Jag slänger upp en projekttråd, men detta är ett långtidsprojekt så förvänta er inte att den är på snö den närmsta tiden
Min plan (som kan komma att ändras allt eftersom) är i dagsläget.
Nytro drivlina (motor, variatorer, kedjehus) = driftsäker, verkar inte äta remmar. Jag fick tag på dom gjutna chassihalvorna och frontkylare villket innebär att drivaxlar och motorfästen sitter i ett paket.
Pro Rmk front med tillhörande framvagn och styrning osv.
konventionell tunnel dvs. inte typ. nytro där avgassystem går under.
REV soppatank, ger utrymme för en frontmonterad turbo så småning om.
Ski doo bakre pyramidstag som skall paras ihop med polarisens främre stag och styrstångshållare.
troligen styrning liknade PRO men det ser tajt ut om de skall passera ett plenum ovan spjällhus.
Mattlängd och boggie är inte bestämt i dagsläget, men det kommer inte bli en monsterlång variant förmodligen mer åt crossoverhållet.
Troligen ski doo tunnelkylare.
Min tanke var att modifiera en Nytro subframe för bättre geometri typ Skinz eller IQR, men jag ramlade över en projekttråd på ett amerikanskt forum där dom demonterade en Polaris Rush och såg hur Polaris nya främre chassihalvor var uppbyggda och då började tankarna mala på hur det skulle vara att montera hela det paketet fram istället. Kollad upp lite priser på Polaris Chassihalvor och dom var inte svindyra men med alla smågrejer till framvagn, styrning, stag osv. då drar det iväg om man ska köpa det som nya delar. då gjorde jag en sökning på skoterskrotar och trillade över dom grejerna till rätt kurs från en Pro Rmk 2011.
Jag har alla a-armar men det är bara en som är rak så jag ska se om jag kan få låna en uppsättning av någon efter säsongen och jigga av dom för att rikta och laga dom.
Övrigt som saknas är spindlar, styrstag, övre kulled, dämpare och skidor samt bussningar till a-armar.
en del av tunneln följde med från Pro:n så nu fick man se hur det var att demonterade dom limmade grejerna, körde med varmluftspistol och en liten gasolvärmare och det gick helt ok.
Ena chassihalan har en buckla och en spricka men vad jag kan gissa mig till så är det inte på ett jättekritiskt ställe så jag ska klura lite på hur jag ska fixa till det, först ska allt lira ihop innan så man kan prova lite och skulle sprickan ställa till det så kan man byta den halvan senare, men nu har jag grejer för att kunna börja måtta och para ihop främre delen med Nytro prylarna.
phu! det blev en hel uppsats detta :blink:
lite bilder.
Mått från center av drivaxel
Koll av mått mot Nytro, på denna bild är främre delen monterad ca 2cm längre fram från drivaxeln än på Orginal Polaris, jag måste kolla frigång runt variator på en Nytro för att se vad jag har att jobba med.
Jag har en hemsida om ett annat projet jag gjorde för några år sedan
http://hem.bredband.net/buellcustom/
Alla tips och synpunkter på vad jag ska tänka på är välkommna och även om ni har nånting av dom delar jag saknar.
Min plan (som kan komma att ändras allt eftersom) är i dagsläget.
Nytro drivlina (motor, variatorer, kedjehus) = driftsäker, verkar inte äta remmar. Jag fick tag på dom gjutna chassihalvorna och frontkylare villket innebär att drivaxlar och motorfästen sitter i ett paket.
Pro Rmk front med tillhörande framvagn och styrning osv.
konventionell tunnel dvs. inte typ. nytro där avgassystem går under.
REV soppatank, ger utrymme för en frontmonterad turbo så småning om.
Ski doo bakre pyramidstag som skall paras ihop med polarisens främre stag och styrstångshållare.
troligen styrning liknade PRO men det ser tajt ut om de skall passera ett plenum ovan spjällhus.
Mattlängd och boggie är inte bestämt i dagsläget, men det kommer inte bli en monsterlång variant förmodligen mer åt crossoverhållet.
Troligen ski doo tunnelkylare.
Min tanke var att modifiera en Nytro subframe för bättre geometri typ Skinz eller IQR, men jag ramlade över en projekttråd på ett amerikanskt forum där dom demonterade en Polaris Rush och såg hur Polaris nya främre chassihalvor var uppbyggda och då började tankarna mala på hur det skulle vara att montera hela det paketet fram istället. Kollad upp lite priser på Polaris Chassihalvor och dom var inte svindyra men med alla smågrejer till framvagn, styrning, stag osv. då drar det iväg om man ska köpa det som nya delar. då gjorde jag en sökning på skoterskrotar och trillade över dom grejerna till rätt kurs från en Pro Rmk 2011.
Jag har alla a-armar men det är bara en som är rak så jag ska se om jag kan få låna en uppsättning av någon efter säsongen och jigga av dom för att rikta och laga dom.
Övrigt som saknas är spindlar, styrstag, övre kulled, dämpare och skidor samt bussningar till a-armar.
en del av tunneln följde med från Pro:n så nu fick man se hur det var att demonterade dom limmade grejerna, körde med varmluftspistol och en liten gasolvärmare och det gick helt ok.
Ena chassihalan har en buckla och en spricka men vad jag kan gissa mig till så är det inte på ett jättekritiskt ställe så jag ska klura lite på hur jag ska fixa till det, först ska allt lira ihop innan så man kan prova lite och skulle sprickan ställa till det så kan man byta den halvan senare, men nu har jag grejer för att kunna börja måtta och para ihop främre delen med Nytro prylarna.
phu! det blev en hel uppsats detta :blink:
lite bilder.
Mått från center av drivaxel
Koll av mått mot Nytro, på denna bild är främre delen monterad ca 2cm längre fram från drivaxeln än på Orginal Polaris, jag måste kolla frigång runt variator på en Nytro för att se vad jag har att jobba med.
Jag har en hemsida om ett annat projet jag gjorde för några år sedan
http://hem.bredband.net/buellcustom/
Alla tips och synpunkter på vad jag ska tänka på är välkommna och även om ni har nånting av dom delar jag saknar.