Arctic Cat 2013

rmk700_05

Välkänd medlem
27 okt 2006
461
0
16
vet inte hur stor skillnad det blir men jänkarna verkar då mena att det är bra grejer :)

snackade med grabbarna på Oktan AB och dem skulle skicka ett idag 425:- plus eventuell frakt.
 

k-len

Välkänd medlem
12 jul 2005
8.891
38
48
35
mellansel
www.skoterlon.nu
Nu har ju vid inte riktigt haft den typen av snö jag vill ha, men en del branter och snö har jag hittat åt på mina nu 50 mil.

Kör jag som en fjolla då jag tycker maskinen trycker på helt okey utan att man ska måste föra tankarna åt en nerdrevning?
 

camata

Välkänd medlem
25 okt 2005
3.870
9
38
Nu har ju vid inte riktigt haft den typen av snö jag vill ha, men en del branter och snö har jag hittat åt på mina nu 50 mil.

Kör jag som en fjolla då jag tycker maskinen trycker på helt okey utan att man ska måste föra tankarna åt en nerdrevning?

Just precis detta är vad jag också är inne på.
Ska prova återställa till 21T när jag byter matta, och se vad som händer. Ligger fn skitbra på varven med MDS-vikterna, så det återstår att se vad +1T och +5mm kammar gör.
Faktum är att jag (efter att variatoraxeln skruvats fast...) inte hade några problem med rem på förra säsongens sista 40 mil, så jag ska prova med att kasta bort den där hylsan i sekundären först av allt.
 

camata

Välkänd medlem
25 okt 2005
3.870
9
38
med MDS vikter så är remproblem ett minne blott, ett grymt remtryck med dessa vikter
Även utan dem så var det inga problem under säsongens 40 sista mil.
Ski-Doo arbetar med "grymt remtryck" sedan 1896. Remtryck löser inte alla problem per automatik.

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2
 

forre

Välkänd medlem
9 okt 2004
1.231
5
38
47
Luleå
Ett bra remtryck är bland det mest grundläggande i fungerande variatorsystem.
Sen om det är en ski-doo, polaris eller arctic-cat spelar ingen roll. Remmen måste sitta stumt mellan skivorna när motorns effekt ska från motorn ner i mattan. Om remtrycket är får lågt för den överförda effekten så uppstår remslir. Remslir skapar värme, som till slut dödar remmen i förtid. Tillverkarna har gått den andra vägen istället för att fixa problemen. Man tar fram en kevlar-förstärkt rem som tål ohyggligt med värme, vilket gör att man kan köra med ett visst remslir och något dåligt linjerade variatorer och ändå håller det. Sen när remmen smäller efter 50-100mil så köper man en ny rem för 2200-2600kr och känner sig rätt så nöjd när den höll så "länge" eftersom ski-doo:s remmar höll ju för vissa förare och skotrar bara några mil för ett par år sedan. För tillverkarna är det dubbel vinst, man behöver ej fixa problemen och man får in mer pengar på nya svindyra remmar!
 

Thincan

Välkänd medlem
11 jan 2010
190
2
18
K-len, vad rekomenderade steve för viktning på mds vikterna? jag har en m800 -13 oxå


Frågar här för din inbox är full! :p
 

k-len

Välkänd medlem
12 jul 2005
8.891
38
48
35
mellansel
www.skoterlon.nu
Har rensat nu.

Har inte fått någon rekomendation ännu, avvaktade på mds för att gå till stan och bli förvånad över våran värdelösa handlares okunskap. Men tror det är 10g tyngre än orginal som är mds melodi för min körning
 

JohnH

Aktiv medlem
23 jan 2009
66
0
6
Luleå
Kör med ett bmp v-kitt. Fick rekommendation om att köra med 75-76gram (supertip) för min körning som i princip bara är skogskörning. Varvar ut direkt och övervarar lite. Ligger sedan kvar på höga varv ett tag efter att man Släppt gasen. Smäller hårt när den greppar remmen. Hart inte hunnit laborera så mycket ännu. Någon annan som har supertip? Högt inslagsvarv oxå ca 4000
 

rmk700_05

Välkänd medlem
27 okt 2006
461
0
16
Har någon upplevt att maskinen vill tveka/boga när man stannat i djupsnö och ska iväg igen?

I vilket fall så har min 13 hållit på med dessa dumheter och för att motverka detta så har jag fått pumpgasa några gånger för att den ska vakna...

Det är ju givetvis avgas utblåset som täpps igen eftersom A-C inte har någon plåt som styr bort snön.

SÅ jag köpte en från Lokala polaris handlaren för 210kr ; ART 5254057 Deflector, Snow, Exhaust .

Den passade ganska hýfsat endast det ena örat som man får bocka om lite grand.

Körde 8 mil i helgen i 120 cm puder utan en enda tvekning under hela helgen :)
 

camata

Välkänd medlem
25 okt 2005
3.870
9
38
Har någon upplevt att maskinen vill tveka/boga när man stannat i djupsnö och ska iväg igen?

I vilket fall så har min 13 hållit på med dessa dumheter och för att motverka detta så har jag fått pumpgasa några gånger för att den ska vakna...

Det är ju givetvis avgas utblåset som täpps igen eftersom A-C inte har någon plåt som styr bort snön.

SÅ jag köpte en från Lokala polaris handlaren för 210kr ; ART 5254057 Deflector, Snow, Exhaust .

Den passade ganska hýfsat endast det ena örat som man får bocka om lite grand.

Körde 8 mil i helgen i 120 cm puder utan en enda tvekning under hela helgen :)
God tanke, men det hjälper nog inte för mig. Det är just precis i typ downhill U-turns, där man behöver pulvret, som min boggar, och då lär utblåset vara i luften iom att man oftast bryter åt vänster.

Jag vill nästan tycka att den "nya mappen" är än värre i detts hänseende, samt att den ev. tar mer soppa. Har legat på knappt 4,5 l/mil förra året, men nu är det närmre 5.

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2
 

Rbanan

Välkänd medlem
15 jan 2010
1.710
4
38
Luleå
jag sopar kring 4,5-5 liter/mil genom spridarna på min också. men upplever inga boggningar förutom då jag rullat skiten och ska starta nerför.