Köra med "stjärnor" i Kanada.

ogge95

Välkänd medlem
13 apr 2011
1.575
3
38
29
Dvärsätt
Tjena.

Jag har hållit på att kolla på att kanske dra å köra på tillexempel Burandts backcountry adventure, men jag har hört att de kör i stora grupper nu, det passar inte riktigt mig men det kanske inte går att komma ifrån i dagsläget?

Jag skulle gärna vilja ha tips på andra liknande man kan åka och köra med, har hört att det tillexempel går att köra med Chris Brown?
Någon som kört med honom eller liknande som kan dela med sig av erfarenheter angående slutpris, boende, resa osv! :)

Tack på förhand! :D

Tobbe...

Välkänd medlem
2 jan 2006
3.164
5
38
Västernorrland
Rasmussen kör inget utanför staterna iår tyvärr, annars kan han rekommenderas!
Burandt verkar som sagt mjölka mest möjligt nu, han hade tidigare max 6st/grupp, nu verkar det vara alla som vill betala...
Browner kör fortfarande på max 6 st i gruppen, där kan du som bonus få med dig Kalle KJ som hjälpryttare om han inte "har annat för sig". :)

Hur länge hade du tänkt dig vara borta?
Har du ngn plan?
Brown kör väl normalt max 3 dagar om jag minns rätt, men det går säkert att lösa den detaljer om man vill stanna längre...
Rasmussen är mera av typen: berätta vad du vill lära så fixar vi till det.

Tänk på att dom kör på förhållandevis hög höjd, du behöver precis all kondition du kan skaffa!
Det är fruktansvärt provocerande att köra med en gubbe i 55-årsåldern som bara kör och kör och kör, medan du bara väntar på en chans att hämta andan...
;)

Jeens_

Välkänd medlem
4 nov 2007
1.136
2
38
Luleå
En kompis var i vintras och körde med chris brown. Det var dom sin skrev reportaget i snowrider. Dom var dom två och chris. Alltså tre totalt. Dom ska tillbaka 2014 och då ska jag följa med. Vi blir 5 som far då.

Skickat från min GT-I9100 via Tapatalk 2

ostnor

Välkänd medlem
1 aug 2007
576
0
16
Skall till Chris i vinter. Max 6st tar han. Man kan även köra med Skinner Max 6st. Sedan finns det en avancerad gruppkörning med guide där de tar flera. Den sistnämnda är lite billigare /dag. Halva resan är ju dock Chris.

Citat "Hey Magnus!

We run a max of 6 riders. Chris will get back to you soon with confirmation on the deposit and dates etc....I have copied Chris.

Thanks!

Ryan

Last edited:

Tobbe...

Välkänd medlem
2 jan 2006
3.164
5
38
Västernorrland
Skall till Chris i vinter. Max 6st tar han. Man kan även köra med Skinner Max 6st. Sedan finns det en avancerad gruppkörning med guide där de tar flera. Den sistnämnda är lite billigare /dag. Halva resan är ju dock Chris.

Citat "Hey Magnus!

We run a max of 6 riders. Chris will get back to you soon with confirmation on the deposit and dates etc....I have copied Chris.

Thanks!

Ryan

Ok, my bad-fick ett mail med nyheter för i år tidigare där det stod om advanced. Jag feltolkade uppenbarligen det, för jag förstod det som att det skulle vara större grupper på allt...

Men kul för dig! Hur länge stannar du/ni?
Ett hett tips är att du sätter igång med konditionsträningen nu meddetsamma-nu vet jag inte vad Buena Vista ligger på för höjd, men om den är i närheten av Kremmling så kommer du att behöva allt du har och lite till. Ngn dag eller två klarar man utan problem, men längre än så behövs det helst lite mer än "jag går ju till och från bilen varje dag, räcker inte det?" ;)

Det är skitsamma om man kör med Chris eller Sahen (Skinner), men jag förstår om du vill köra med Chris "bara för att ha gjort det".
Sahen är dock en helt sanslös figur-en tioåring i en 25-årings kropp! Han är helt enkelt underbart rolig...

ogge95

Välkänd medlem
13 apr 2011
1.575
3
38
29
Dvärsätt
Rasmussen kör inget utanför staterna iår tyvärr, annars kan han rekommenderas!
Burandt verkar som sagt mjölka mest möjligt nu, han hade tidigare max 6st/grupp, nu verkar det vara alla som vill betala...
Browner kör fortfarande på max 6 st i gruppen, där kan du som bonus få med dig Kalle KJ som hjälpryttare om han inte "har annat för sig". :)

Hur länge hade du tänkt dig vara borta?
Har du ngn plan?
Brown kör väl normalt max 3 dagar om jag minns rätt, men det går säkert att lösa den detaljer om man vill stanna längre...
Rasmussen är mera av typen: berätta vad du vill lära så fixar vi till det.

Tänk på att dom kör på förhållandevis hög höjd, du behöver precis all kondition du kan skaffa!
Det är fruktansvärt provocerande att köra med en gubbe i 55-årsåldern som bara kör och kör och kör, medan du bara väntar på en chans att hämta andan...
;)
Hehe, kan tänka mig att det är dags att börja träna ännu hårdare på konditionsträningen nu då kanske. ;)

Jag har ingen riktig plan än, tänkte att jag skulle försöka åka till nästa säsong 2014 och rikta in mig på att köra i minst tre dagar medans jag är där. :)
Spelar egentligen ingen roll vem jag åker och kör med, alla av de är ju fantastiska förare och jag gillar all sorts åkning. Varför jag vill åka är ju så också självklart för att jag vill prova på "riktig" åkning, i "riktig" djupsnö. ;)

Tips som det med kondisen är guld värt, så att resan verkligen blir så otrolig som jag hoppas på. :D

Vad kostar en sån här resa allt som allt?
Det undrar jag också, ni som åkt iväg vad vad det landat på? :)

Finns ju dessa också, med Jorli Ricker som guide.

http://www.snowrideadventures.com/

[video=youtube;9KUHuvTkIEw]http://www.youtube.com/watch?v=9KUHuvTkIEw[/video]
Han såg ut att bjuda på riktigt fint före, ska kolla upp hans sida också!

MEN! Finns det någon "återförsäljare" här i Sverige till någon av dessa som hjälper en med resa osv? Eller är det till att ringa och maila till andra sidan pölen och bestämma så? :)

ostnor

Välkänd medlem
1 aug 2007
576
0
16
Ok, my bad-fick ett mail med nyheter för i år tidigare där det stod om advanced. Jag feltolkade uppenbarligen det, för jag förstod det som att det skulle vara större grupper på allt...

Men kul för dig! Hur länge stannar du/ni?
Ett hett tips är att du sätter igång med konditionsträningen nu meddetsamma-nu vet jag inte vad Buena Vista ligger på för höjd, men om den är i närheten av Kremmling så kommer du att behöva allt du har och lite till. Ngn dag eller två klarar man utan problem, men längre än så behövs det helst lite mer än "jag går ju till och från bilen varje dag, räcker inte det?" ;)

Det är skitsamma om man kör med Chris eller Sahen (Skinner), men jag förstår om du vill köra med Chris "bara för att ha gjort det".
Sahen är dock en helt sanslös figur-en tioåring i en 25-årings kropp! Han är helt enkelt underbart rolig...
Konditionen är inga problem:) körde Vasaloppet på 4:30 plac 370. Men sadlat om till mer styrketräning. Har även klättrat berg på nästan 5000möh och erfarenheten säger att det kommer att bli jobbigt. Har även kört enduro GGN.
Problemet är nog skoteråkningen:)

Vi skall åka 5 dagar med en vilodag.
2 dagar med chris 2 dagar med skinner o en dag med nån sån där tour. Den kör vi dag ett för att känna lite på maskinerna.
Flyg ca 6000
Skoterpaket 30000 beror lite på dollarkursen.
Eller kanske det var 30000:- inkl flyg? Kommer inte ihåg.
Drar i mars

Tobbe...

Välkänd medlem
2 jan 2006
3.164
5
38
Västernorrland
Vilodag är smart, hade jag planerat idag hade jag åkt 3+2 eller nåt sånt.
Jag åkte 6 dagar på raken. Dag 4 tog kroppen slut vid lunch. Och den tog verkligen slut-det var som att vrida på en strömbrytare.
Första ~två timmarna gick ganska bra, sedan hade vi tre-fyra fastkörningar i en backe.
Efter det var det game over.
Gjorde ett tappert försök att fortsätta, men det var bara att ge upp, åka tillbaka till stugan och vila. Bara att gasa och hålla i sig i styret var en utmaning-har aldrig känt ngt liknande, varken förr eller senare.

Efter en rejäl lunch och vila på eftermiddagen funkade det dock bra dag fem och sex.
Sista dagen var absolut roligast, då var det bara jag som var klient-resten var Chris, Sahen och två av Chris kompisar-vid ett par tillfällen var det känslan "det här är inte bra..." Det fanns liksom ingen plan B.
Men det gick bra det med, efter lite pep-talk och handfasta instruktioner av typen: Kör efter mig, titta inte ner... :)

Men som sagt-jag tyckte att jag var i bra form innan jag for dit, men vi bodde på 2500 möh, och jag tror inte det var många km vi körde under 3000 möh. Det mesta var mellan 3000 och 3500.

Nu har ju priserna stigit lite sedan jag var där (feb. 2011) men för mig gick det i runda slängar 5k/dag + resa/fickpengar.

Chaz

Välkänd medlem
1 dec 2010
112
0
6
Luleå
Var till Revelstoke förra året (http://www.snowmobilerevelstoke.com) och körde deras "Powder extreme" paket, vi var 5 pers + guide. Ingen känd skoterguide men killen var i 25 års åldern och körde sin 5e säsong som guide så han var ju sjukt bra ändå, så jag tror inte man behöver fokusera så mycket på att köra med just Burandt. Bara man inte väljer något paket där man kör led i stor grupp så tror jag det blir bra.

Tyvärr hade det inte snöat på 10 dagar när vi var där och då var vi ändå där i februari så den där bottenlösa pudersnön fanns ju inte. Det var väl ungefär lika bra snö som när det är som bäst i Sverige.
Vår resa landade på 35 per person och då hade vi 4 dagar i Vancouver, 4 dagar skoter i Revelstoke och 4 dagar skidor i Whistler.

ostnor

Välkänd medlem
1 aug 2007
576
0
16
Vilodag är smart, hade jag planerat idag hade jag åkt 3+2 eller nåt sånt.
Jag åkte 6 dagar på raken. Dag 4 tog kroppen slut vid lunch. Och den tog verkligen slut-det var som att vrida på en strömbrytare.
Första ~två timmarna gick ganska bra, sedan hade vi tre-fyra fastkörningar i en backe.
Efter det var det game over.
Gjorde ett tappert försök att fortsätta, men det var bara att ge upp, åka tillbaka till stugan och vila. Bara att gasa och hålla i sig i styret var en utmaning-har aldrig känt ngt liknande, varken förr eller senare.

Efter en rejäl lunch och vila på eftermiddagen funkade det dock bra dag fem och sex.
Sista dagen var absolut roligast, då var det bara jag som var klient-resten var Chris, Sahen och två av Chris kompisar-vid ett par tillfällen var det känslan "det här är inte bra..." Det fanns liksom ingen plan B.
Men det gick bra det med, efter lite pep-talk och handfasta instruktioner av typen: Kör efter mig, titta inte ner... :)

Men som sagt-jag tyckte att jag var i bra form innan jag for dit, men vi bodde på 2500 möh, och jag tror inte det var många km vi körde under 3000 möh. Det mesta var mellan 3000 och 3500.

Nu har ju priserna stigit lite sedan jag var där (feb. 2011) men för mig gick det i runda slängar 5k/dag + resa/fickpengar.
Härligt att du delar dina erfarenheter. Låter som att du hade ett riktigt äventyr. Vi försöker köra enbart brant krånglig skogsåkning..om man nu kan kalla det brant efter att ha sett de där schooled filmerna. Apa vad brant dom kör.

Känns som man får hushålla med krafterna o dricka apmycket. Har turat endel glacieråkning i alperna o man tappar grymt mycket vätska på hög höjd pga att man tvingas andas med dubbel frekvens för att syresätta kroppen.
Tänk på det ni som ska över. Dricka nåde före efter och under körningen är grymt viktigt.

Tobbe...

Välkänd medlem
2 jan 2006
3.164
5
38
Västernorrland
Det var en kanontur!
Jag vill säga såhär: Om man är lite nyfiken på den typen av körning, men inte helt säker på sig själv-boka en dag/tre dagar/en vecka (vad man nu vill/har råd med) tillsammans med Bret Rasmussen.
Riktigt genom-supertrevlig karl, fruktansvärt pedagogisk, och han lär ut från grunden om det behövs.
Tror inte att det finns någon nånstans som klarar av att lämna honom bakom sig. Han behärskar verkligen allt, och är villig att gå igenom alla små detaljer som gör allt så mycket enklare, som vart på fotsteget man ska stå osv.
Han lägger ribban för körningen så den är strax över vad man behärskar helt enkelt.

Vill man absolut köra med Chris Burandt är det inte fel att ha provat den typen av körning tidigare, så man iaf vet litegrann vad man ger sig in på-för där blir det mer "följa John", kommer du till ett ställe där du inte kommer fram av ngn anledning, så visar han vad som gäller där och då-men det är inte säkert att du förstår varför, eller i vilka andra situationer du kan använda dig av samma teknik.

Vad jag försöker säga är helt enkelt att Rasmussen är lite mer pedagogisk-men det betyder inte att det är dumt att inte resa till Burandt om det är vad man vill.
Han är också genomtrevlig som person, tro inget annat! När man kommer dit är det lite som att det är en gammal kompis han inte träffat på många år. Sista kvällen innan jag skulle åka frågade han vad jag tänkte göra efter körningen? Ingen aning, svarade jag-jag har inget planerat.
Men, kom hem till mig och titta på Super Bowl, så bjuder jag på middag-Sahen och Ryan (Berchtold, jobbar som sweeper guy) kommer också!
Så där sitter jag och äter middag och tittar på Super Bowl-riktigt surrealistiskt! Efteråt blev det garagefest med Sahen och Ryan, samtidigt som vi tittade på skoterfilmer, helt sinnessjukt kul! :)

Sammanfattningsvis:
Det spelar iaf ingen roll vilka man väljer mellan Burandt och Rasmussen-oavsett vem, så får man valuta för vartenda öre!!

mackojacko

Medlem
11 jan 2013
12
0
1
Stockholm
Hej
Jag kommer att Åka till Revelstoke om ett par veckor med en kompis. Vi kommer att åka med Rob Alford i 6 dagar, vi har bestämt oss för en vilodag i mitten. Det kommer bli grymt..längtar hyfsat...

SCR

Aktiv medlem
17 apr 2009
50
0
6
Dalarna, L-a
Lika här, kommer att sticka till Revelstoke i början av Mars för 5 dagars åkning :). Vi var där för 2 år sedan och har samma "locals" som då till guider. :)