När det gäller bränsleförbrukning kan jag dela med mej av mina egna erfarenheter. Hade en -09 Assault som jag köpte ny, körde den ca 400 mil på två vintrar och köpte sen en ny -11 Freeride som jag kört 450 mil med på två vintrar.
Freeriden drog helt klart mindre soppa, på en normal heldag skilde det alltid minst 10 liter och oftast 15-18.
Till historien hör väl att min Assault var ett riktigt rötägg och gav väl i bästa fall 130 kusar ny vilket föll med 5 kusar för var uppdatering, på slutet var den mindre köra med än en RRse. Detta tillsammans med traktormattan och dikesgrävarboggin gjorde ju att den gick på full mutter mer än normalt, en maskin som gått bättre i snön hade gått billigare.
Ja, att en hästkraft är en hästkraft och behöver mat för en hästkraft är sant, men INGEN kommer nog ens upp i 8% fullgas oavsett vad man tror om sin körning, (jag hade 4-4,5% av driftstiden mellan 7500-8000rpm på freeriden och det var den högsta siffra dom sett på Nila), och vid annat än fullgs går E-tecen billigt, så är det bara. Sen så går det inte sticka under stol med att ProRMKn är en kanonmaskin som jag inte skulle ha något emot att ha i stallet.
Någonting folk inte ofta pratar om är att det kan vara värt en del att ha en vänlig och hjälpsam handlare i närheten. Går det gullprata sej till att få köpa en variatorrem kl åtta en lördagskväll? Dom bra kör-dagarna är inte fler på en vinter än att "repstoppen" ska bli så korta som möjligt.
Jajja, fick man drömma ihop en skoter så blev det en E-tec Suzuki 800 i ett chassie som är en korsning mellan en Freeride och en ProRmk byggd med Yamahakvalitet.