summit xm 2013

snötoken

Välkänd medlem
2 mar 2012
1.159
111
63
Monterade bukskydd och snöfilter igår.

Snöfiltret kan jag verkligen rekommendera, lätt att montera, finns färdiga märkningar vart man ska borra hål i huv och "noskon" och man slipper all jävla snö och is som samlas i buken.

Min ruta är dock fortfarande restnoterad.

meanis

Välkänd medlem
28 nov 2009
1.412
0
16
Finland, Pedersöre
Monterade bukskydd och snöfilter igår.

Snöfiltret kan jag verkligen rekommendera, lätt att montera, finns färdiga märkningar vart man ska borra hål i huv och "noskon" och man slipper all jävla snö och is som samlas i buken.

Min ruta är dock fortfarande restnoterad.
Vad är det för snöfilter? Brps egna?
Produktnummer?

jockmus

Välkänd medlem
6 dec 2012
290
1
16
Kiruna
Hunter81, ja stora problem! Vet inte om det är mer märkbart när motorn är under inkörning men tyckte inte att min -11 var så här känslig. Men kompisen hade problem med samma på sim freeride med xp-luftintagen. Man får sopa rent hela tiden. Är jäkla mycket snö nu också, och lös är den.

zleric

Välkänd medlem
30 maj 2008
1.856
1
38
Luleå
Ingen som gjort en "Blackout" ännu? Gjort den helsvart som den Amerikanska limited edition-versionen, alltså?
'

Polarn ska göra det med sin (800 154"), men det blir nog först efter jul. Prövade skotern hans idag, vilken jäkla puderbest! :D Sinnesjukt rolig att lägga omkull!

jockmus

Välkänd medlem
6 dec 2012
290
1
16
Kiruna
Dåligt med bilder på actionbilder på era summitar...=( kom igen nu, ja vill ju se!!!
Ok klippte ihop ett litet klipp bara för din skull :) Nä mest för att lära mig sony vegas... Haft otur med gopron, försökt montera den på luckan av mitt utökade handsfack men den har lossnat 2ggr... den där plasten verkar inte alls funka bra med fästena till kameran.

http://www.youtube.com/watch?v=YgloW7tUZqc

Vidgren

Välkänd medlem
15 sept 2006
7.352
40
48
47
Piteå
Har varit i helgen till kronogård för att köra in min. Blev ca 7 mil puderkörning.

Helt galet vad skön skotern är att köra!

Jag gör saker på den efter en dags tillvänjning som jag inte ens kunnat drömma om innan. Den är inte rolig på led men i pudret... Jösses!

A.Holm1

Insane sledder
8 feb 2007
2.670
18
0
Grängesberg
BRPs egna för XM och XS. Kommer inte ihåg artikelnr men tillbehörskatalogen finns ju på hemsidan.
Köpte du det kompletta kitet för 1190:- eller vad det var.
Beställde själv bara själva frontdelen, den fanns med i USA-katalogen.
Jag ville ända bara ha delen i fronten, så jag tänkte att man kunde spara en slant och beställa den löst.
Döm om min förvåning när BRP ville ha över 2000:- för bara den delen.
Behöver jag säga att jag ine tog ut den.
Åf har kontaktat BRP och ifrågasatt prissättningen...

Övrigt om tillbehör.
Sätesväskan till Summit känns kanon, ger ett skapligt stort stuvutrymme, riktigt bra passform dessutom.

Det utökade handsfacket ovanför mätarna. Riktigt bra, ger bra volym. Hade en Garmin Montana som nu sitter där. Just den GPS:en kan man köpa genom BRP med fäste och allt, så det var tom en märkt hålbild som passar mot Montanans fäste. Kanon!
Det är dock synd att det inte blir just nån värme i facket...
Det kommer även vara svårare att få ur mätarna med facket monterat, hålen där man ska sticka in en mejsel för att få ur mätaren hamnar skymt under facket, man får nog lov att böja spetsen på en mejsel 90° för att komma åt.

SLP PP sitter nu på...

Dragkrok med förstärkt båge från Tundra Extreme, passar bolt on.

Bukskydd extreme ska monteras

Spade ska monteras bak på tunneln. Ska dock rita fram att par fästplåtar som skruvas fast i tunneln och går över kylaren. Då kan man montera spaden mitt över tunneln.

jockmus

Välkänd medlem
6 dec 2012
290
1
16
Kiruna
A.Holm, antingen tar man bort luckan på det utökade handskfacket (jättelätt, men är rädd att facket inte kommer nypa åt riktigt runt "gångjärnen" efter nog många demont/mont) eller så tar man och ploppar ut mätarna genom glipan som blir dit ner när man öppnar det helt. Du behöver inte demolera någon mejsel :)

A.Holm1

Insane sledder
8 feb 2007
2.670
18
0
Grängesberg
A.Holm, antingen tar man bort luckan på det utökade handskfacket (jättelätt, men är rädd att facket inte kommer nypa åt riktigt runt "gångjärnen" efter nog många demont/mont) eller så tar man och ploppar ut mätarna genom glipan som blir dit ner när man öppnar det helt. Du behöver inte demolera någon mejsel :)
Okej, blir det en liten glipa där man kommer åt med mejseln?
Då är det ju enkelt...
"Huven" kommer man ju ta av lite då och då, så man vill ju ha det smidigt...

snötoken

Välkänd medlem
2 mar 2012
1.159
111
63
Köpte du det kompletta kitet för 1190:- eller vad det var.
Beställde själv bara själva frontdelen, den fanns med i USA-katalogen.
Jag ville ända bara ha delen i fronten, så jag tänkte att man kunde spara en slant och beställa den löst.
Döm om min förvåning när BRP ville ha över 2000:- för bara den delen.
Behöver jag säga att jag ine tog ut den.
Jajjemen tog hela kittet, följer med förutom delen till fronten, filter till hålet som finns i huven och till luftburken (skyddar mot snö om filtren på luftintagen skulle gå sönder samt två "gummipluggar" för att täcka för två hål i fronten under huven.

Betalade 1000:- för det. Köpte bukskydd och ruta samtidigt så fick något reducerat pris.

morris

Välkänd medlem
1 jan 2000
567
3
16
Gällivare
Pillat på lite grejer. nedre gripnrip förstärkningarna, bukskydd, 12v uttag, elvisiruttag(till styrväska) hjälmlampsuttag, handskydd.

Var på en pudertur igår, sjukt rolig skoter. Kan slänga runt den precis som man vill, vänder på en 5 öring :) Så jäkla nöjd!!

Drack olja och soppa som en gris dock, och tappar varv upp i fart. Men så länge den är under inkörning får man väl räkna med lite vad som helst :D

Få se om man hinner greja med dämparna under mellandagarna, dom är verkligen usla, helst fram...

jockmus

Välkänd medlem
6 dec 2012
290
1
16
Kiruna
Vad ska du göra med dom morris? schimsa? För mig lutar det åt att spara ihop till ett par foxxare. Kluven mellan evol r och evol x...

Gick det smidigt med gripnripförstärkningarna?

morris

Välkänd medlem
1 jan 2000
567
3
16
Gällivare
Har en uppsättning kyb pro 40 dämpare jag tänkte försöka få till. Vill ju inte ha den hård, men lite mer måste den tåla :)

Inte satt de övre än, bara de nedre och dom gick riktigt lätt att få dit. Rakt på sak. Ska fixa en vinkelborr innan jag ger mig på det övre. Går utan, men mycket lättare med en sån.