Hur långt räcker tanken ?

Säfwast

Välkänd medlem
16 mar 2010
638
1
16
Sävast
Kapa gærna hål i kåpan, men du behøver inte hålla på och jiddra med flæktar och elænde om du har en bra variatorsetup.

Det hær har jag køpt till min, det har hållit i två sæsonger utan problem. :)

http://xxxmodrods.com/_mgxroot/page_10802.html
Absolut, lyckas du pricka rätt med variatorerna så håller dom nästan apexklass. Jag har kört 200 mil utan mätbar skillnad mot en ny rem. Obs utan några venthål, fläktar lr annat mumbo jumbo. Det får man väl anse som bra med 240hk:)
 

twister

Välkänd medlem
15 okt 2006
2.506
5
38
Östersund
Absolut, lyckas du pricka rätt med variatorerna så håller dom nästan apexklass. Jag har kört 200 mil utan mätbar skillnad mot en ny rem. Obs utan några venthål, fläktar lr annat mumbo jumbo. Det får man väl anse som bra med 240hk:)
Vad kör du med för setup i dina variatorer då ? :O)

Räcker det med att byta nitar i primären lr bör man byata fjädrar och helix oxå ?
Modshop hade nån ljusterbar helix som man kunde ställa topvarvet med en insexnyckel !
Det lät ju smidigt.
 

stecka

Välkänd medlem
24 okt 2005
3.128
1
36
Jämtland,Lit
org vikterna kan du lägga åt sidan.. antingen bygger man ett eget kit med tex supertip och lämpliga fjädrar och helix tex shockwawe helixen om man vill kosta på, eller så köper du ett utprovat kit från nån som har ett fungerande tex NTC.
 

twister

Välkänd medlem
15 okt 2006
2.506
5
38
Östersund
Yc i östersund ska montera turbon åt mig så dom får väl fråga ntc vilka variatorprylar man behöver :).
En enligt yc så var det bara att borrraur orginal nitarna och byta dem mot tyngre och inte byta helix och fjädrar.

Fast dom hade aldrig monterat nått 270hk kitt . Så man är ju lite fundersam på om dom får allt att funka som det ska hm....
 

Tbird

Välkänd medlem
22 aug 2009
370
1
16
Norrbotten
Yc i östersund ska montera turbon åt mig så dom får väl fråga ntc vilka variatorprylar man behöver :).
En enligt yc så var det bara att borrraur orginal nitarna och byta dem mot tyngre och inte byta helix och fjädrar.

Fast dom hade aldrig monterat nått 270hk kitt . Så man är ju lite fundersam på om dom får allt att funka som det ska hm....
Bara svammel, byter du inte variatorprylar så kommer du ligga på varvstoppen med risk för att knaster lossnar som följd.
Om dom inte "vet" så ska dom inte rekommendera något, framförallt inte då det finns risk för allvarligt motorras!

Using Tapatalk on Android ICS pad.
 

Oscarlw

Medlem
22 mar 2011
16
0
1
Kiruna
Har hört att orginalmattan tappar kammarna hanska fort med 270hk :)
Vilken matta ska man byta till som pallar för 270hk ?
Challanger extreme ? Vill inte ha nån renodlad lössnömatta utan en crossovermatta med 57mm+ kammar !
Jag körde hela förra säsongen med orginalmattan till min x-ride. Med den kändes det som att man inte fick ner effekten i backen då den nästan spann när man tryckte på, kan även tillägga att kammarna nästan var böjda efter säsongens slut, blev totalt drygt 350mil så det sätter sina spår. Jag körde dock "bara" 240-kitet. Angående tanken så är det ju som det redan sagts i tråden att det beror helt på vart du kör. Jag har som mest legat uppe i 5-6l/mil men då var det groteskt mycket snö och spann som en katt. Till denna säsong blir det helrenovering på NTC och där ska även en C-Extreme 63mm ingå.

Mvh, Oscar.
 

Hjulboggie rules

Välkänd medlem
21 sept 2004
3.987
25
38
Luleå
Jag funderar på om det vore en bra id'e att kapa upp ett hål i sidokåpan där nummerskylt,s dekalen siyyer och sen täcka hålet med alu-nät ov meshtyg samt att motera en 200mm
datorfläkt innanför för att kyla varaitorer och rem ?
Gör detta stor skilnad på remmens temp tro ?

Sen undrar jag om nån här har provat en garmin zumongps och isf hur dessa funkar ?
Ursäkta frågan, men hur länge hade du tänkt att en "datorfläkt" skulle fungera i den miljön?
 

twister

Välkänd medlem
15 okt 2006
2.506
5
38
Östersund
Pratade med ntc nyss :) Dom tyckte att jag skulle göra följande : byta till deras Supertip 55g variatorkit och shockwave helix och växlaner 2kugg. då skulle allt funka som det ska. vad tror ni ?
dom sa att man kunde behålla orginalfjädrarna.
 

Säfwast

Välkänd medlem
16 mar 2010
638
1
16
Sävast
Absolut, lyckas du pricka rätt med variatorerna så håller dom nästan apexklass. Jag har kört 200 mil utan mätbar skillnad mot en ny rem. Obs utan några venthål, fläktar lr annat mumbo jumbo. Det får man väl anse som bra med 240hk:)
Jag kör med ett kit från Yamaha hallen i gällivare. Fjädrar är bytta till hårdaste oem och vikterna är också tillverkade där samt shockwave helix. Kan inte annat en rekommendera dom. Det är visst en gammal dragrace kille som är guru på variatorer där.
Jag kan tillägga att jag leker och boysar mycket!
 

Tbird

Välkänd medlem
22 aug 2009
370
1
16
Norrbotten
Pratade med ntc nyss :) Dom tyckte att jag skulle göra följande : byta till deras Supertip 55g variatorkit och shockwave helix och växlaner 2kugg. då skulle allt funka som det ska. vad tror ni ?
dom sa att man kunde behålla orginalfjädrarna.
Låter klockrent!
Det verkar som att de har en beprövad setup.

Using Tapatalk on Android ICS pad.
 

twister

Välkänd medlem
15 okt 2006
2.506
5
38
Östersund
När man har en shockwave helix i en nytro med 270hk ska man börja med max vinkel på den då och sen minska lite vid behov ?
 

Tbird

Välkänd medlem
22 aug 2009
370
1
16
Norrbotten
När man har en shockwave helix i en nytro med 270hk ska man börja med max vinkel på den då och sen minska lite vid behov ?
Svar NEJ! :).
Fråga NTC, det var väl därifrån du beställde grejerna?
Se även till så du får vet hur du ska sätta brickorna i vikterna!
Sätter du max vinkel skjuter du remmen första gången du gasar lite, remmen slits ner i sekundären p.g.a. för lite remtryck!
 

Mr_Ed

Välkänd medlem
2 mar 2008
358
0
16
tycker du värkar vara så osäker på allt vad skoter heter så är du säker på att du värkligen ska ha en turbo`?
 

Håkke_B

Moderator
7 dec 2009
1.562
21
38
Piteå
www.facebook.com
Jag funderar på om det vore en bra id'e att kapa upp ett hål i sidokåpan där nummerskylt,s dekalen siyyer och sen täcka hålet med alu-nät ov meshtyg samt att motera en 200mm
datorfläkt innanför för att kyla varaitorer och rem ?
Gör detta stor skilnad på remmens temp tro ?
För länge sedan, när jag hade som mest problem med att remmarna inte höll, provade jag att göra en fläktkylning till variatorerna. Kylningen var trots detta inte tillräcklig.
Kylning är bra men om variatorsetupen är fel så hjälper det inte.
Med nytt variatorkitt åkte fläktarna i soptunnan...

Här är bilderna på mina tidiga försök..




Däremot har många fel angående "datafläktar" Det finns det många fina och effektiva fläktar att montera som utseendemässigt påminner om datafläktar men med mycket hög kapacitet.
Denna fläkt t.ex. klarar ett flöde på nästan 20 liter/s. Med två sådana får du i storleksordningen ett luftombyte var 5:e sekund under huven vilket är väldigt mycket.
Se exempel här http://www.ebmpapst.se/sv/produkter/Kompaktfläktar/Axial-kompaktfläkt-DC/612JH