summit xm 2013

RasmusRajala

Medlem
13 sept 2012
20
0
1
Kiruna
Håller och håller, smällde första remmen efter 40 mil. Är det någon som vet om det finns att få tag i bättre boggiedämpare som passar xmen? Eller rättare sagt vars man kan få tag i bättre dämpare?

/ Rasmus
 

Doo

Välkänd medlem
1 jan 2012
1.350
1
38
Se till att din ÅF verkligen talar om för BRP att remmen inte höll längre.

Toms snowmobile är starkt rekomenderade på dootalk när det gäller fjädring till ski-doo maskinern annars så passar freeride 146dämpare.
 

jockmus

Välkänd medlem
6 dec 2012
290
1
16
Kiruna
Snart 60 mil av skogs och myrlekstortyr, remmen ser fin ut. En aning remdamm i kåpan... har aldrig misshandlat en rem så här, så jag är imponerad av det.

Rasmus, prata med staffan på lundströms, han skulle höra om någon svensk kunde ta in boggiekit (float främre, fox zero pro bakre) till Sverige från tomssnowmobile. Annars kan du gå in på deras sida och kolla, jag beställde precis hem lite grejer därifrån och pratade med dom idag. Verkade vara bra att ha och göra med, dock lite dyr frakt till Sverige. Återstår att se om man går plus på det hela...

Jag kommer nog vänta på att Tom's blir klar med sitt float-kit till boggien (det finns redan ett, men då blir man av med t-motion). Det sägs vara snart... fint med floatare runt om.
 

mattgojohn

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.874
112
63
Skellefteå
Håller och håller, smällde första remmen efter 40 mil. Är det någon som vet om det finns att få tag i bättre boggiedämpare som passar xmen? Eller rättare sagt vars man kan få tag i bättre dämpare?

/ Rasmus
Ett budget alternativ är ju att shimsa om dämparen hos en respektabel firma som kan sin sak typ Jonssons Allrep i Hällnäs. Jag skulle börja där.
 

jockmus

Välkänd medlem
6 dec 2012
290
1
16
Kiruna
Framdämparna/Fjädrarna är på tok för mjuka för all typ av körning, fattar fan inte hur man kan sätta så mjuk setup. Tur är väl att dom är ombyggningsbara för dom som inte vill satsa på eftermarknadsgrejer. Boggien är okej tycker jag med främre dämparen som svag punkt.
 

Krillekravall

Välkänd medlem
7 jan 2013
816
0
16
Jukkas
Varför köra rmk?är inte xm chassiet till belåtelse?verkar ju vara en intressant maskin i övrigt,med nya"lösningar"du är inte den första xm ägaren som går över,min mest"gula"bekanta ringde i förra veckan&köper åxå rmk,trodde jag alldrig om han:bigsmile:
Jo, jag är nöjd till 80%.. Det är hittills den roligaste maskin jag kört. Men.. Har ni tänkt på att det alltid finns ett men! Har du följt tråden? Tycker det har tjatats friskt om att den är rullig.. Och jo det gäller även 154.. Jag kör hårt emellanåt så borra om bakre infästningen och häva garantin är inte ett option, sen har jag väntat på Toms... Men jag ids inte bängla vidare, jag vet att jag kommer bli frånåkt då snön sätter sej och man bara ska rakt upp utan tekniska hinder.. Men jag vill bli en tekniskt duktig trädkramare! Med kontroll
Och då är det vaste of time and money!
Tips till alla er som funderar på toms evol air, vill ni få ut max av dett MÅSTE ni köpa ICEage skenorna fjädringen blir bra med org. Men problemet med att ta sej upp på snön kvarstår... Kolla in HOLTZ ingen dum ide...
 

Krillekravall

Välkänd medlem
7 jan 2013
816
0
16
Jukkas
Nu kommer väl utskällningarna hagla... Ni som har möjlighet TEX Rasmus Rajala å kompani..
Ta en eftermiddag och skifta framvagnar mellan summit och freeride, hipps vips tror jag bägge maskinerna blir bättre,, jag är helt övertygad om att t-motion och nya mattan är tillräckligt för att få summiten smidig nog, men givet måste man ha float till bägge framvagnarna.. Jag upplevde att summiten ibland var översmidig, med det menar jag att vid inte allt för brant skråkörning ståendes på tex. Vänster sida blir det svårt att svänga höger om jag inte flyttade över kroppen till en mer neutral position.. Att hela tiden behöva flytta kroppen känns efter fyra timmars trädkramning, detta blev betydligt bättre när jag maxbreddade framvagn + bredare skidor... Bara en ide....
 

edvinsjolund

Välkänd medlem
8 jan 2006
5.598
4
36
41
Roknäs
146":a? Jo dom rullar mest hela tiden, bättre nu när jag justerat en del, har lite kvar att testa dock. Men går inte att jämföra klättringsmässigt med en pro.
Det var en 154" jag provade.
Jag fick inte den där känslan att den gör exakt som jag vill.
Den känslan fick jag direkt jag körde Pro:n för första gången.

Men som sagt så måste jag köra Xm:en i lite mer snö innan jag vet säkert.
 

RasmusRajala

Medlem
13 sept 2012
20
0
1
Kiruna
Att hålla på och tjata på brp och åf ser jag som slöseri med tid. Det här blir min tredje nya 800 ifrån ski-doo. Så jag vet vad man kan förvänta sig på remsidan. Och jag har påtalat problemen - problemen förnekas gång på gång.

Jag är också helt oförstående till ski-doos val av dämpare / kalibrering på dämpare. Jag kör väldigt allround och väger kring 100 kg. Och jag tycker dämparna är på tok för mjuka. Framförallt i framvagnen. Så dit har jag beställt evol X ( överkurs, jag vet. Men priset jag fick gjorde att det vore idioti att fundera på tex evol r )

Har kollat på freeriderns dämpare. Dom går lös på ca 19 000 :- +! Utan fjädrar. Så det är inget alternativ. Och innan någon påpekar det så är jag den första att erkänna att jag borde ha köpt en annan skoter eftersom jag är så missnöjd med fjädringen.

Chrille! Tror inte du att det är avsaknaden av den vertikala sturstången som tvingar dig att hoppa runt på skotern? För jag upplevde inte alls samma behov av att förflytta sig på PRO rmk'n. Eller är jag helt ute Och cycklar?
 

Vidgren

Välkänd medlem
15 sept 2006
7.352
40
48
47
Piteå
Jag är helnöjd med dämparna. Jag kör inte led (därför jag köpte en lössnömaskin) och då fungerar dom klockers. Kört allting på mjukaste fram till igår då jag vred på fjäderförspänningen på framdämparna till läge 2. Boggien bottnar aldrig (typ) och jag väger +100


Som sagts i tråden.. Köp en freeride om ni ska smiska led..
 

Doo

Välkänd medlem
1 jan 2012
1.350
1
38
Anledningen till att ÅF ska tjata på BRP är för att de inte ska kunna förneka problemen. Allt ÅF får till svar är att det fungerar eftersom BRP inte har nån annan information lagrad i systemet.

Om ÅF rapporterar in rembekymmer så kan BRP inte längre säga att allt är frid och fröjd. De flesta stora företag lever ju i tron om att deras egna produkter är helt felfria och bättre än allt annat på marknaden så när så inte är fallet måste den informationen tvingas fram till rätt ställe. Det gäller inte bara BRP utan det är tyvärr så det fungerar.
 

Krillekravall

Välkänd medlem
7 jan 2013
816
0
16
Jukkas
Att hålla på och tjata på brp och åf ser jag som slöseri med tid. Det här blir min tredje nya 800 ifrån ski-doo. Så jag vet vad man kan förvänta sig på remsidan. Och jag har påtalat problemen - problemen förnekas gång på gång.

Jag är också helt oförstående till ski-doos val av dämpare / kalibrering på dämpare. Jag kör väldigt allround och väger kring 100 kg. Och jag tycker dämparna är på tok för mjuka. Framförallt i framvagnen. Så dit har jag beställt evol X ( överkurs, jag vet. Men priset jag fick gjorde att det vore idioti att fundera på tex evol r )

Har kollat på freeriderns dämpare. Dom går lös på ca 19 000 :- +! Utan fjädrar. Så det är inget alternativ. Och innan någon påpekar det så är jag den första att erkänna att jag borde ha köpt en annan skoter eftersom jag är så missnöjd med fjädringen.

Chrille! Tror inte du att det är avsaknaden av den vertikala sturstången som tvingar dig att hoppa runt på skotern? För jag upplevde inte alls samma behov av att förflytta sig på PRO rmk'n. Eller är jag helt ute Och cycklar?
Nja, polarisen känns stabil men ändå smidig från 0km/h, och svarar snabbt och ärligt på vikt fördelning eller styrning, personligen tycker jag skidoon känns vinglig i låga farter, och överreagerar på viktfördelning! Tex. När jag knäckte framvagnen hos burandt kunde jag köra hem ståendes på ena sidan och svänga både åt höger och vänster, prova göra det med skidoon,
Det känns som om viktfördelning och styrning kan ta ut varan på polarisen medans väldigt lite viktfördelning tar ut hela påverkan av styrningen hos skidoo, tar till runt 50km/h innan samma känsla infinner sej hos skidoon..
Jävligt svårt att förklara... På polarisen bara händer det medans jag måste tänka och planera på skidoon..
 

Lynxfun

Välkänd medlem
2 feb 2009
2.926
2
36
Norrbotten
Kom igår på DT gällande risken med att knäcka nippeln på bränslepumpen, ej publicerat något ännu på Ski Doos officiella website och det lär nog ta någon dag innan de officiella kanalerna till Skandinavien bekräftar.

Ska enligt uppgift gälla alla 2013 600 och 800 Etec förutom XU Expedition/Skandic

http://www.dootalk.com/forums/topic/538130-safety-recall-2013-e-tec-fuel-pump-inlet-breaking/

2013-11
January 21, 2013
Re: Ski-Doo® – E-TEC Fuel Pump Inlet Fitting Breaking

What is the potential problem?
Under certain condition, fuel pump inlet fitting may become in contact with the oil tank and can break
which could permit fuel to leak.
If such leakage occurs, fuel vapor in the presence of an ignition source could result in a fire and can
potentially cause serious injuries.

Which models are involved?
Certain 2013 Ski-Doo snowmobiles equipped with a 600 HO E-TEC engine or an 800R E-TEC. Refer to
attached Safety Campaign Bulletin for the list of involved models.

For customers: BRP is sending a Safety Recall letter to all known registered owners of the involved Ski-
Doo snowmobiles. This letter urges that the owners immediately contact their authorized BRP Ski-Doo
dealer in order to have its snowmobile repaired.



Blir nog lite liggunderlagsbitar mellan oljetank och bränsletank/pump :)
 

T.N.T.

Välkänd medlem
26 feb 2009
3.144
5
36
Gänsen mellan Falun å Borlänge
Jag är helnöjd med dämparna. Jag kör inte led (därför jag köpte en lössnömaskin) och då fungerar dom klockers. Kört allting på mjukaste fram till igår då jag vred på fjäderförspänningen på framdämparna till läge 2. Boggien bottnar aldrig (typ) och jag väger +100


Som sagts i tråden.. Köp en freeride om ni ska smiska led..
Exakt vad jag tänkte, om maskinen används för det den är tänkt så tycker jag hårdheten är klockren, eller har jag fel ? Trodde freeriden var gjord för hopp å skutt å xm för lössnöåkning, skrååkning är ju rent av otrevligt med hårda skiddämpare och för den delen hårda boggiedämpare, då jag på freeriden provade att köra lite hård setup och då var den ju bedrövlig ! Däremot tror jag ju att dom är schimsade för typ 80-90kg förare å inte mer !

Jag har ju iof monterat snabbkrängare för att kunna ha något hårdare inställning med samma resultat och då även bättre dom gånger man blir tvungen ut på leden, jag fick maskinen att bete sig lika med fjäderspänning 1 med krängningshämmare som med fjäderspänning 3 och utan krängare.
 

Doo

Välkänd medlem
1 jan 2012
1.350
1
38
Knepigt att det blir recall på alla e-tec. Jag fick höra att det bara är xm/xs som har ny bränsletank och nytt hölje på bränslepumpen eftersom nivågivaren sitter där nu. Det är ju på dessa maskiner det kan vara tight till oljetanken.

Nåja. är ju garanaterat 3 veckor kvar innan delarna börjar nå ut till svenska ÅF om recall släpptes idag
 

Vidgren

Välkänd medlem
15 sept 2006
7.352
40
48
47
Piteå
Nja, polarisen känns stabil men ändå smidig från 0km/h, och svarar snabbt och ärligt på vikt fördelning eller styrning, personligen tycker jag skidoon känns vinglig i låga farter, och överreagerar på viktfördelning! Tex. När jag knäckte framvagnen hos burandt kunde jag köra hem ståendes på ena sidan och svänga både åt höger och vänster, prova göra det med skidoon,
Det känns som om viktfördelning och styrning kan ta ut varan på polarisen medans väldigt lite viktfördelning tar ut hela påverkan av styrningen hos skidoo, tar till runt 50km/h innan samma känsla infinner sej hos skidoon..
Jävligt svårt att förklara... På polarisen bara händer det medans jag måste tänka och planera på skidoon..
Sen att du bara kört 34 mil med din xm kan ju förklara saken?