Nytro 162" ska få sig en omgång

Tobbe...

Välkänd medlem
2 jan 2006
3.164
5
38
Västernorrland
Håller med dig, mycket som väger bly och är överdimensionerat. Inte tala om dropbrackets. Monterade mina Timbersled dropbrackets undrade man hur Yamaha egentligen tänkte när dom konstruerade dessa gigantiska, tjocka och tunga stålplåtbitarna.
Antagligen kompenserar dom lite för viktbalansen så den inte ska bli för framtung?
;)
Jag har skickat iväg delar av boggie till både Nytron och Rmk:n på lack, ska väga bägge när jag plockat ihop dom igen och jämföra-Yamaha har tryckt in minst 50% mer stag/skruvar och nitar i sin boggie jämfört med Polarisen. Ok att dom säkert håller bättre, men det är inte konstigt att Nytron väger 100(!) kg mer!
 

pro_climber

Välkänd medlem
22 dec 2007
808
3
18
Vindeln
har du fått till alla stag i framvagnen nu? ledade bussningar i dämparna?
Har gjort en heavyduty förstärkning på a-armarna och ska till smedn och hämta nått så jag kan göra nya styrstag. Dom är väldigt rätt i längd, men man måste bocka dom en aning för att dom ska gå fri. Som de ser ut nu så ska jag försöka göra ett nytt dämpartorn i buren, om de int blir bra så blir det ledade.
 

pro_climber

Välkänd medlem
22 dec 2007
808
3
18
Vindeln
Antagligen kompenserar dom lite för viktbalansen så den inte ska bli för framtung?
;)
Jag har skickat iväg delar av boggie till både Nytron och Rmk:n på lack, ska väga bägge när jag plockat ihop dom igen och jämföra-Yamaha har tryckt in minst 50% mer stag/skruvar och nitar i sin boggie jämfört med Polarisen. Ok att dom säkert håller bättre, men det är inte konstigt att Nytron väger 100(!) kg mer!
Hahaha ja man undrar ju, men Yama har ju aldrig brytt sig om nån viktbesparing. Visst nog finns de mkt som dom skulle kunna göra annars. Tyvärr så är det "hjulbasen" på Nytron som är mest fel. Den blir så förbaskat tung på skidorna. Det är skoj att se Chris Brown leka med sin Nytro bland Polarisar, A-C:)
 

pro_climber

Välkänd medlem
22 dec 2007
808
3
18
Vindeln
Vart en sväng till garaget ikv, oj vad jag trivs!!
Skidorna är på plats där nu, 1000:- var dom väl värda!?


Målet är att tunneln ska bli helt slät. En aluplåt ska läggas hela vägen, från tank till bågen.


Gjorde även en "heavyduty" förstärkning på mina concept-armar, då jag drömt mardrömmar om att dom ger sig i svetsen och knäcker dämparna:S Ska "lätta" genom att borra några hål och så att snö inte lägger sig och packar där. Att svetsa är en sak men att svetsa rör är nått heeelt annat, så håll till godo:)
 

pro_climber

Välkänd medlem
22 dec 2007
808
3
18
Vindeln
Byggde ett dämpartorn till i går, kapade lös ett från en annan bur och sydde fast. Kommer nog att fungera.


Monterat ena sida, vart bra:)


 

sx_viper

Välkänd medlem
6 apr 2009
649
2
18
Du tror inte att den kommer börja ploga i pudret då du har vinklat spindeln så där mycket?
 

Chris

Moderator
15 apr 2010
5.213
3
38
Nol
Har du kollat castervinkeln? Vet att Skinz har 24,9gr tror jag det var...på min har jag nu ca 24gr. Jag skulle gissa att du kan få en del "bumpsteer" också eftersom fästet för styrstaget är kvar på originalplats på spindeln och den nu har en helt annan vinkel...eller du kanske har kollat?
 

pro_climber

Välkänd medlem
22 dec 2007
808
3
18
Vindeln
Har du kollat castervinkeln? Vet att Skinz har 24,9gr tror jag det var...på min har jag nu ca 24gr. Jag skulle gissa att du kan få en del "bumpsteer" också eftersom fästet för styrstaget är kvar på originalplats på spindeln och den nu har en helt annan vinkel...eller du kanske har kollat?
Ingen aning om gradantal men den är mer än original de vet ja, sen tro ja man blir lurad på bilden då den hänger i luften fram och står på vändhjulen bak. Lär säker bli så, har sett att cambern ändras. Ska pröva å mäta upp och knappa in siffrorna i de där som du hittat. Kom inte i håg namnet på sidan bara.
 

Chris

Moderator
15 apr 2010
5.213
3
38
Nol
Enklast är att mäta det live...för det måste vara väldigt exakta siffror för att det programmet skall ge rätt. Och då måste man få till måtten rakt framifrån tror jag...vilket är svårt då a-armarna är vinklade framåt
 

pro_climber

Välkänd medlem
22 dec 2007
808
3
18
Vindeln
Enklast är att mäta det live...för det måste vara väldigt exakta siffror för att det programmet skall ge rätt. Och då måste man få till måtten rakt framifrån tror jag...vilket är svårt då a-armarna är vinklade framåt
Ok. Du har nog mätat mer än jag har, jag har bara byggd på känn. Bättre att ha för mkt caster, är ju bara att kapa i övre armen så kan man ju räta upp de hela. Om de nu skulle vara så som du säger.
Över till nått heelt annat, kikade in i boggien i går och upptäckte att dämparn va lös!? Själva cylindern, den svarta delen på foxarna var lös. Kunde gänga den flera varv innan den bottnande. En framdämpare var också lite lös, nån fler som upptäckt detta. Kan dämparn ha tagit stryk, tex tätningar, packningar osv när den va så pass lös??
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.213
1.046
113
Stora Blåsjön
Ang dämpare så lär det inte vara någon fara, Dock är det inte helt dumt att skruva bort den svarta cylindern och torka bort ev vatten i luftkammaren.. Och på med lite ny fox smörja på tätningarna.
Antar att du inte märk några problem med dämparna att de läck luft mm?
 

pro_climber

Välkänd medlem
22 dec 2007
808
3
18
Vindeln
Jajomän, ska göra de. Nä inge som ja tänkt på, man få ju pumpa ibland. När ja skjutsar och inte, tex. varmt och kallt. Bara tur ja såg de för FOX dekalen bruka vara på vänster sida:) Dämparna skulle säker må fint av lite kärlek, ha kört 395mil på dom nu..
 

pro_climber

Välkänd medlem
22 dec 2007
808
3
18
Vindeln
Ser att castervinkeln blev nog lite väl häftig, blir att testköra innan jag gör något åt det.
Blev ett ganska coolt stuk på den tycker jag, det ser ut som den kan bli riktigt skoj å köra:) Rank å lååång.
 

pro_climber

Välkänd medlem
22 dec 2007
808
3
18
Vindeln
T-t-trubbel! Har gjort "styrstag" i elrör, perfekt enligt mina beräkningar och mätningar(läs ögonmått, ok, ser bra ut..). Glad i hågen drog jag till smeden och skulle be honom fixa detta. Mmm trodde att m10 1.25 vänstergäng var något som alla hade.. Nee de var det inte, Verkar finnas 1mm stigning och 1.75 osv men inte 1.25:/ Någon som kan tipsa på vart man kan köpa alt låna detta, helst inom AC-län.
 

Håkke_B

Moderator
7 dec 2009
1.562
21
38
Piteå
www.facebook.com
Skulle det gå att använda originalstyrstagen, bocka, kapa m.m. Gänga därefter med en vanlig gängtapp och skruva ihop dom men en gängstång. Är dom för korta går det ju att förlänga dom på samma sätt?
En idé, kanske inte bra men ni får väl såga den om den inte är bra:)
 

pro_climber

Välkänd medlem
22 dec 2007
808
3
18
Vindeln
Tanken har slagit mig, problemet är att originalstängerna är som långa S. Skulle därför vilja gå upp i dia och även byta bort alu mot stååle. Kan ju kapa lös vänstergängen och gänga dess yttre!? och skruva i det nya röret. Hade varit great att få göra helt nya i nått stadigare än alu då dom måst va bockade för att gå fri. Undra om gamla Yamaha-styrstänger är gängade på samma vis? Dom är inte i alu!?
 

pro_climber

Välkänd medlem
22 dec 2007
808
3
18
Vindeln
Vi får lugna oss tills Chris vaknar:) Den killen vet hur jag ska göra, har sök i hans tråd men.. tänk om han har samma bekymmer!? Hemsk tanke!!!
 

granis

Välkänd medlem
21 jan 2009
402
2
16
luleå
Styrstag har så länge jag minns justerats med röret mellan kulbultarna,
Så det borde vara samma på tex 80 tals Yamaha som hade stagen i stål...