Lössnö för 100k

Macke78

Välkänd medlem
8 mar 2011
1.554
14
36
Gasa som en dåre och e-tec tar lika mkt som andra 800or, det är direkt du lättar av lite som man märker skillnaden, jag gillar att gasa utanför leden och ligger kring 3,5l/mil i snitt, 1,3 om jag skjutsar lillan och 5l/mil vid full attack!
 

ajsman

Välkänd medlem
26 mar 2009
994
0
16
Gävleborg
Det mesta jag fått igenom min E-tech är 4 liter milen.

Kolla hydridtestet som Snowrider gjorde förra året.
Det ger en hint om hur det är...
Jag har inte heller fått min att ta mer än 4L/mil och då har jag pressat veckor i Jormvattnet..
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.236
1.074
113
Stora Blåsjön
Sant,, körde ski-doo förra åre å tyck dom värka veka men ha aldrig kört eller skruva i en PRO så kan ju inte säga om dom e bättre/sämre. Men antar att detaljer blir klenare när allt ska va så lätt som möjligt...

OT, hur mycke kosta rmk A-armar å måst man byta dämpare om man vill montera de på assaulten?
Proride chassiet är väldigt stabilt i bulkheaden, bör nog anses som marknadens stryktåligast. Iqr:en är nog snäppet stabilare men då också tyngre... A-armarna är som på vilken annan maskin som hellst, för veka. Finns bot på det... Ska man byta alla a-armarna så kostar det mellan 4000-ca5500kr om man inte köper original, original är betydligt dyrare.
Det som kan anses som vekt på proride är väll bakpartiet på tunneln, där har konkurenterna lyckats bygga stabilare. Jag tog och monterade m8ans lyftbåge och nu är min lika stabil som de andra...

Sen bör man även sträcka/kontrollera gaswiern med jämna mellanrum gäller alla modeller... :)
 

Monumento

Välkänd medlem
21 jul 2008
1.233
4
38
Norra Sverige
Chassiet är vegt bak vid boggie infästningen som Asker säger.

Som sagt, bensinförbrukningen är rätt lik och man kör "lika". En underbar maskin är Pron måste jag säga, underbart lätt körd.
 

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.535
411
83
Malå/Adak
När det gäller bränsleförbrukning kan jag dela med mej av mina egna erfarenheter. Hade en -09 Assault som jag köpte ny, körde den ca 400 mil på två vintrar och köpte sen en ny -11 Freeride som jag kört 450 mil med på två vintrar.

Freeriden drog helt klart mindre soppa, på en normal heldag skilde det alltid minst 10 liter och oftast 15-18.
Till historien hör väl att min Assault var ett riktigt rötägg och gav väl i bästa fall 130 kusar ny vilket föll med 5 kusar för var uppdatering, på slutet var den mindre köra med än en RRse. Detta tillsammans med traktormattan och dikesgrävarboggin gjorde ju att den gick på full mutter mer än normalt, en maskin som gått bättre i snön hade gått billigare.

Ja, att en hästkraft är en hästkraft och behöver mat för en hästkraft är sant, men INGEN kommer nog ens upp i 8% fullgas oavsett vad man tror om sin körning, (jag hade 4-4,5% av driftstiden mellan 7500-8000rpm på freeriden och det var den högsta siffra dom sett på Nila), och vid annat än fullgs går E-tecen billigt, så är det bara. Sen så går det inte sticka under stol med att ProRMKn är en kanonmaskin som jag inte skulle ha något emot att ha i stallet.

Någonting folk inte ofta pratar om är att det kan vara värt en del att ha en vänlig och hjälpsam handlare i närheten. Går det gullprata sej till att få köpa en variatorrem kl åtta en lördagskväll? Dom bra kör-dagarna är inte fler på en vinter än att "repstoppen" ska bli så korta som möjligt.

Jajja, fick man drömma ihop en skoter så blev det en E-tec Suzuki 800 i ett chassie som är en korsning mellan en Freeride och en ProRmk byggd med Yamahakvalitet.
 

Monumento

Välkänd medlem
21 jul 2008
1.233
4
38
Norra Sverige
När det gäller bränsleförbrukning kan jag dela med mej av mina egna erfarenheter. Hade en -09 Assault som jag köpte ny, körde den ca 400 mil på två vintrar och köpte sen en ny -11 Freeride som jag kört 450 mil med på två vintrar.

Freeriden drog helt klart mindre soppa, på en normal heldag skilde det alltid minst 10 liter och oftast 15-18.
Till historien hör väl att min Assault var ett riktigt rötägg och gav väl i bästa fall 130 kusar ny vilket föll med 5 kusar för var uppdatering, på slutet var den mindre köra med än en RRse. Detta tillsammans med traktormattan och dikesgrävarboggin gjorde ju att den gick på full mutter mer än normalt, en maskin som gått bättre i snön hade gått billigare.

Ja, att en hästkraft är en hästkraft och behöver mat för en hästkraft är sant, men INGEN kommer nog ens upp i 8% fullgas oavsett vad man tror om sin körning, (jag hade 4-4,5% av driftstiden mellan 7500-8000rpm på freeriden och det var den högsta siffra dom sett på Nila), och vid annat än fullgs går E-tecen billigt, så är det bara. Sen så går det inte sticka under stol med att ProRMKn är en kanonmaskin som jag inte skulle ha något emot att ha i stallet.

Någonting folk inte ofta pratar om är att det kan vara värt en del att ha en vänlig och hjälpsam handlare i närheten. Går det gullprata sej till att få köpa en variatorrem kl åtta en lördagskväll? Dom bra kör-dagarna är inte fler på en vinter än att "repstoppen" ska bli så korta som möjligt.

Jajja, fick man drömma ihop en skoter så blev det en E-tec Suzuki 800 i ett chassie som är en korsning mellan en Freeride och en ProRmk byggd med Yamahakvalitet.
+1 på det sista, skulle kunna gärna ha en Suzuki 8 i min pro måste jag säga=O)
 

Grylar

Välkänd medlem
7 dec 2008
148
0
6
Vilhelmina
Tack å tack för alla vettiga svar, tror jag har bestämt mig för en pro rmk med sikte på att byta fotsteg å bygga en egen båge för att styva upp bakpartiet. Enda jag inte vet är om det är värt att betala mera bara för att få en 12a.. Va anser ni? Pros vs cons
 

shagwell

Välkänd medlem
17 jan 2011
1.202
0
16
luleå
Jag är i samma tankar, 11 eller 12a?? Vinner man något förutom garantin? Det jag har hört är att 11 går oftare varm. Det förstår jag dock inte, för så vitt jag vet är det samma kylarsystem..
 

Grylar

Välkänd medlem
7 dec 2008
148
0
6
Vilhelmina
Varmgång kan ju bero på mer än dålig kylare,, Har då inte hört något sådant själv. En kille på Vilhelmina motorcentrum sa att de satt andra spridare och att motorn gav fler hk på -12an, stämmer det? Tycker polaris skulle ha skryte om dom fått ut 8 extra hästar ur motorn..
 

Monumento

Välkänd medlem
21 jul 2008
1.233
4
38
Norra Sverige
Sitter andra spridare om jag inte minns fel på 12:;a. Var väll den "stora" uppdateringen som jag fick det förklarat ifjol.

Sen om 12:an håller bättre eller går bättre än en 11:a låter jag vara osagt.
 

shagwell

Välkänd medlem
17 jan 2011
1.202
0
16
luleå
Vore ju kul att höra av någon som ägt båda modellerna om man upplever någon (ingen) skillnad.
 

M.Slagbrand

Välkänd medlem
25 feb 2010
284
1
16
Boden
Anledningen tilll bytet av spridare var väl främst detta: http://www.hardcoresledder.com/forums/505-switchback-assault-rmk-pro-ride-chassis/565759-2011-injector-issues.html

Överlag är det väl detta som skiljer:
-went to Bosch injectors
-remap
-more traction on outside edge of running boards
-tunnel stiffeners stronger
-better engine mounts
-chaincase glued to chassis now to help stiffen up chassis even more
-re-route wiring, cleaner design and put covers on them
-exhaust design is slightly different... I think just different vendors.

Alltså i princip ingenting.....
Men som sagt, vore kul om någon som provat båda kunde uttala sig.
 

M.Slagbrand

Välkänd medlem
25 feb 2010
284
1
16
Boden
+mer boggiehjul, annan broms/skiva, Ihålig drivaxel på pro (solid på vanliga), kolfiber lyftbåge.... det är nog allt