NyPro - Pro Rmk Nytro + lite annat

sportsterdanne

Välkänd medlem
25 maj 2011
2.968
3
38
Piteå
Precis "Burandt HD powder trac" heter dom och det är samma strängpressade råämne som Pro RMK har till fotsteg men dessa har mindre urfräsning dvs. Lite kraftigare än orginal.
Varje gång jag hanterar dessa fotsteg får jag en inre bild hur jag slår smalbenen i dom... dom är sjukt "vassa". Det blir nog benskydd om man ska känna sig säker.
Nu när kåporna äntligen dykt upp fick jag en massa saker som jag kan göra, jag har på gång att få låna en Nytro sekundär variator och då kan jag göra finliret och montera fotholkarna och sen montera nedre plasten och göra fäste till huven, tankkåpan, urtag för växelspaken, sidokåporna osv.
Vi får se om jag hinner göra nåt under veckan annars blir det ett större ryck i helgen.
 

FOX rider

Välkänd medlem
10 okt 2006
1.426
9
38
47
Ludvika
Knäskydd är ett måste. Dom är ännu läskigare utan pulverlacken, frästa ytor helt ogradade. Vassa som knivar!
 

HenkeEdge

Välkänd medlem
18 jan 2006
1.754
0
36
Sandviken
Knäskydd är ett måste. Dom är ännu läskigare utan pulverlacken, frästa ytor helt ogradade. Vassa som knivar!
Jo, dom är elakt bra. Även med knäskydd så finns det ju ofta en oskyddad springa mellan känga och skydd, lyckades man själv slå i förra säsongen. Sen får man en orsak till att köpa brallor oftare ;)
 

sportsterdanne

Välkänd medlem
25 maj 2011
2.968
3
38
Piteå
Asa har nu en riktigt bra förklaring på hur dämparna funkar (taget från deras Facebook)


ASA systemets princip:
kvävgas-fjäder skyddad av gummimembran så den inte kan blandas med oljan.Eftersom trycket kan varieras mellan stora värden har man alltid rätt fjäder utan att behöva byta delar.Gasfjädern mattas aldrig,väger ingenting men ger den absolut bästa prestandan i komfort och isolering från terrängen.

Dämpning i returfasen endast, oljan flödar laminärt mellan kolv och cylinderinnermantel reglerad av kolvens fart genom oljan som automatiskt ställer spalten i "lagom" läge --ASA-patent--så rätt dämpkraft alltid erhålls.Inga ställskruvar,clicks,rattar behövs.
I och med laminär strömning nöts-klipps- inte oljan som hos konkurrenter.
Tack vare det rejäla inre trycket kan inget vatten eller annat främmande gärna ta sig in i dämparen.
 

A.Holm1

Insane sledder
8 feb 2007
2.670
18
0
Grängesberg
Asa har nu en riktigt bra förklaring på hur dämparna funkar
Intressant...
Men några funderingar dyker upp.

Hur kan de köra utan kompressionsdämpning? Verkar konstigt...

Dämparen måste ha ett rejält gastryck eftersom trycket bara påverkar kolvstångsarean.
Ska man få samma kraft som den vanliga fjädern som sitter på vanliga dämpare behövs rejält med tryck på den lilla arean.
 

R800

Välkänd medlem
23 jan 2009
403
1
18
sundsvall
Skulle vara lite kul att testa asa dämpare. Får en känsla att de är rätt dyra...jag kanske har fel?
 

morris

Välkänd medlem
1 jan 2000
567
3
16
Gällivare
23.625:- kostade dom till Summiten förra säsongen, var grymt sugen på dom men avstod. Blev vanliga kyb istället (som ännu ligger i garaget, kanske kommer på plats i år? .)
Inte hundra övertygad över asa, men varit grymt nyfiken att prova dom ända sen jag först kom i kontakt med dom. Tror dom är redo för marknaden nu faktiskt.
 

A.Holm1

Insane sledder
8 feb 2007
2.670
18
0
Grängesberg
Om man tänker som så att med rätt fjäderstyrka som är progressiv vad tillför kompressionsdämpningen ?
Om man ska ha så mycket progressivitet att dämparen inte bottnar vid rejäla smällar gissar jag på att den blir för hård vid andra typ av gupp.
Den kommer inte utnyttja slaglängden vid mindre gupp.

Det blir lite som dom första Fox floatdämparna som var väldigt progressiva.
 

sportsterdanne

Välkänd medlem
25 maj 2011
2.968
3
38
Piteå
Och hur löser kompressionsdämpningen detta problem ?

Om man ska ha så mycket progressivitet att dämparen inte bottnar vid rejäla smällar gissar jag på att den blir för hård vid andra typ av gupp.
Den kommer inte utnyttja slaglängden vid mindre gupp.

Det blir lite som dom första Fox floatdämparna som var väldigt progressiva.
 

A.Holm1

Insane sledder
8 feb 2007
2.670
18
0
Grängesberg
Och hur löser kompressionsdämpningen detta problem ?
Man kan ha mjukare fjäder utan att dämparen bottnar.
Skulle man inte ha nån kompressionsdämpning som bromsar kolvstångsrörelsen skulle det behövas en sjujäkla fjäder för att det inte ska slå igenom...

Jag är långt ifrån hundra på detta, men det bör vara så...
Finns säkert nåt som jag missat som gör att det funkar...
 

sportsterdanne

Välkänd medlem
25 maj 2011
2.968
3
38
Piteå
Då är vi tillbaks till det jag skrev tidigare, om man har rätt fjäderkraft behöver man då kompressionsdämpning ? Jag spekulerar bara jag är inte heller hundra på detta men det borde vara efter den principen dom arbetar.

Man kan ha mjukare fjäder utan att dämparen bottnar.
Skulle man inte ha nån kompressionsdämpning som bromsar kolvstångsrörelsen skulle det behövas en sjujäkla fjäder för att det inte ska slå igenom...

Jag är långt ifrån hundra på detta, men det bör vara så...
Finns säkert nåt som jag missat som gör att det funkar...
 

A.Holm1

Insane sledder
8 feb 2007
2.670
18
0
Grängesberg
Då är vi tillbaks till det jag skrev tidigare, om man har rätt fjäderkraft behöver man då kompressionsdämpning ? Jag spekulerar bara jag är inte heller hundra på detta men det borde vara efter den principen dom arbetar.
Visserligen, men skulle man ha en fjäder som är lagom hård för de stora smällarna så blir den alldeles för hård för övrig körning.
En shimsstack är oftast progressiv och bromsar hårdare ju snabbare kolvstången rör sig.

Skulle vilja veta mer om hur det funkar i ASA-dämparen.
Om dom kör helt utan komp.dämpning eller inte.
De andra 99.5% av stördämpartillverkarna har då dämpning på både komp och retur.
 

sportsterdanne

Välkänd medlem
25 maj 2011
2.968
3
38
Piteå
Helt klart intressant, jag tror det är gasfjädern som löser det iomed att den är såpass progressiv och sen är returdäpningen "progressiv" iomed att det är koniska ytor mot varandra, desto hårdare den slår ut ju mer dämpas den.

Jag hann inte så mycket som jag hade önskat i helgen men smågrejerna tar ofta lång tid. Men fotholkarna är på plats och även plåtarna framför, jag har även monterat nedre plasten och borrat för dzus fästena i sidokåporna samt moddat lite i växelmekanismen och börjat kapa upp i tankkåpan där växelspaken ska komma ut. Jag har snabbkollat frigången mellan bromsok och kåpa och oket måste flyttas långt medurs typ kl. Två eller tre om det ska gå fritt och då inkräktar oket på ljuddämparens plats, så jag kommer att flytta in det så långt det går på orginalplats och sen modda kåpan resten.


 

sportsterdanne

Välkänd medlem
25 maj 2011
2.968
3
38
Piteå
Det har varit lite aktivitet i garaget nu då kidsen har varit krassliga och nu har jag fått samma baciller. Vi får se om jag tar mig ut i garaget i helgen.
 

sportsterdanne

Välkänd medlem
25 maj 2011
2.968
3
38
Piteå
Nu börjar man vara människa igen.
Jag fick låna en sekundärvariator av en kompis som köpt en Nytro Mtx så jag har kunnat kika lite på frigången till kåpor och dylikt, det var bra för jag misstänkte att fästet till den vänstra nedre kåpan skulle bli tight och det stämde.
På bilden ser man hur kåpan tar i variatorn, men fästet behövdes placeras så att variatorn kan demonteras så det blev ganska långt ut plus att jag fick karva lite i kåpan.

En bild med sidokåpan stängd, det finns frigång men jag tror det blir värre med primärvariatorn.

Och en bild på fästet på kedjehussidan.