Lössnö för 100k

Grylar

Välkänd medlem
7 dec 2008
148
0
6
Vilhelmina
Polarisåterförsäljaren sa att de skilde 8hk å massa ändringar? Klart man styr me gasen men hur mycke ha de gått för er?

Monumento

Välkänd medlem
21 jul 2008
1.233
4
38
Norra Sverige
5-6L/milen tog min i pudersvängen. polarns m:8a tog samma/lika mycket, finns dock folk som säger att den tar kring 1-2L/milen när dem kört pumpgasande lek i puder. Så måste fått ett måndags ex tyvärr, dock en underbar maskin om man åtgärdar fotstegen.

Grylar

Välkänd medlem
7 dec 2008
148
0
6
Vilhelmina
1-2L låter som önsketänkande, inte ens min förra 600 tog så lite när man lekte i skogen.

Någon som kört 800 e-tecen pudret? sku va intressant å veta hur mkt det egentligen skiljer,

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.235
1.074
113
Stora Blåsjön
1-2L låter som önsketänkande, inte ens min förra 600 tog så lite när man lekte i skogen.

Någon som kört 800 e-tecen pudret? sku va intressant å veta hur mkt det egentligen skiljer,
E-tekken drar mer eftersom den har lite mer hästars.

Grylar

Välkänd medlem
7 dec 2008
148
0
6
Vilhelmina
8mil på en tank käns kort.. Så enligt hästar=förbrukning så borde 600e-tecen dra mer än 600ss;en men de gör den inte ( egna erfarenheter )

Tobbe...

Välkänd medlem
2 jan 2006
3.164
5
38
Västernorrland
8mil på en tank käns kort..
8 mils lössnö-lek är ganska tidskrävande-om du inte räknar 8 mil transport i ospårad lössnö på myrar som lössnökörning..?
Jag tror inte att jag körde över fem mil lössnökörning under en dag förra säsongen, oftast var det mellan 3-4 mil-transport dit/hem inräknad. (Fast då var det iofs inte lång transport heller)

Inte en enda gång fick jag vända hem "för tidigt" för att det började sina i tanken.
Men visst, om man tvingas ledköra två-tre mil för att komma fram till närmaste smultronställe så finns det kanske behov av extradunk.

On topic:
Jag är visserligen jävig, men jag skulle fokusera uteslutande på RMK Ass eller Pro Rmk om jag letade en lössnöare för 100´.
Bättre lössnömaskin får man inte för dom pengarna som jag ser det-i stora drag helt problemfri och fruktansvärt snäll/lättkörd.
(Ska tillägga att jag inte kört Summiten. M8 -12 har jag provat, ingen dålig maskin-men inte alls lika lättkörd som Pro Rmk)

M.Slagbrand

Välkänd medlem
25 feb 2010
284
1
16
Boden
Är lite i samma båt känner jag. Tänkte lägga ut runt 100k. Men det finns ju alla sorter.... 800etecen är ju klart vassaste motorn i mina ögon i alla fall (visst har den sina sjukdomar), men jag tycker helt enkelt att den är nytänkande och rätt läcker, sen har den ju mest pulver också.
Tyvärr finns den ju inte i ett pro rmk chassi med 3år arctic-cat garanti.....

En maskin jag tycker är värd att titta på är -11 summit 146" om man kan tänka sig den längden. Det kan inte jag, men dessa maskiner ligger generellt 5-10k lägre i pris än tex en freeride, och många av dem som är ute på blocket har gått väldigt lite. Och man får dessutom motorgaranti fram till 500mil. Detta är i mina ögon grymt värdefullt.

Tycker att diskussionen om bränsleförbrukning hit och dit är rätt löjlig, det är bekräftat att både polaris, skidoo och cat kan ta allt mellan 2 och 5liter milen eller mer. Vad man kan läsa sig till tar ingen konstant mer än den andra heller, så i slutändan är det nog samma lika. Vafan, bara man har kul!

För min del lutar det åt pro rmk -12 eller fin -11a, alternativt en summit 154 -12 om man kommer över en till bra pris.

Bamsegrill

Välkänd medlem
24 okt 2007
2.374
1
38
Östersund / Stora Blåsjön
8mil på en tank käns kort.. Så enligt hästar=förbrukning så borde 600e-tecen dra mer än 600ss;en men de gör den inte ( egna erfarenheter )
5-6L/milen tog min i pudersvängen. polarns m:8a tog samma/lika mycket, finns dock folk som säger att den tar kring 1-2L/milen när dem kört pumpgasande lek i puder. Så måste fått ett måndags ex tyvärr, dock en underbar maskin om man åtgärdar fotstegen.
Folket ljuger/överdriver, finns inte en chans att du får den under 2 L/milen vid "riktig" körning. Tror inte du har något måndagsex, både jag och asker ligger på ~5-7 liter/milen om man bara kör djupsnö... Så ja faktiskt, låter helt sjukt med 8 mil på över 40L soppa men det är så det är, samma med alla 800or på marknaden...

Prisa bensinpriset :rolleyes:

Grylar

Välkänd medlem
7 dec 2008
148
0
6
Vilhelmina
Jo vafan kan man lägga 100lax på leksak så skit samma hur mycke den sug i se,, bara kul å diskutera. Å btw ha inte arcticen mest hk enligt specs? Käns som att alla utesluter den,

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.235
1.074
113
Stora Blåsjön
Jo vafan kan man lägga 100lax på leksak så skit samma hur mycke den sug i se,, bara kul å diskutera. Å btw ha inte arcticen mest hk enligt specs? Käns som att alla utesluter den,
Personligen så så skulle jag utesluta m8:an tills remproblemet är bevisat borta och det återstår att se om fixen som är släppt kommer att fungera i vinter, hoppas verkligen att de har lyckats till i år.
Men som sagt innan dess är det ett osäkert kort, spelar ingen roll hur bra motorn är om man ändå inte får någon framdrivning...

Jag har haft en reservdunk med mig hela vintern har inte använt den själv en endaste gång i vinter, bara hjälp andra hem... så i år tänker jag spara 7 kg och skippa skitdunken, nu får dom som behöver mer soppa än pro:n klara sig själv :)

Grylar

Välkänd medlem
7 dec 2008
148
0
6
Vilhelmina
Personligen så så skulle jag utesluta m8:an tills remproblemet är bevisat borta och det återstår att se om fixen som är släppt kommer att fungera i vinter, hoppas verkligen att de har lyckats till i år.
Men som sagt innan dess är det ett osäkert kort, spelar ingen roll hur bra motorn är om man ändå inte får någon framdrivning...
Sant,, körde ski-doo förra åre å tyck dom värka veka men ha aldrig kört eller skruva i en PRO så kan ju inte säga om dom e bättre/sämre. Men antar att detaljer blir klenare när allt ska va så lätt som möjligt...

OT, hur mycke kosta rmk A-armar å måst man byta dämpare om man vill montera de på assaulten?

Tobbe...

Välkänd medlem
2 jan 2006
3.164
5
38
Västernorrland
Du vill inte ha Ass:ens a-armar på en Pro. Inte om du har fokus på lössnökörningen iaf...den blir bara bråkigare att leka med på sidan av leden, och där vill du ändå inte vara när det är så mycket roligare på sidan.
Skrev det nån gång förra säsongen, men tar det igen-förra året var första gången jag upplevde ledkörning som en mardröm. Inte för att den är så hemsk på led, utan för att det är 673000 ggr roligare brevid! :)

Edit:
Som svar på din fråga: Ja.

Edit igen: Nu ska jag släcka lampan-läste inlägget "tvärtom".
Godnatt! :p