Snowcheck 2013

infoding95

Välkänd medlem
5 sept 2010
438
1
16
luleå
Är det någon som vet vad det är för skillnad i förstärkningar på en switchback assault och en rmk assault ? håller switchbacken för hårdare körning typ hopp och liknande ?
 

roppin

Välkänd medlem
9 nov 2005
268
0
16
åre
Helt annat chassi! Swb håller förmodligen mer, men det betyder inte att assault rmk håller för lite! Assault kan man hoppa riktigt friskt med den oxå.
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.123
954
113
Stora Blåsjön
Är det någon som vet vad det är för skillnad i förstärkningar på en switchback assault och en rmk assault ? håller switchbacken för hårdare körning typ hopp och liknande ?
Största skillnaden är framförallt boggien som är kraftigare och förstärkt på swb assaulten mot rmk assault.
Rmk boggien har veka boggieskenor, dom håller för ganska mycket stryk så länge man landar rakt och i vettig landning. Men gör man inte det så viker dom sig lätt. Hur det håller på led vet jag ej, kör själv inte led.
Även tunneln baktill på swb är kraftigare än på rmk. Så den bör också tåla lite mer stryk. Så länge de vikta plåtarna är intakta...
 

infoding95

Välkänd medlem
5 sept 2010
438
1
16
luleå
Hmm jag har alltid trott att rmk assaulten hade mer förstärkningar och var mer hållbar. Jag har nämligen införskaffat mig en switchback assault och tänkte om den håller för lite mindre hopp ?:)
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.123
954
113
Stora Blåsjön
Hmm jag har alltid trott att rmk assaulten hade mer förstärkningar och var mer hållbar. Jag har nämligen införskaffat mig en switchback assault och tänkte om den håller för lite mindre hopp ?:)
25-35 meter bör absolut inte vara några problem, men mycket beror ju på hur djävlig landningen är.. Ska man hoppa mer seriöst så bör man nog ha en crossmaskin...
 

HenkeEdge

Välkänd medlem
18 jan 2006
1.754
0
36
Sandviken
Har ni bestämt er?

Jag lade in beställning förra veckan på vad man skulle ha för snowcheckgrejor, min Pro-RMK kommer vara den svart/vita modellen.

Det blev:
Extreme-bumpern Vit.
Bukplast Vit.
Undersätetväska.
Kapell.
Ett boggihjulskit.
Extra rem.

Hoppas att den där "Mid-rutan" (Svarta, C.Burandt-rutan med grå detaljer) kommer i helvitt av något företag. Vad har hänt tex med tillverkarna av "Cobra-rutorna" som fanns till Edge och andra. Dom måste ju göra till nyare maskiner också.

Det man eventuellt funderar på mer är underhuv-väska, 12v-uttag (har dock inte någon gps ännu).

Sen skulle vilja se det tillverkades soppadunksrack som passar till vanliga Polaris 5/10L dunkar. I vit-pulverlack med den där retro Polaris-texten utskuren.
Någon på forumet som kanske kan tillverka? ;)
 

Siralopne

Välkänd medlem
17 nov 2010
2.032
0
36
Lyssnade bara lite luddrigt när han sa det om snowchecken, skulle man få
Ett brev eller vad fan sa ÅF?
 

barbiekent

Välkänd medlem
9 jul 2009
456
0
16
Har ni bestämt er?

Jag lade in beställning förra veckan på vad man skulle ha för snowcheckgrejor, min Pro-RMK kommer vara den svart/vita modellen.

Det blev:
Extreme-bumpern Vit.
Bukplast Vit.
Undersätetväska.
Kapell.
Ett boggihjulskit.
Extra rem.

Hoppas att den där "Mid-rutan" (Svarta, C.Burandt-rutan med grå detaljer) kommer i helvitt av något företag. Vad har hänt tex med tillverkarna av "Cobra-rutorna" som fanns till Edge och andra. Dom måste ju göra till nyare maskiner också.

Det man eventuellt funderar på mer är underhuv-väska, 12v-uttag (har dock inte någon gps ännu).

Sen skulle vilja se det tillverkades soppadunksrack som passar till vanliga Polaris 5/10L dunkar. I vit-pulverlack med den där retro Polaris-texten utskuren.
Någon på forumet som kanske kan tillverka? ;)
Härligt! Har funderat på liknande grejer jag också! Men har däremot funderat på en bumper som asker gjort för jag tycker den faktiskt ser mycket bättre ut plus att det är kul att gynna duktiga hemmafixare som gör så otroligt fina arbeten! :)

Förresten, någon som vet om variatorremmen från -12 passar till -13?
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.123
954
113
Stora Blåsjön
Härligt! Har funderat på liknande grejer jag också! Men har däremot funderat på en bumper som asker gjort för jag tycker den faktiskt ser mycket bättre ut plus att det är kul att gynna duktiga hemmafixare som gör så otroligt fina arbeten! :)

Förresten, någon som vet om variatorremmen från -12 passar till -13?
:) Samma rem som förut.
 

R800

Välkänd medlem
23 jan 2009
403
1
18
sundsvall
- Bukskydd (hur mycket skyddar det egentligen, eller känns det bara som en bra grej? )
- Kapell
- "under huven väska"
Sen vet jag inte riktigt, kanske en tekvest.

Undersätesväska: Där tycker jag att sledsolutions variant ser bättre ut.
Bumper: Askers när det blir aktuellt.
Rack: Såg ett på gobigparts.com som ser bra ut, vill ju kunna spänna fast saker på tunneln :)
 

larsson88

Välkänd medlem
23 feb 2012
354
0
16
Piteå
Det jag bestämt mig för är:
Kapell
Väska under huven
Väska under dynan
Låg ruta
Eventuellt ett bukskydd men vet inte om jag kanske ska ta en extra rem istället..

Min handlare sa att dom skulle skicka ut så man kunde beställa efter Nolia-mässan, men än har inget kommit iaf.. Ni som beställt, har ni gått in till eran handlare och beställt?
 

edvinsjolund

Välkänd medlem
8 jan 2006
5.598
4
36
41
Roknäs
Bukskydd anser jag vara överskattat. Iaf Polaris original. Såg två på försäkringsrep samtidigt i vintras och båda hade bukskydd.

Själv kör jag utan. Remmar däremot går det desto fler av för min del!
 

HenkeEdge

Välkänd medlem
18 jan 2006
1.754
0
36
Sandviken
Det jag bestämt mig för är:
Kapell
Väska under huven
Väska under dynan
Låg ruta
Eventuellt ett bukskydd men vet inte om jag kanske ska ta en extra rem istället..

Min handlare sa att dom skulle skicka ut så man kunde beställa efter Nolia-mässan, men än har inget kommit iaf.. Ni som beställt, har ni gått in till eran handlare och beställt?
Jepps, gick bara dit till handlaren. Tänkte hämta 13-katalogen i pappersform så bestämde mig samtidigt vad jag ville ha när jag ändå var där.
Kollegan (även en av vinnarna i Backcountry Adv.-tävlingen) tog det på telefon och mail.

Bukskydd anser jag vara överskattat. Iaf Polaris original. Såg två på försäkringsrep samtidigt i vintras och båda hade bukskydd.

Själv kör jag utan. Remmar däremot går det desto fler av för min del!
Vet inte om jag tänkte bukskyddet skyddar så mycket var mer att det nog skulle bli snyggt med ett vitt =P