Arctic zrt 800 -99

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.831
865
113
Kramfors
Har inte bytt lagret än blir kanske sommarjobb,en fråga hur länge ska man köra med oljeblandning i bensinen efter kolvbyte mil eller liter?
2 sekunder max. Man ska inte blanda i extra olja i tanken som vissa påstår för det gör bara motorn hetare + att cylinderns foder glaseras längre ut vilket medför sämre tätning resten av kolvens liv.

Bästa inkörning av kolvar/cylindrar är höja trottelnålen några hack och köra på mineralolja i ca 30 mil då sliter man in fodret och ringarna bäst och den blir tät.
Därefter kör man normal nålhöjd och helsyntetolja.

blackpearl

Aktiv medlem
12 jun 2012
96
0
6
Strängnäs
Var upp till Sälen en helg hade skotern med funka bra går som f-n men fy f-n när man ska starta den när den är kall på morgon det går inte utan kupevärmarn en stund under huven det är som sirap i motorn går det att få tag i delar så man kan fixa elstart till dom?

villkatta

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.224
6
38
58
Täfteå, Umeå
Orkar du inte dra igång den funkar inte elstart heller. Haft 800 och 1000 med elstart och när det varit riktigt kallt har jag fått elstarta och dra samtidigt.

I helgen fick vi igång en 800 som nästan döpall genom att spraya startgas i loppen. Då small den igång på en takt.

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.831
865
113
Kramfors
Det är helt beroende på vilken olja du kör hur tungdragen en maskin är kall och extra noga vid - 15-30gr kallt.

Jag brukar visserligen leta oljer som lägger ut ett fett lager över alla rörliga delar. Men jag har fått börja leta oljer som INTE lägger ut en fet hinna, tyvärr för motorn men bra för min rygg för jag får verkligen ta i för att få igång min maskin vid 10-15gr och jag är stooor o fruktansvärt stark:)

Tyvärr har jag inte något säkert tips på lättdragena oljer men jag har några bra gissningar.

Prova statoil delsynteten för den "tror" jag är lättdragen. Den är bra för motorn också men ryker och luktar en hel del.

Torco "tror" jag också är lättdragen och den ger minst lukt o rök.

Man kan inte gå efter angiven flyttemp i databladen för att leta lättdragen olja!

Däremot kan man med blotta ögat se hur mycket sirapliknade oljan blir vid kyla.