det stämde ju..!
 

edvinsjolund

Välkänd medlem
8 jan 2006
5.598
4
36
41
Roknäs
Jag har fått för mig att remmarna på A-c -12 och -13 brukar explodera i småbitar.
Min har gått rakt av istället, har ni varit med om det?

 

Tokig

Välkänd medlem
1 jan 2000
698
1
18
Västerbotten
Efter ca 15 Remmar totalt på mina -12:a och -13 har jag aldrig fått en som har gått rakt av faktiskt.

Bara att reklamera! Hur många mil höll den?
 

edvinsjolund

Välkänd medlem
8 jan 2006
5.598
4
36
41
Roknäs
Efter ca 15 Remmar totalt på mina -12:a och -13 har jag aldrig fått en som har gått rakt av faktiskt.

Bara att reklamera! Hur många mil höll den?
Jag trodde nog att det var ovanligt.
Jag såg ett jack i den när jag justerade remspänningen så det verkar som materialfel i mina okunniga ögon.
16 mil fick jag ut på den.
 

robin-_-

Välkänd medlem
22 nov 2004
853
5
18
36
innan mina variatorer var korrekt linjerade (felade 2mm) så gick dom av sådär, efter linjeringen av dom så blir det småbitar..
 

Thincan

Välkänd medlem
11 jan 2010
190
2
18
har någon nå bra tips på hur man ska få variatorena att spela som de ska och man får bra antal mil ur dom och en bra presterande maskin... eller om ni vill lista vad bi har prova för att försöka fixa det... jag har monterat ett mds variatorkit, det gav en bättre svarande maskin men livslängden på remmar suger fortfarande å 2,6k styck svider det...

Hur kollar man linjerisering av variatorerna på dessa maskiner?
 

k-len

Välkänd medlem
12 jul 2005
8.891
38
48
36
mellansel
www.skoterlon.nu
Åkte 153 mil på min första rem, den for i helgen. Tror nog jag tagit mig 150 mil till om det inye vore för att sekundären delade på sig och kastade av remmen/tog stora tuggor av den.

Tips: kolla upp sekundären...
 

Tokig

Välkänd medlem
1 jan 2000
698
1
18
Västerbotten
har någon nå bra tips på hur man ska få variatorena att spela som de ska och man får bra antal mil ur dom och en bra presterande maskin... eller om ni vill lista vad bi har prova för att försöka fixa det... jag har monterat ett mds variatorkit, det gav en bättre svarande maskin men livslängden på remmar suger fortfarande å 2,6k styck svider det...

Hur kollar man linjerisering av variatorerna på dessa maskiner?
Hur långt tar du dig på remmen??!?

Mina håller ca 15-20 mil. Oacceptabelt = Man pröjsar INTE remmarna. Bara att reklamera!!!
 

AlexA

Välkänd medlem
25 jan 2011
1.356
0
16
Titta om ni ser spår av att remmen tagit i någon chassiedel eller insida av remskydd, kolla även efter märken på utsida av remmen..
 

Vidgren

Välkänd medlem
15 sept 2006
7.352
40
48
47
Piteå
Min gamla Skidoo Mach nånting kördes då tre år och många mil utan ett enda rembyte.....

Dock bara en 583 och ingen högkamsmatta men 120 kilo förare !
Och mina foppatofflor höll en hel sommar trots att jag släpar fötterna efter mig när jag går.

Your point?
 

Tobbe...

Välkänd medlem
2 jan 2006
3.164
5
38
Västernorrland
Min gamla Skidoo Mach nånting kördes då tre år och många mil utan ett enda rembyte.....

Dock bara en 583 och ingen högkamsmatta men 120 kilo förare !
Remmen på morsans skoter byttes aldrig, nästan 400 mil och tolv år på originalremmen innan skotern såldes-med stor sannolikhet går den på samma rem fortfarande.

(Polaris Starlight. Ett under av kvalite och finish. Samt 21 vilda hästar.)