"nya" 95 och 98 oktaniga mack bensinen... skadar våra motorer

Jawo

Välkänd medlem
24 jan 2012
402
3
18
Skellefteå
men vattnet då det är ju inge bra i motorer eller har jag fattat de fel att motorer ska gå bra på vatten
 

Jawo

Välkänd medlem
24 jan 2012
402
3
18
Skellefteå
ja just därför är den ju skadlig den absorberar vatten från luften i tanken så när bensinen får stå så börjar det errodera (stavning)och täpper igen munstycken. kolla på bilderna jag länkade på sida två tror jag.
 

Hjulboggie rules

Välkänd medlem
21 sept 2004
3.987
25
38
Luleå
Vattnet finns ju där ändå... och skall man ställa den en längre tid är det i vart fall bättre att tappa ur bensinen och hälla i bilen istället.
 

wakepower

Medlem
18 okt 2012
8
0
1
Hej, jag jobbar med bl.a. bränslestabilisatorer (www.STA-BIL.se) och här kommer lite mer information om modern bensin och de problem som finns.

Bensin som kommer från olja (t.ex. 95-oktan, 98-oktan, V-Power, mm) består av tusentals olika typer av kolväten. För att bensinen skall få rätt egenskaper tillsätts en mängd tillsatser / "additiver" vid tillverkningen av bensinen. Förr i tiden användes en del tillsatser som var gav bensinen bra egenskaper men som var hälsofarliga och de är numera förbjudna (t.ex. tillsattes bly för smörjning för länge sedan).

Dagens bensin är på många sätt bättre för miljön och hälsan. Den mesta bensin som säljs i Sverige har även etanol inblandat i sig, vilket är bra för miljön men som även ger vissa fördelar för motorn. Dock finns det även vissa nackdelar med den moderna bensinen. En av dessa nackdelar är att bensinen inte tål lagring lika bra som bensinen gjorde förr i tiden.

Detta är dock inget problem om man sköter bränslesystemet på rätt sätt. Rätt sätt är att man häller i lite bränslestabilisator i bensinen innan man långtidsförvarar den. En bra bränslestabilisator innehåller en hög koncentration av additiver / tillsatser liknande de tillsatser som bensinbolagen har i bensinen vid tillverkningen av bensinen.
Med den högre koncentrationen av tillsatser som bränslestabilisatorn tillför så förlängs livslängden på bränslet. På detta enkla sätt kan man använda modern bensin som är bättre för hälsan och miljön - samtidigt som man får bensin som går utmärkt att lagra i upp till 24 månader :)

STA-BIL Fuel Stabilzer som vi jobbar med är världens mest sålda bränslestabilisator. Den har i oberoende tester visat sig överlägset bäst och rekommenderas av över 130 tillverkare.
STA-BIL tillverkar även "märkes" bränslestabilsatorer åt många märken (dock är det bara STA-BIL har hela originalformulan med additiver) och idag har de flesta märken "egna" bränslestabilisatror i sortimentet, t.ex. BRP, Polaris, Yamaha, Arctic Cat, m.fl.

När man tankar bensin som är etanolblandad och använder sitt fordon i miljöer med hög luftfuktighet (t.ex. på sjön eller på snö) bör man tänka på att etanolblandad bensin är hygroskopisk och suger in vatten in i bränslet ur luften. Lite vatten i etanolblandade bensinen är inget problem då det ligger löst i bensinblandningen, men när det blir mer än några tiondels % vatten fälls det ut och kan skada bränslesystem, bränslepump, förgasare/insprutning, mm.

Därför rekommenderar många tillverkare att man använder bränslestabilisator i förebyggande syfte för att motverka detta om man inte förbrukar bensinen inom 14-60 dager (tillverkare ger olika rekommendationer beroende på bl.a. hur ventilationen av tankarna är).

För den som är intresserad finns hur mycket som helst om detta på nätet eller i de flesta manualer till nyare skotrar och andra fordon.
(t.ex. på Volvo Pentas hemsida www.volvopenta.com/volvopenta/se/sv-se/marine_leisure_engines/parts_service/faq/pages/faq_ethanol.aspx)

Långt inlägg - men sköter man sitt bränsle på rätt sätt är det inga problem och man slipper rå motorgång och dyra reparationer som att byta bränslepump / förgasare / insprutare, mm i onödan.
 

arjeplogarn

Välkänd medlem
11 mar 2008
3.792
3
38
Residenset
wakepower: Mycket intressant. Vad exakt händer med bränslet när det står en längre tid och hur motverkar stabil det?
 

Lynxfun

Välkänd medlem
2 feb 2009
2.926
2
36
Norrbotten
Bra info wp.

Vad vi än anser om etanolens för och nackdelar eller för den delen de som gjort politik av det .... så är det bara att vi vänjer oss vid de moderna bränslena och hur de kan påverka våra fordon i form av "gammalt" bränsle eller efterhand annan mekanisk påverkan på bränsleledningar mm iom att de är betydligt aggressivare.

Mao, viktigt att sköta om grejorna då de flesta av oss inte vill bli stående vid fel tillfälle (som det alltid är).

I NA har det gjorts några undersökningar på senare år för den marina delen där man kommit fram till en del intressanta saker vilka sammanfattas i ett PR från båttillverkarnas intresseorg.


Department of Energy Reports Show Severe Damage to Marine Engines from E15, Reinforcing Recreational Boating Industry Concerns
WASHINGTON, D.C. – October 25, 2011– On Friday the U.S. Department of Energy’s Office of Energy Efficiency & Renewable Energy released the results of two studies on the effects of using fuel that is 15 percent ethanol in volume (E15) in marine engines. The studies were conducted on engines provided by two marine engine manufactures; Both are members of National Marine Manufacturers Association (NMMA).

The long-awaited reports show significant problems with outboard, stern drive and inboard engines. Results of the reports show severe damage to engine components and an increase in exhaust emissions, reinforcing the recreational boating industry’s concern that E15 is not a suitable fuel for marine engines.

Emissions and durability testing compared E15 fuel and fuel containing zero percent ethanol (E0) and examined exhaust emissions, exhaust gas temperature, torque, power, barometric pressure, air temperature, and fuel flow. Specifically, the report showed degraded emissions performance outside of engine certification limits as well as increased fuel consumption. In separate testing on engine durability, each tested engine showed deterioration, including two of the three outboard engines, with damages severe enough to prevent them from completing the test cycle. The E0 test engines did not exhibit any fuel related issues.

NMMA worked with its manufacturer members in securing the resources and facilitating the testing for these reports. NMMA supports further testing that will provide additional understanding about the negative effects of E15 on marine engines.

NMMA President Thom Dammrich says, “Current proposals by the ethanol industry to increase the amount of ethanol in gasoline should seriously concern all boaters and owners of other small engine equipment. Although NMMA strongly supports renewable fuels as a means to reduce America’s dependence on foreign sources of oil and improve the environment, there is growing evidence that ethanol is not the answer to America’s energy challenge.”

For more information, please read the full versions of the Emissions and Durability test or the Fuel Endurance test from the Department of Energy. For questions or media inquiries please contact Lauren Dunn at 202-280-6928 or ldunn@nmma.org.

Both Volvo Penta and Mercury Marine provided test engines as well as the testing facilities. The U.S. Department of Energy approved the final analysis of the results.

###

About NMMA: National Marine Manufacturers Association (NMMA) is the leading association representing the recreational boating industry in North America. NMMA member companies produce more than 80 percent of the boats, engines, trailers, accessories and gear used by boaters and anglers throughout the U.S. and Canada. The association is dedicated to industry growth through programs in public policy advocacy, market statistics and research, product quality assurance and promotion of the boating lifestyle. For more information visit http://www.nmma.org


Vilket som så kan det sammanfattas i att vårda grejorna , byt bränslefilter ofta och kör inte med gammalt bränsle....

För den som vill läsa mer finns de här (har delgett dessa till ett antal motor och båtorganisationer förra året med begäran om att de skulle se över möjligheten till en adekvat info för Sverige men än har inget hänt...)

High Ethanol Fuel Endurance:
A Study of the Effects of Running Gasoline with 15% Ethanol Concentration in Current Production Outboard Four-Stroke Engines and Conventional Two-Stroke Outboard Marine Engines

http://www.nrel.gov/docs/fy12osti/52909.pdf

Volvo Penta 4.3 GL E15 Emissions and Durability Test

http://www.nrel.gov/docs/fy12osti/52577.pdf
 

wakepower

Medlem
18 okt 2012
8
0
1
Hej arjeplogarn,
jag ska försöka ge ett enkelt svar, så får du säga till om du vill ha mer fördjupat svar.
Du kan läsa mer på t.ex. www.sta-bil.se/sta-bil-info.html

När modern bensin som t.ex. 95-oktan eller V-Power förvaras längre tid händer flera saker - och STA-BIL och även andra bra bränslestabilisatorer gör följande:

1. De lättflyktiga kolvätena i bensinen avdunstar och bensinen tappar oktantal.
> STA-BIL har additiver som stabiliserar och håller oktantalet.

2. Kolväten i bensinen klumpar ihop sig och det kan bildas kristallliknande utfällningar, segt slem, mm.
> STA-BIL har rengörande additiver som håller bränslet rent men som även löser upp och avlägsnar avlagringar, slem och likande föroreningar.
(tänk dig ungefär som tvättmedel för bensin)

3. Det kommer in vatten i bränslet, dels genom kondensation och dels genom inblandat etanols hygroskopiska egenskaper.
> STA-BIL har syntetiska additiver som motverkar bränslets hygroskopiska egenskaper
> STA-BIL har additiver som tar hand om eventuellt vattnet (binder det och sedan förbränns det när motorn körs)

Här ska också noteras att ett stort problem är att det redan är så mycket etanol i bensinen att etanolblandade bensinen inte kan hålla allt vatten som etanolen suger åt sig utan det blir fasseparation där vattnet och etanolen fälls ut ur bensinen.
Då etanolen + vattnet är tyngre än bensinen hamnar det i botten av tank/bränslepump, slangar, förgasare/ i insprutar - där det sedan orsakar korrosion och andra skador.
Att ha olja i bensinen som man gjorde förr i tiden hjälper inte eftersom etanol-vattnet lägger sig mot botten under olja/bensinen.
Om man skulle tillsätta K-sprit eller andra alkoholer till redan etanolblandat bränsle förvärras problemen.


4. Kondensvatten och "etanol-vatten" förorsakar korrosion i bränslesystemet
> STA-BIL har additiver som skyddar hela bränslesystemet mot korrosion i det fall det redan finns vatten eller "etanol-vatten" i systemet
"etanol-vatten" är ett förenklat ord för att inte krångla till det, det bildas även andra ämnen än etanol bundet till vatten när fasseparation sker. STA-BIL skyddar hela bränslesystemet mot alla de ämnen som bildas vid nämnd fasseparation

Alla dessa additiver är sedan lösta i en viss typ av kemiskt ren bensin, som gör att när man använder STA-BIL behöver man inte skaka om tanken utan additiven blandas av sig självt snabbt ut i hela tanken.

Detta var ett svar i korthet.
 
Last edited:

Emanuel

Välkänd medlem
30 sept 2012
936
3
16
Dalarna
STA-BIL är framforskat för att generera en hel massa pengar.
Gud vad jag hatar säljare generellt, bli som folk någon gång!
Håller med, inkomstkälla - men det är som att du skulle berätta för den du säljer skotern alla negativa sidor på den och undvika alla bra? Nja, skulle inte tro det.

Gäller att solla det man vill ha och kasta resten i soptunnan. Att additiv funkar är det inget snack om, men att det "löser" alla problem är jag tveksam till... Gör dom mindre eller hjälper till att åtgärda kan jag köpa. Men att dom helt löser problemet tvekar jag på. Då skulle det redan vara iblandat från station eller också en "optimizer"-valmöjlighet när man tankade.
 

Mikael S

Välkänd medlem
13 dec 2010
134
0
6
Gävle
Ni vet väl att E85 igentligen är ett riktigt fint racebränsle :) T.ex fullt möljigt att plocka samma effekt ur en Nytro turbo med E85 än med Bensin och det utan att montera ett shims för att kompsänka.

På min bil t.ex så skiljer det runt 300hk mellan bränslena med dom förutsättningar jag har på min motor med hög kompression (750hk bromsat)

Sen är givetvis etanol förstörande på gummidetaljer och vissa metaller men finns massor av bevis på människor runt om i sverige som kört flera tusen med i sina bilar med E85 så att det är en stor risk för att 10% etanol i bensinen ska orsaka något i en vanlig skoter ser jag inte som några problem. Faktum är att många skotrar är en aning för fett bestyckade så med en skvätt etanol i tanken kommer motorn gå bättre
 

Neko

Välkänd medlem
5 jun 2011
458
2
18
Håller med, inkomstkälla - men det är som att du skulle berätta för den du säljer skotern alla negativa sidor på den och undvika alla bra? Nja, skulle inte tro det.

Gäller att solla det man vill ha och kasta resten i soptunnan. Att additiv funkar är det inget snack om, men att det "löser" alla problem är jag tveksam till... Gör dom mindre eller hjälper till att åtgärda kan jag köpa. Men att dom helt löser problemet tvekar jag på. Då skulle det redan vara iblandat från station eller också en "optimizer"-valmöjlighet när man tankade.
Det folk säger att "Om det fanns något bra medel skulle det redan finnas i bensinen på stationen" tycker jag är skitsnack, då bensinbolagen inte har någon som helst skyldighet eller så att slå i sånt. Det skulle bara kosta dom mer pengar, och det låter det inte alls som något ett bensinbolag skulle lägga ut för konsumenterna i sverige. Med tanke på att det inte finns någon lag som säger att bolagen MÅSTE ha 5% etanol i bensinen, utan dom FÅR ha i det. Då gör dom ju såklart det för att det är billigare, att sen bilen t.ex drar mer bensin skiter dom ju fullständigt i för då får dom ju sälja mer. Det som i så fall skulle låta realistiskt är att dom säljer nån sörja som tillsats i macken. Nu försöker jag inte låta rutten eller så men tycker det låter som att folk har mer tro på bensinbolagen än vad dom är värd.
 

Mikael S

Välkänd medlem
13 dec 2010
134
0
6
Gävle
På vilket gummi som tål bensin är etanol aggressivt? Har ställt frågan i över tio år, men aldrig fått svar...


I dom fallen där man valt en gummislang av lägre kvalite så åldras den mycket fortare med E85 i tanken än med bensin. Jag gillar Etanol, motorn går renare, bättre och luktar gott men tänker inte blunda för att det finns problem med bränslet men då handlar det om E85 och inte E10 som vi pratar i den här tråden
 

Hjulboggie rules

Välkänd medlem
21 sept 2004
3.987
25
38
Luleå
Jag har sett den uppgiften, men aldrig effekten i praktiken. Däremot löser etanolen ibland upp avlagringar i bränslesystemet och jag tror att det är denna effekt som många gångel tolkas som att det är gummit som påverkas...
 

stecka

Välkänd medlem
24 okt 2005
3.128
1
36
Jämtland,Lit
Har sett slangar som har blivit uppäten inifrån och slangar som blivit stenhårda på en kort tid av E85 användning så nog är de aggressivt mot fel sorts slang.
 

Mikael S

Välkänd medlem
13 dec 2010
134
0
6
Gävle
Har sett samma sak, samt pumpar som pajat onaturligt fort, spridare som inte flödar som dom borde, rött klegg i motorerna osv. Man lär ha lite koll på grejerna och försöka använda tillsatser i bränslet. E85 är inte lika känsligt mot att gå snålt heller så lätt att rasa sin motor när man inte könner att något är fel på samma sätt
 
Last edited: