Håller och håller, smällde första remmen efter 40 mil. Är det någon som vet om det finns att få tag i bättre boggiedämpare som passar xmen? Eller rättare sagt vars man kan få tag i bättre dämpare?
/ Rasmus
/ Rasmus
Ett budget alternativ är ju att shimsa om dämparen hos en respektabel firma som kan sin sak typ Jonssons Allrep i Hällnäs. Jag skulle börja där.Håller och håller, smällde första remmen efter 40 mil. Är det någon som vet om det finns att få tag i bättre boggiedämpare som passar xmen? Eller rättare sagt vars man kan få tag i bättre dämpare?
/ Rasmus
Jo, jag är nöjd till 80%.. Det är hittills den roligaste maskin jag kört. Men.. Har ni tänkt på att det alltid finns ett men! Har du följt tråden? Tycker det har tjatats friskt om att den är rullig.. Och jo det gäller även 154.. Jag kör hårt emellanåt så borra om bakre infästningen och häva garantin är inte ett option, sen har jag väntat på Toms... Men jag ids inte bängla vidare, jag vet att jag kommer bli frånåkt då snön sätter sej och man bara ska rakt upp utan tekniska hinder.. Men jag vill bli en tekniskt duktig trädkramare! Med kontrollVarför köra rmk?är inte xm chassiet till belåtelse?verkar ju vara en intressant maskin i övrigt,med nya"lösningar"du är inte den första xm ägaren som går över,min mest"gula"bekanta ringde i förra veckan&köper åxå rmk,trodde jag alldrig om han:bigsmile:
Det var en 154" jag provade.146":a? Jo dom rullar mest hela tiden, bättre nu när jag justerat en del, har lite kvar att testa dock. Men går inte att jämföra klättringsmässigt med en pro.
Nja, polarisen känns stabil men ändå smidig från 0km/h, och svarar snabbt och ärligt på vikt fördelning eller styrning, personligen tycker jag skidoon känns vinglig i låga farter, och överreagerar på viktfördelning! Tex. När jag knäckte framvagnen hos burandt kunde jag köra hem ståendes på ena sidan och svänga både åt höger och vänster, prova göra det med skidoon,Att hålla på och tjata på brp och åf ser jag som slöseri med tid. Det här blir min tredje nya 800 ifrån ski-doo. Så jag vet vad man kan förvänta sig på remsidan. Och jag har påtalat problemen - problemen förnekas gång på gång.
Jag är också helt oförstående till ski-doos val av dämpare / kalibrering på dämpare. Jag kör väldigt allround och väger kring 100 kg. Och jag tycker dämparna är på tok för mjuka. Framförallt i framvagnen. Så dit har jag beställt evol X ( överkurs, jag vet. Men priset jag fick gjorde att det vore idioti att fundera på tex evol r )
Har kollat på freeriderns dämpare. Dom går lös på ca 19 000 :- +! Utan fjädrar. Så det är inget alternativ. Och innan någon påpekar det så är jag den första att erkänna att jag borde ha köpt en annan skoter eftersom jag är så missnöjd med fjädringen.
Chrille! Tror inte du att det är avsaknaden av den vertikala sturstången som tvingar dig att hoppa runt på skotern? För jag upplevde inte alls samma behov av att förflytta sig på PRO rmk'n. Eller är jag helt ute Och cycklar?
Det var en bra förklaring! Så känns det för mig med!På polarisen bara händer det medans jag måste tänka och planera på skidoon..
Exakt vad jag tänkte, om maskinen används för det den är tänkt så tycker jag hårdheten är klockren, eller har jag fel ? Trodde freeriden var gjord för hopp å skutt å xm för lössnöåkning, skrååkning är ju rent av otrevligt med hårda skiddämpare och för den delen hårda boggiedämpare, då jag på freeriden provade att köra lite hård setup och då var den ju bedrövlig ! Däremot tror jag ju att dom är schimsade för typ 80-90kg förare å inte mer !Jag är helnöjd med dämparna. Jag kör inte led (därför jag köpte en lössnömaskin) och då fungerar dom klockers. Kört allting på mjukaste fram till igår då jag vred på fjäderförspänningen på framdämparna till läge 2. Boggien bottnar aldrig (typ) och jag väger +100
Som sagts i tråden.. Köp en freeride om ni ska smiska led..
Lämnade mig och sambon i gapflabbNån här som känner sig skyldig?
http://www.folkbladet.nu/348024/en-bb-annons-som-sticker-ut?mobil
Stor humor iaf!
Sen att du bara kört 34 mil med din xm kan ju förklara saken?Nja, polarisen känns stabil men ändå smidig från 0km/h, och svarar snabbt och ärligt på vikt fördelning eller styrning, personligen tycker jag skidoon känns vinglig i låga farter, och överreagerar på viktfördelning! Tex. När jag knäckte framvagnen hos burandt kunde jag köra hem ståendes på ena sidan och svänga både åt höger och vänster, prova göra det med skidoon,
Det känns som om viktfördelning och styrning kan ta ut varan på polarisen medans väldigt lite viktfördelning tar ut hela påverkan av styrningen hos skidoo, tar till runt 50km/h innan samma känsla infinner sej hos skidoon..
Jävligt svårt att förklara... På polarisen bara händer det medans jag måste tänka och planera på skidoon..