Service meddelande 2012or

AlexA

Välkänd medlem
25 jan 2011
1.356
0
16
Det som görs på uppdateringen är följande:
Ny kylarslang
Nytt huvgaller
Extra låsning till sidokåpan samt extrastöd till sidokåpan nertill
En ny mutter i boggie samt att 3st lås brickor monteras i boggien
Ny programvara
Sen finns även ett chims till sekundäraxeln (osäker på om dessa monteras på alla eller bara på de maskiner där axeln rör sig i sidled)
I sekundären byter man bussning i rörliga skivan, bussning i helixen och nya rullar..

Är inte 100% säker men tror det var allt..

Detta gäller för m/xf 800 iaf...
 

Fluke

Medlem
9 feb 2009
48
0
1
Kiruna
Det som görs på uppdateringen är följande:
Ny kylarslang
Nytt huvgaller
Extra låsning till sidokåpan samt extrastöd till sidokåpan nertill
En ny mutter i boggie samt att 3st lås brickor monteras i boggien
Ny programvara
Sen finns även ett chims till sekundäraxeln (osäker på om dessa monteras på alla eller bara på de maskiner där axeln rör sig i sidled)
I sekundären byter man bussning i rörliga skivan, bussning i helixen och nya rullar..

Är inte 100% säker men tror det var allt..

Detta gäller för m/xf 800 iaf...
Varför monteras ny mutter + brickor i boggien??
 

Niro

Välkänd medlem
11 dec 2008
228
0
16
Kilaforsfjäll
Nån som upplevt nån förbättring på boggningarna? Tycker tamme fan min boggar mer nu med 13's map.. Får se om de blir nå bättre när man slänger på helsystem och pcv'n, som ligger å skräpar i en kartong på garagegolvet..
 

JRO

Välkänd medlem
2 dec 2012
917
26
28
Skell
Som jag skrev tidigare så tycker jag med att den fortfarande tenderar till att skrutta lite i mellan registret men har inte märkt nått på toppen(än) men ja tycker cf 11orna gick mycke trevligare i motorn i allmänhet! Tycker de är mycke vibrationer och tråkiga ljud innan primären klappar till
 

mr-norberg

Välkänd medlem
29 nov 2011
438
0
16
Som jag skrev tidigare så tycker jag med att den fortfarande tenderar till att skrutta lite i mellan registret men har inte märkt nått på toppen(än) men ja tycker cf 11orna gick mycke trevligare i motorn i allmänhet! Tycker de är mycke vibrationer och tråkiga ljud innan primären klappar till
jag pratade med SmP om att byta tändkil för att få bort boggningen och då kom vi in även på mellan registret, och som jag fattade så var det enda som hjälper är pc5:a då de är otroligt klen på bränsle från fabrik.Det gäller även standard utförande maskiner.
 

camata

Välkänd medlem
25 okt 2005
3.870
9
38
jag pratade med SmP om att byta tändkil för att få bort boggningen och då kom vi in även på mellan registret, och som jag fattade så var det enda som hjälper är pc5:a då de är otroligt klen på bränsle från fabrik.Det gäller även standard utförande maskiner.
Då är det något fel på min M800, som funkat hela förra säsongen med 3.5 graders kil. Utan PCV.
Gått bra och ser nu bra ut på kolvkrona,bara mata på.
Ska dock rida ut den nya mappningen med standardkil.

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2
 

lalle.ohman

Medlem
18 dec 2010
34
0
6
Sävast
Har någon dessa glipor efter att plasten blivit utbytt? En vän har samma. De finns inte på samma sätt med den gamla plasten. Se grön maskin. Har även sett andra med gammal orange plast utan glipor. Och den nya skruven är jag inte imponerad över. Måste juh skruva ihjäl sig!

Sent from my GT-I9100
 

Attachments

krilleprupp

Välkänd medlem
7 mar 2011
140
0
6
Tycker variatorerna låter jäkligt mysko när jag släpper på gasen, typ smattrar och låter allmänt illa. Kan det vara för att dom plockade bort "fläkten" vid uppdateringen och att jag helt enkelt inte hört det förut då fläkten förde ett jäkla liv? Någon mer som hört samma sak?

Angående gliporna så här jag också sett det men inte alls sådär stora.
 

Mange^

Välkänd medlem
16 dec 2007
826
1
16
Sundsvall
Har ett ljud ifrån variatorerna, tycker det låter som sekundären.

Sedan ogillar jag ventilations hålet på vänster sida, kunde gott ha suttit ett nät där åtminstone, får in bra med snö i det hålet.
 

krilleprupp

Välkänd medlem
7 mar 2011
140
0
6
Plockade dom bort era fläktar också vid uppdateringen?

Satte dom inte i mesh när dom bytte näten där på vänster sida? tyckte dom sa att dom gjort det iaf. Ska kolla upp det.
 

camata

Välkänd medlem
25 okt 2005
3.870
9
38
Det är ett galler som medföljer, inte mesh.

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2
 

mr-norberg

Välkänd medlem
29 nov 2011
438
0
16
Då är det något fel på min M800, som funkat hela förra säsongen med 3.5 graders kil. Utan PCV.
Gått bra och ser nu bra ut på kolvkrona,bara mata på.
Ska dock rida ut den nya mappningen med standardkil.

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2
Är din standard förutom kilen?
Blev det bra med 3.5 graders? Funkar det att köra på 98 oktan med den?
En kompis har en m800 162 och den är bluddrigare än vad min var så det kanske är från maskin till maskin.
Har inte hunnit testa min med 2.5graders kil för vi har ingen snö än :(
Det blir singel pipa och så på min sen så det kanske löser sig ändå. :)
 

camata

Välkänd medlem
25 okt 2005
3.870
9
38
Är din standard förutom kilen?
Blev det bra med 3.5 graders? Funkar det att köra på 98 oktan med den?
En kompis har en m800 162 och den är bluddrigare än vad min var så det kanske är från maskin till maskin.
Har inte hunnit testa min med 2.5graders kil för vi har ingen snö än :(
Det blir singel pipa och så på min sen så det kanske löser sig ändå. :)
Ja
Ja
Ja

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2
 

TeamArcticCat

Aktiv medlem
4 mar 2009
88
0
6
Gällivare
Det som görs på uppdateringen är följande:
Ny kylarslang
Nytt huvgaller
Extra låsning till sidokåpan samt extrastöd till sidokåpan nertill
En ny mutter i boggie samt att 3st lås brickor monteras i boggien
Ny programvara
Sen finns även ett chims till sekundäraxeln (osäker på om dessa monteras på alla eller bara på de maskiner där axeln rör sig i sidled)
I sekundären byter man bussning i rörliga skivan, bussning i helixen och nya rullar..

Är inte 100% säker men tror det var allt..

Detta gäller för m/xf 800 iaf...

Är det någon som vet till 100% vad som ska göras?
Jag fick då inget galler till exempel.
 

A.Holm1

Insane sledder
8 feb 2007
2.670
18
0
Grängesberg
Är det någon som vet till 100% vad som ska göras?
Jag fick då inget galler till exempel.
Galler, stöd för sidokåpan samt en extra skruv för att hålla sidokåpan ingår i deepsnow-kitet som monteras.
Så det ska sitta på plats.
Det Alex A skrivit är vad som ska göras, minns inte heller att det ska vara nåt mer.
Åtgärderna i sekundären är bara på M800 och XF HC 800.
Inte på fyrtakts M, XF-maskiner, fråga mig inte varför...
 

AlexA

Välkänd medlem
25 jan 2011
1.356
0
16
Är det någon som vet till 100% vad som ska göras?
Jag fick då inget galler till exempel.
Gallret skall bytas till en finare modell! Måste ha blivit en miss på din maskin..
Sen ska jag rätta skrivningen ang bussningen i helixen, det är inte en ny bussning i helixen, utan ett chims på axeln, chimset ska hålla rätt remspänning vid full utväxling för att förhindra remsliret som uppstått tidigare..
 

Mange^

Välkänd medlem
16 dec 2007
826
1
16
Sundsvall
Så ifall man blivit utan galler på uppdateringen så kan man med fördel kontakta sin Åf och få ett?

Så Sekundären innehåller ingen ny/annan bussning som det skrivs om i någon skoter tidning på 13års modellen?

Edit: plast distans stod det tydligen, men det är kanske den som är chimset?
 

A.Holm1

Insane sledder
8 feb 2007
2.670
18
0
Grängesberg
Så ifall man blivit utan galler på uppdateringen så kan man med fördel kontakta sin Åf och få ett?

Så Sekundären innehåller ingen ny/annan bussning som det skrivs om i någon skoter tidning på 13års modellen?

Edit: plast distans stod det tydligen, men det är kanske den som är chimset?
Ja, det ska monteras ett tätare galler vid luftintaget i variatorkåpan, så har din Åf inte monterat det så sak du absolut fråga vart det är.

Jo man byter bussningen i den inre skivan på sekundären, men bara på M800 och XF HC 800.
Man byter även rullarna i sekundären och monterar en plastdistans.